اخبار داغ

ضرورت حفظ حرمت پلیس برای موفقیت در مأموریت‌های محوله

ضرورت حفظ حرمت پلیس برای موفقیت در مأموریت‌های محوله
مردم امر و نهی پلیسی که همه احترام آن را دارند را خیلی بیشتر از امر و نهی پلیسی که در برابرش بی‌حرمتی و بی‌احترامی می‌شود می‌پذیرند. پلیس در همه کشورها خط قرمز است و وقتی وارد مأموریتی شد کسی حق ندارد به هر نحوی او را تضعیف کند و مأموریت او را زیرسؤال ببرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «صاحب نیوز»: طرح نور پلیس بعد از چکش‌کاری بسیار و هم‌اندیشی جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، مذهبی و غیره توسط مدافعان نظم و امنیت کشور برای مقابله با قانون‌شکنان و هنجارشکنان موضوع حجاب و عفاف به اجرا درآمده است.

پلیس برای اجرای موضوعی این چنینی طبیعتاً بی‌گدار به آب نمی‌زد و با بررسی همه جوانب و بر اساس مصلحت‌های نظام و جامعه این مأموریت به پلیس ابلاغ شد.

اما اکنون که برای اجرای این طرح وارد میدان شده و با گذشت حدود 10 روز از آن موفقیت‌های محسوسی نیز در این راستا به دست آورده است، برخی از مخالفان و یا برخی افراد جاهل در آن تشکیک به وجود می‌آورند. موضوعی که سبب کم شدن اثرگذاری این مأموریت پلیس و جبهه‌گیری‌ها علیه نیروهای انتظامی کشور می‌شود.

در عین حال که در کشور ما آزادی بیان در حد اعلی خود و فراتر از میزان معمول در کشورهای دیگر وجود دارد، باید این سؤال را پرسید آیا این افراد اجازه دارند این گونه پلیس را تضعیف کنند و مأموریتی که برای آن آینده روشن و موفقی دیده می‌شود را ناکام بگذارند!؟

سوای این بحث که اصلاً حد و حدود آزادی بیان په مقدار باید باشد و آیا نباید در جامعه برای انسان‌ها چارچوبی در این رابطه وجود داشته باشد که اقدام به سم‌پاشی در جامعه نکنند، در اینجا موضوع مهم دیگری نیز مطرح است و آن تضعیف پلیس است.

پلیس به عنوان ستون برقراری نظم و امنیت در جامعه همواره در همه جوامع و کشورها مورد احترام بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و حتی در برخی کشورها از جایگاهی بالاتر از مسئولان کشوری برخوردار است.

تا جایی که مشاهده می‌کنیم مثلاً در آمریکا هر گونه نافرمانی نسبت به پلیس، حق شلیک را به پلیس نسبت به آن شهروند می‌دهد. زیرا در آن جا بیشتر به این نکته توجه دارند که اگر ستون نظم و امنیت دچار آسیب شود، نظم و امنیت جامعه از بین می‌رود.

متأسفانه در کشور ما در طی فتنه‌های اخیر، پلیس به شدت آماج حملات فیزیکی و روانی و رسانه‌ای دشمنان مغرض و دوستان ناآگاه یا فریب‌خورده قرار گرفته و تضعیف شد.

در کشور ما باید بیش از این به اقتدار پلیس توجه شود نه این که آن قدر قوانین دست و پاگیری را بر دستان و پاهای نیروهای انتظامی ببندند که در مواجهه با مجرم خلافکار چاقوکش از ترس همین قوانین جرأت دست بردن به سلاح برای دفاع از خود را پیدا نکند و توسط همین مجرم به شهادت برسد.

نباید وضعیت به گونه‌ای باشد که بازیکن فوتبالی که در مقابل پخش زنده تلویزیون یک زن نامحرم جیمی جامپ را بغل کرده است، وقتی با نهی پلیس از این کار و سعی در هدایت جیمی جامپ وارد شده به زمین مسابقه به بیرون مواجه می‌شود، بتواند به خود اجازه دهد ضمن تمرد از دستور افسر یگان حفاظت بازی، به این نیروی پلیس توهین کند.

این موارد سبب تضعیف پلیس می‌شود و دشمن در فتنه سال 1400 نیز بر این مسأله واقف بود که در صورت تضعیف پلیس، می‌تواند در سطح جامعه هرج و مرج ایجاد کند برای همین هم آن اقدامات را برای تضعیف پلیس انجام می‌داد.

پس با اجرای طرح نور بازگرداندن احترام، عزت و اقتدار پلیس یک امر واجب بوده و باید با هر کسی نسبت به این مسأله کوتاهی کرد و احترام و عزت و اقتدار پلیس را رعایت نکرد برخورد شدید و سنگینی شود، نه مانند محکومیت این بازیکن فوتبال که بعد از اعلام محکومیت مالی، برگردد و نیشخند بزند.

مردم امر و نهی پلیسی که همه احترام آن را دارند را خیلی بیشتر از امر و نهی پلیسی که این چنین در برابرش بی‌حرمتی و بی‌احترامی می‌شود می‌پذیرند.

یکی از مصادیق رعایت حرمت پلیس به عنوان مثال در اجرای طرح نور، مقابله با این حرکت پلیس با کار رسانه‌ای یا تشکیک ایجاد کردن در مردم نسبت به درستی کار پلیس است.

پلیس در همه جوامع خط قرمز است و در کشور ما نیز باید این گونه باشد. نه این که وقتی وارد میدان شد و در حال انجام مأموریتی در کف خیابان است عده‌ای شروع به لجن‌پراکنی علیه پلیس کرده و او را تضعیف کنند.

همین مسأله طرح نور مادامی که در جامعه به اجرا در نیامده است می‌تواند مورد نقد قرار بگیرد و حتی نحوه انجام آن توسط پلیس هم حین اجرایی شدنش می‌تواند مورد نقد باشد، اما وقتی این طرح توسط پلیس به عنوان یک مأموریت اجرایی شده است نباید دیگر با نقد اصل این طرح، مأموریت پلیس زیرسؤال برده شود.

همه بر لزوم و ضرورت وجود آزادی بیان واقف هستیم اما نباید این مسأله دستمایه هجمه وارد آوردن به پلیس، تخریب و تضعیف پلیس و زیر سؤال بردن مأموریت پلیس شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه