اخبار داغ

پای درد دل کارگران معدن طزره؛

قول مسئولان برای معدنچیان طزره شعار بود

قول مسئولان برای معدنچیان طزره شعار بود
کارگران معدن طزره دامغان گفتند که هیچ‌کدام از قول‌ها و وعده‌های مسئولان برای بهترشدن وضعیت کارگران معدن طزره دامغان محقق نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ کارگران معدن طزره دامغان قشر مظلوم و زحمت‌کشی هستند که برای کسب روزی حلال در تونل‌های تاریک زیرزمین مشغول به فعالیت بوده و البته صدای اعتراض آنها نیز از دل زمین به گوش هیچ‌کس نمی‌رسد.

سریال مرگ‌های این معدن‌کاران از سال 97 با کشته‌شدن یک کارگر شروع شد و تا به امروز 8 کارگر دیگر هم در این تراژدی غم‌بار به کام مرگ کشیده شدند و مسئولان و پیمانکاران هراز چند گاهی با مرگ این افراد صحبت از ایمنی کار و اصلاح قرارداد و حق بیمه این کارگران می‌کنند و دوباره همه چیز فراموش می‌شود.

اما قصه پرغصه کارگران معدن طزره دامغان با وجود هیاهوی رسانه‌ای از پیگیری مشکلاتشان تا مقصر اعلام‌کردن مسئولان در مرگ این کارگران همچنان ادامه دارد و آنها از قراردادهای کوتاه‌مدت و عدم ایمنی محیط کار و کارفرمایان و پیمانکارانی که فقط به دنبال سود خود هستند رنج می‌کشند و بازهم صدای آنها بین تونل‌های زیرزمینی محبوس می‌شود.

اگرچه در این هفته همه‌جا صحبت از احقاق حق کارگران به‌ویژه کارگران معدن است؛ اما همان‌طور که رهبری فرمودند حمایت از آنها نباید تنها محدود به هفته و روز خاصی شود و باید در تمام سال به آنها به‌عنوان ستون‌های اصلی اقتصاد کشور توجه شود.

از این رو پای درد دل برخی کارگران این معدن نشستیم که برای ما از مشکلات و شرایط سختشان گفتند، اما از بیم از دست‌دادن شغلشان خواستند نام آنها فاش نشود.

هیچ‌کس جوابگو نیست

یکی از این کارگران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در پاسخ به این سؤال که آیا تغییری در نوع قراردادهای شرکت البرز شرقی با کارگران ایجاد شده است یا خیر، گفت: قراردادها در حال حاضر سه‌ماهه است و هیچ‌کسی در خصوص عدم اجرای قراردادهایی که بنا بود یک‌ساله شود، تا امنیت شغلی ما را تأمین کند، پاسخی نمی‌دهد.

وی در ادامه افزود: با وجود مرگ چندین نفر در معدن طزره و قول‌های مسئولان برای ارتقا ایمنی متأسفانه هیچ اقدامی تاکنون انجام نشده و همه چیز در حد شعار و حرف باقی ‌مانده است و خبری از افزایش ایمنی کارگران هم نیست.

این کارگر معدن طره دامغان تصریح کرد: بعد از حادثه شهریورماه سال گذشته که 6 کارگر جان باختند دستگاه‌های جدیدی خریداری شده اما در جانمایی درست خود قرار نگرفته‌اند؛ چون متأسفانه  کارفرمایان و مسئولان از تخصص و تبحر کافی برخوردار نیستند.

بنا به گفته وی، متأسفانه کسانی به‌عنوان کارشناس و مسئول در این شرکت مشغول به فعالیت هستند که اشراف شغلی نداشته و این افراد با اشتباهاتشان موجب می‌شوند کارگران مجبور به فعالیت‌هایی شوند که در نهایت به مرگ آنها ختم می‌شود. 

وعده وعیدها عملی نشد

یکی دیگر از کارگران معدن طزره دامغان نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» در خصوص بیمه تکمیلی کارگران شرکت البرز شرقی گفت: بیمه تکمیلی یک‌ساله انجام گرفته؛ اما عملاً کارگران از این نوع بیمه تکمیلی ناراضی هستند چون در مقابل پرداخت حق بیمه، میزان معافیت بیمه‌ای آن بسیار کم است.

وی همچنین در خصوص اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در معدن ابراز کرد: این طرح به‌ ظاهر انجام شده و یک ردیف تحت عنوان گروه در فیش حقوقی ما اضافه شده اما عملاً هیچ مزایایی به سفره ما اضافه نشده است، در صورتی که بر اساس مر قانون باید با توجه‌ به سختی هر قسمت اضافه‌ حقوق انجام شود. 

این کارگر در نهایت بیان کرد: وعده وعیدهای مسئولان در این مدت و پس از حوادث شهریورماه بسیار زیاد بود؛ اما در عمل هیچ اتفاق خوشایندی برای کارگران رخ نداده و مشکلات همچنان پابرجاست و شوراهای کارگری هم ‌صدایشان به جایی نمی‌رسد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه