اخبار داغ

«عصر همدان» گزارش می‌دهد؛

کم‌توجهی آموزش و پرورش به تربیت معلمان

کم‌توجهی آموزش و پرورش به تربیت معلمان
کم‌توجهی آموزش و پرورش، این نهاد پایه‌ای و ارزشمند به تربیت معلمان، اثر و نتیجه‌ای جز کنار گذاشتن فرهنگ خودی توسط دانش‌آموزان نداشته، بی‌حجابی و کم‌حجابی اثر مشهود همین بی‌توجهی خیلی از مسئولان در ارگان‌های مختلف و مخصو‌صاً آموزش و پرورش است که پرورش، همان رسالت اصلی خود را به حاشیه رانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ تربیت معلم یکی از مهجور‌ترین و مظلوم‌ترین واژه‌ها در آموزش و پرورش کشور است.

امام (رضوان‌الله‌علیه) فرمودند: «معلّمی شغل انبیا است»؛ حالا که معلمی شغل انبیاست، باید وارسته‌ترین انسان‌های جامعه برای تربیت نسل آینده وارد آموزش و پرورش شوند‌، و خصوصاً برای قسمت دوم یعنی پرورش، اینجاست که باید گفت وارسته‌ترین انسان‌های کشور وارد تربیت معلم شوند و تازه این انسان‌های سالم و وارسته، نیز به علوم و فنون روز مجهز شده و حتی به اعتقاد و اخلاق سالم آنها عمق داده شود و در نهایت وارد عرصه آموزش و همچنین مهم‌ترین کار خود که خدای تعالی تصدی آن را به ۱۲۴ هزار پیامبر صلی الله‌علیهم و همچنین چهارده معصوم علیهم‌السلام محول کرده است.

تربیت که قید فراموش شده این نام پرطمطراق است و در حال حاضر این وزارت‌خانه بیشتر به قید آموزش توجه دارد و تاکید بیشتر بر انباشت حجم زیادی از اطلاعات که به احتمال زیاد بسیاری از این اطلاعات تأثیر و فایده‌ای برای دانش‌آموزان، حتی تا پایان عمرشان نخواهد داشت.

یک دانش‌آموز دوازده سال از طلایی‌ترین روزهای عمر خود را در مدرسه می‌گذراند و بعد از خانواده تأثیرگذارترین مکان برای تربیت، و نه فقط آموزش، او مدرسه است.

همان طور که می‌دانید خانه و خانواده متکلف تربیت فرزند بوده، و از هفت سالگی مدرسه و معلم نیز به کمک خانواده می‌آیند.

شاید همه شما تجربه کرده باشید که بعضی از انسان‌های کم‌سواد، متخلق به اخلاق حسنه و همچنین خوش عقیده بوده اما در مقابل هستند افرادی که بیشتر عمر خودشان را به تحصیل پرداخته‌اند، اما نه در جامعه و نه در خانواده موفق به ارتباط‌گیری صحیح نبوده و دائماً در حال آسیب‌زدن به سلامت روان خود، خانواده و جامعه هستند.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ با بیان اینکه، متولی اصلی آموزش در کشور وزارت آموزش و پروش است، اظهار کرد: نهاد آموزشی ما یک نهاد حاکمیتی است و وزارت‌خانه متولی تربیت معلم بود و تربیت معلمان یکی از وظایف همین وزارت‌خانه است.

وی افزود: متاسفانه در طی سال‌های گذشته با جمع شدن دانش‌سراها و مراکز تربیت معلم، در تربیت معلم خیلی موفق نبوده‌ایم.

نماینده مردم همدان و فامنین در محلس شورای اسلامی با اشاره به محدود شدن ظرفیت پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ تربیت معلم در دولت سابق، اضافه کرد: دولت قبل درصدد خصوصی‌سازی آموزش و پروش بود و تقریباً به سمت تعطیلی دانشگاه تربیت معلم هم پیش رفت.

حجت‌الاسلان فلاحی با بیان اینکه واگذاری آموزش و پرورش با سیاست‌های نظام منافات دارد، خاطرنشان کرد: مقام‌معظم رهبری نسبت به خصوصی‌سازی این ارگان مخالفت کرده و در این باره تاکید کردند که باید ظرفیت دانشگاه تربیت معلم حفظ شود.

وی ابراز کرد: ظرفیت پذیرش دانشگاه تربیت معلم، به حالت قبلی برگشته، اما کمبودی که در این مدت در این خصوص ایجاد شد حاصلی جز کمبود ۲۲۰ هزار معلم نداشت.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در چند سال اخیر(دولت قبل)، برای جذب معلم ناچار شدند از مسیر حق‌التدریس، خرید خدمت و ماده ۲۸، معلمان را جذب کنند که در واقع در طی این سال‌ها، تربیت معلمی در کار نبوده است.

حجت‌الاسلام فلاحی تاکید کرد: اگر از لحاظ تربیتی و ارزش‌ها روی معلمان کار نشود، در آینده با ورود اینگونه معلمان به سیستم آموزش و پرورش، شاهد اثرات زیانباری آن بر جامعه خواهیم شد.

وی راه درمان این مشکل را بازگشت به احیای دانش‌‌سراها و تربیت معلم دانست و ادامه داد: در نظام آموزشی، باید اصل بر تربیت معلم باشد و برای پذیرش معلمان ارزشی برخی از شاخص‌ها و معیارها نیز ایراد دارد و باید بررسی اصلاح شوند.

مجتبی قمری، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ عنوان کرد: غلبه ارزش‌های غربی بر ارزش‌های اصیل ایرانی_اسلامی، یکی از آسیب‌هایی است که در جامعه ما وجود داشته و مقام‌ معظم رهبری نیز در دهه‌های مختلف آن را به مسئولان گوشزد کرده‌اند.

وی افزود: جامعه غربی بدنبال آن است که فرهنگ و باورهای خودش را در جامعه ما گسترش دهد، این عامل منتهی به یکسری آسیب‌ها شده است، امروزه بدلیل پدید آمدن ‌شبکه‌های ارتباطی وسیع در دنیا، فاصله بین باورها، شئون فرهنگی و رفتاری افراد مختلف، کم شده و هویت اصیل فرهنگی_مذهبی جوامع مورد هجمه جدی دشمنان قرار گرفته‌است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: لازم است آحاد جامعه فرهنگی و معلمان نسبت به این مسئله حساس بوده و هویت اسلامی_‌ایرانی خود را در محیط‌های آموزشی پاس بدارند.
وی با بیان اینکه همین محیط آموزشی می‌تواند ارزش‌ها را در جامعه پمپاژ کند و اثرگذاری خود را نسبت به افراد جامعه داشته باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه محیط مدارس جامعه متاثر از فضای بیرونی قرار گرفته است.

قمری در خصوص هجمه دشمنان به فرهنگ اسلامی کشور، یادآور شد: در مقابل معلمان بسیار خوب و ارزشی کشور با این هجمه‌ای که توسط دشمنان اتفاق افتاده، بخوبی مبارزه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«عصر همدان»؛ در نتیجه یک انسان که زندگی اجتماعی و جمعی یکی از مهم‌ترین شئون زندگی‌اش است، شاید بتواند با بی‌سواد کنار بیاید و زندگی خود را ادامه دهد، از زندگی اجتماعی و از ارتباط با دیگران لذت ببرد، ولی هیچ‌گاه یک انسان تربیت نشده نمی‌تواند از زندگی اجتماعی و ارتباطات خود لذت ببرد، این نوع از افراد کم کم تبدیل به معضلی برای خود و دیگران خواهند شد که کیفت زندگی را برای همه پائین خواهند آورد.

بنابراین در طی سال‌های اخیر تمرکز بر گزینش معلمان توسط آموزش و پروش و همچنین تربیت این معلمان بر پایه ارزش‌های اصیل اسلامی_ ایرانی به فراموشی سپرده شده که نتیجه آن در پذیرش پائین این ارزش‌ها توسط دانش آموزان و الگو پذیری آنها از بلاگرها و غرب‌گرایان بوده است

کم‌توجهی در این نهاد پایه‌ای و ارزشمند اثر و نتیجه‌ای جز کنار گذاشتن فرهنگ خودی توسط دانش‌آموزان نداشته و بی‌حجابی و کم‌حجابی اثر مشهود همین بی‌توجهی خیلی از مسئولان در ارگان‌های مختلف و مخصو‌صاً آموزش و پرورش است که پرورش، همان رسالت اصلی خود را به حاشیه رانده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه