اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

دستاوردهای موشکی سپاه نقطه عطف اقتدار جمهوری اسلامی ایران

دستاوردهای موشکی سپاه نقطه عطف اقتدار جمهوری اسلامی ایران
دستاوردهای موشکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان عامل تقویت کننده توان دفاعی، مهمترین عامل بازدارندگی کشور به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دستاوردهای موشکی و پهپادی سپاه در سالی که گذشت یکی از نقاط عطف نمایش اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه ای و بین المللی بود.

مسئله ای که در طی سالهای گذشته دنیای غرب برای مذاکره پیرامون آن تلاش های بسیاری به خرج داد تا به بهانه برجام های مختلف، بر توان موشکی کشور تسلط پیدا کرده و پیرامون آن مذاکره کند؛ اما رهبر انقلاب بارها تاکید کردند که قدرت دفاعی کشور «قابل معامله و مذاکره» نیست.

نگاهی گذرا به آنچه که در قالب دستاوردهای موشکی و پهپادی سپاه در سال گذشته رونمایی، نشان می دهد که تقویت توان دفاعی، مهمترین عامل بازدارندگی کشور است.

هایپرسونیک فتاح

فتاح 2 نوع جدیدی از موشک‌های بالستیک ایرانی است که مجهز به سر جنگی با قابلیت گلاید کنندگی است و در اصطلاح HGV نامیده می‌شود.

پرتابه‌های HGV به جای ارتفاع گرفتن همانند شیوه پرتابه‌های بالستیک، در ارتفاع بسیار کمتری به همراه امکان تغییر مسیر مکرر به سمت هدف طی مسیر کرده و در نتیجه رادارهای هشدار زودهنگام پدافند دشمن در شناسایی آنها دچار مشکل می‌شوند و احتمال غافلگیر کردن مجموعه دفاع موشکی دشمن بسیار بیشتر می‌شود.

 

سامانه پدافندی مهران

سامانه پدافند هوایی برد بلند مهران یکی دیگر از دستاوردهای موشکی، سپاه به شمار می رود. این سامانه دارای چهار موشک سوخت جامد مستقر در پرتابگر جعبه‌ای (کنیستر) بوده و از  دوربین حرارتی برد بلند بهره می‌برد.

«مهران» اولین سامانه موشکی پدافندی با درجه آزادی مستقل در راستای ارتفاعی برای دو بازوی پرتابگرهای خود است.

 

«مهران» سامانه موشکی پدافندی با درجه آزادی مستقل در راستای ارتفاعی برای دو بازوی پرتابگرهای خود است.

سامانه پدافندی 9 دی

سامانه  پدافندی ارتقاء یافته «9دی» مجهز به 6 پرتابگر جعبه‌ای موشک برد کوتاه تا متوسط مجهز است که در قیاس با نسخه قبلی به چند موشک جدید مجهز شده است که حداقل یکی از این موشک‌ها به جستجوگر اپتیکی مجهز شده و یک موشک در ابعاد کوچک برای پوشش دادن بردهای بسیار کوتاه است.

همچنین موشک دیگری که برای این سامانه اختصاص یافته است، با طراحی متفاوت بالهای میانی است.

 

پهپاد شاهد 147

پهپاد شاهد 147 مجهز به موتور توربوپراپ است. طول بال این پهپاد 26 متر است که می‌تواند تا ارتفاع 60 هزار پا پرواز کند و تا بیش از 1000 کیلومتر را در محدوده شناسایی خود قرار دهد.

 

این تجهیزات دفاعی که در سال گذشته و در جریان بازدید مقام معظم رهبری از دستاوردهای پدافند هوایی سپاه رونمایی شد تنها بخشی از تجهیزات موشکی جمهوری اسلامی ایران است که در کنار تجهیزاتی همچون رعد 2، طائر ، سامانه سوم خرداد ،‌ موشک بالستیک شهید حاج قاسم و کروز ضد کشتی ابومهدی می تواند در معادلات منطقه ای و بین المللی تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه