اخبار داغ

متخصص ریه در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

بیماری (X) تهدید جدی با کشندگی ۲۰ برابری نسبت به کرونا

بیماری (X) تهدید جدی با کشندگی ۲۰ برابری نسبت به کرونا
ویروس (X) نگرانی‌های جدیدی را به وجود آورده و اهمیت فوری برای بررسی و پیشگیری از گسترش آن را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برخی کارشناسان از ظهور بیماری جدیدی به نام (X) خبر می دهند که می تواند کشندگی 20 برابری نسبت به کرونا داشته باشد. این بیماری به عنوان یکی از بیماری های این فهرست عاملی ناشناخته معرفی شد که می تواند منجر به یک اپیدمی جدی بین المللی شود.

سازمان بهداشت جهانی برای نخستین بار در سال 2018 واژه (X) را به اصطلاحی برای یک بیماری همه گیر بین المللی و جدی معرفی کرد. پس از آن سازمان بهداشت جهانی در سال 2022 بیش از 300 دانشمند را گرد هم آورد تا 25 خانواده ویروس و باکتری را بررسی و فهرست بندی کند.

در این باره محقق ارشد مرکز امنیت سلامت جان هاپکینز در مصاحبه  با سی بی اس نیوز گفت : (X) احتمالا یک ویروس تنفسی است، این ویروس احتمالا هنوز در بین حیوانات منتقل می شود و به انسان نرسیده است.

او گفته است: این بیماری یا ویروس  میتواند از طریق خفاش های ناقل کوید 19 رخ دهد یا از طریق پرندگانی که آنفولانزای پرندگان را منتقل کردند ،یا حتی ممکن است نوع دیگری از گونه های جانوری مانند خوک ناقل این بیماری باشند. 

قانعی متخصص ریه در خصوص بیماری (X) به خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا اظهار کرد: به طور کلی هر ویروسی که در دستگاه فوقانی (حلق ، بینی و گلو) باشد، شیوع این بیماری را زیاد خواهد کرد، اما مرگ و میر در آن کم است.

وی گفت: هر چه ویروس به کیسه های هوایی و اعماق ریه ورود کند، میزان مرگ  و میر در آن زیاد تر خواهد شد. 

این متخصص ریه در ادمه یا آور شد: برای تشخیص و همچنین رصد مرگ و میر ها باید در هر ویرسی که ظهور میکند، پایشی صورت گیرد که کدام عضو را درگیر میکند.

قانعی اظهار کرد: در موضوع ویروس ( X)  موردی گزارش نشده است و به همین دلیل هم نیاز به اقدام پیشگیرانه ای وجود ندارد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه