اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

جایگاه ملت در لیست های ائتلافی/ مردم همیشه سرلیست هستند

جایگاه ملت در لیست های ائتلافی/ مردم همیشه سرلیست هستند
در حالی برخی جریانات سیاسی برای تعیین سرلیست انتخاباتی دچار اختلاف سلیقه هستند که به نظر می رسد جایگاه اصلی سرلیستی در انتخابات به متعلق به مردم است.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالی تنها ۴۸ ساعت به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری باقی مانده است که سطح شهر نمای تبلیغات انتخاباتی به خود گرفته و لیست های انتخاباتی بر روی بیلبردهای شهر خودنمایی می کنند.

برخی احزاب و گروه ها برای انسجام بخشیدن به انتخابات، با هم ائتلاف کرده و یک لیست واحد دادند و برخی دیگر تبلیغات انفرادی را در پیش گرفتند.

برخی چهره های تبلیغی در خیابان ها و سطح شهر، چهره های شناخته شده هستند که یا پیش از این نماینده مجلس بوده و یا در مسئولیت های دیگری ایفای نقش کردند اما در بین این چهره های کاندیداهایی هم به چشم می خورند که چهره های نو بوده و تا پیش از این مسئولیت اجرایی یا نمایندگی مجلس را در پرونده کاری خود ثبت نکردند.

نکته قابل تامل در بین لیست های انتخاباتی، اما جوان بودن بخش عمده ای از کاندیداهاست. به نظر می رسد، قشر جوان با انگیزه و امیدوار برای ساختن ایران قوی به میدان آمده و تازه نفس برای کار جهادی همت کرده است.

در تهران ۳۵۴۱ کاندید مجلس شورای اسلامی برای ۳۰ کرسی متعلق به حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با هم به رقابت خواهند پرداخت.

تا به این ترتیب تهران با داشتن ۳۰ نماینده بیشترین سهم از کرسی های مجلس را در حوزه های انتخابیه سراسر کشور به خود اختصاص دهد.

سرلیست انتخاباتی مردم هستند

در جریان صف بندی های انتخاباتی، اما یکی از مهمترین مسائل قرار داشتن سرلیست انتخاباتی در بین کاندیداهاست به طوری که در برخی طیف های سیاسی اختلاف سلیقه های سیاسی بر سر انتخاب سرلیست، مسئله جدی است با این حال، اما برخی طیف های سیاسی لیست انتخاباتی خود را بدون سرلیست معرفی کردند.

برخی جریانات سیاسی بر این باورند که سرلیست انتخاباتی مردم هستند از این رو در لیست کاندیداهایشان هیچ چهره ای به عنوان سرلیست قرار ندارد.

تأکیدات مکرّر بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) در زمان حیات خویش و نیز مقام معظم رهبری، حضرت آیت­ الله خامنه­ ای نسبت به لزوم حضور مردم در انتخابات و اثرات آن در پیشبرد نهضت، در پیش، هنگام و پس از برگزاری هر انتخابات، بیانگر اهتمام جدّی رهبران نظام جمهوری اسلامی ایران به این نقش و تکیه نظام اسلامی به مردم در همیشه دوران بوده است.

مقابله با دشمن و جلوگیری از سوء استفاده تبلیغاتی آنان

رهبر معظم انقلاب بارها بر نقش مردم در مقابله با دشمن تاکید کرده و آن را دارای اثرگذاری بی بدیلی دانسته است.

ایشان در ۱۹ در سال ۱۳۹۰ در جمع مردم قم فرمودند: «یکى از جاهائى که مردم می­توانند حضورشان را نشان بدهند، همین انتخابات است. نه از حالا، از مدتى قبل شروع کرده‌اند؛ که شاید کارى کنند که در این انتخابات، حضور مردم کم شود. میشنوید دیگر، مى‌بینید؛ حالا در آن مقدارى که به گوش مردم می­رسد، به چشم مردم می­رسد، در مطبوعات و در رسانه‌هاى گوناگون، دشمنان ما، از آن صدر گرفته است، که مرکز و قرارگاه فرماندهى جبهه‌ى کفر و استکبار است، تا این پادوها و ایادى کوچک و پیاده‌نظامشان که همه جا پخشند - اینجا هم هستند، بیرون هم هستند - همه‌ى تلاششان این است که کارى کنند که مردم در این انتخابات شرکت نکنند.»

ایشان البته بارها نسبت به تلاش دشمنان برای مایوس کردن مردم از صندوق های رای و تظاهر به بی اهمیت بودن این حضور نیز هشدار دادند.

رهبر انقلاب در این باره می فرمایند: «ملت ما، باید امکان سوءاستفاده های تبلیغاتی را به دست دشمنان ندهد. دشمنان می خواهند ما در انتخابات شرکت نکنیم؛ دشمنان می خواهند که ما انتخاباتمان چشمگیر نباشد؛ دشمنان می خواهند چنین وانمود کنند که ملت، رغبتی به انتخابات و به کارهای مربوط به مجلس ومسائل اساسی نظام ندارد. شما باید این را تخطئه کنید و باید شرکت کنید.»

انتخابات فقط یک پدیده سیاسی نیست

مناسبت های ملی و مذهبی در کشور همواره کانون توجه دشمنان انقلاب اسلامی بوده است. تا از این رهگذر زمینه ای برای ضربه زدن به ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران راه فراهم کنند.

این میان، اما برگزاری انتخابات های باشکوه بیش از هر موضوعی مورد تاکید جریانات غربی بوده و هست و همواره تلاش شده تا بهره برداری حداکثری به نفع سیاست های خصمانه علیه ملت ایران از آن صورت گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی، اما برای خنثی سازی این توطئه ها نیز بر نقش مهم و بی بدیل مردم تاکید دارند.

ایشان در این باره می فرمایند: «انتخابات، فقط یک پدیده سیاسی نیست. انتخابات، مظهر حضور مردم، مظهر احقاق حق و مظهر توانایی و اقتدار ملی برای یک کشور است... هم حق و هم تکلیف مردم است که بیایند و سرنوشت کشورشان را به دست خودشان معیّن کنند؛ زیرا که کشور متعلّق به مردم است. مردم باید بیایند و با انتخاب صحیح و آزادانه، قانونگذارانشان را در قوّه مقنّنه معیّن کنند؛ مجریان خودشان را با ترتیبی که در قانون معیّن شده است، معیّن کنند. این حقّ مردم است و متعلّق به آنهاست؛ اما تکلیف هم هست. این طور نیست که یکی بگوید من نمی خواهم از این حقّم استفاده کنم؛ نه، سرنوشت نظام بسته به احقاق و استنقاذ این حقّ است؛ این تکلیف است؛ باید همه شرکت کنند. نظام جمهوری اسلامی توانسته است این حق را در اختیار مردم بگذارد؛ اما در گذشته ما این حق را نداشتیم. در نظامهای گذشته، مردم از استفاده از چنین حقّی محروم بودند. نظام جمهوری اسلامی این حق را داده است؛ باید مردم بروند و استنقاذ کنند. گاهی یک رأی هم مؤثّر است؛ هیچکس نگوید رأی من تنها چه تأثیری دارد. گاهی یک رأی یا چند رأی، در سرنوشت یک کشور اثر می گذارد. شما می توانید با رأی دادن خودتان، شخص مؤمن صالح را به مجلس بفرستید. آن کسی که به مجلس رفت، در هنگامه حسّاس - آن جایی که رأی یک نماینده می تواند سرنوشت کشور یا یک قشر، یا سرنوشت اقتصاد را معیّن کند - رأی او کارساز خواهد بود. لذا هیچ وقت کسی نگوید که رأی من چه تأثیری دارد.»

جایگاه مردم در ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران و نگاه رهبری، حاکی از آن است که مردم همواره اصل و اساس نظام هستند، ملتی که جایگاه آنها سرلیستی تمام ائتلافات انتخاباتی است و گاهی حتی فراتر از سرلیست ها ایفای نقش می کنند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه