اخبار داغ

به بهانه پانزدهمین سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب؛

۲ بهار در یک فصل کردستان گنجانده شد

۲ بهار در یک فصل کردستان گنجانده شد
۲۲ اردیبهشت سالروز ورود رهبر معظم انقلاب اسلامی به کردستان به ۲۲ گولان مشهور است و اکنون از این تاریخ ۱۵ سال سپری شده اما دستاوردهای آن بیشتر از گذشته، بر سیمای شهرهای مختلف استان دیده می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۲ اردیبهشت سال ۱۳۸۸ به کردستان سفر کردند این سفر هشت‌روزه برای استان با بهره‌های معنوی و مادی زیادی همراه بود و برای نخستین‌بار دو بهار در یک فصل کردستان تداعی شد.

 ۲۲ اردیبهشت سالروز ورود رهبر معظم انقلاب اسلامی به کردستان به ۲۲ گولان مشهور است؛ در تقویم کُردی گولان مصادف با ماه اردیبهشت بوده و به معنای ماه گل‌ها است، اکنون از این تاریخ ۱۵ سال سپری شده اما دستاوردهای آن بیشتر از گذشته، بر سیما شهرهای مختلف استان دیده می‌شود.

در این سفر تاریخی و به برکت حضور رهبر معظم انقلاب صدها پروژه عمرانی، ورزشی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیربنایی در استان کلنگ‌زنی شد که در طول این ۱۵ سال گذشته هزاران میلیارد ریال اعتبار به این طرح تزریق شده است و اکنون مردم استان از مزایای آنها بهره‌مند هستند.

 در اردیبهشت سال ۸۸ انتظار ۳۱ساله مردم استان کردستان به سرآمد و مرزداران غیور غرب کشور در ۲۲ اردیبهشت با خلق حماسه‌ای ماندگار به استقبال رهبر شتافته و این روز را برای همیشه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران جاودانه کردند.

 در آن روز خورشید سخاوتمند، هنوز بر سینه «آبیدر» سترگ نتابیده بود که مردم استان کردستان از هر کوی و برزن با پای پیاده برای استقبال از رهبر معظم انقلاب راهی شدند. هر لحظه که می‌گذشت بر خیل جمعیت افزوده می‌شد و هر ثانیه طپش قلب‌ها بیشتر و بیشتر می‌شد و انتظار برای دیدار یار فزونی می‌یافت.

 صحنه به‌گونه‌ای بود که هیچ قلمی توانای توصیف آن را نداشت. رهبر معظم انقلاب در مدت هشت روز اقامت در استان کردستان ضمن دیدار با اقشار مختلف مردم به‌ویژه دانشجویان، جوانان، نخبگان، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، با مردم شهرستان‌های مریوان، سقز و بیجار نیز دیدار کردند.

 مقام معظم رهبری در ابتدای ورود به استان کردستان و به شهر سنندج در اجتماع عظیم مردم در میدان آزادی سنندج به تشریح ویژگی‌های استان پرداختند.

 «کردستان سرزمین فداکاری‌های بزرگ است؛ سرزمین هنر و فرهنگ است؛ سرزمین صفا و وفاداری است؛ سرزمین مردمِ وفاداری است که در حساس‌ترین سال‌های عمر این نظام و این کشور با مردانگی خود و با رشادت خود، توطئه‌های بزرگی را خنثی کردند. سرزمین مردم با رشادت و با رشد عقلی و آگاهی است که توطئه دشمن را در لحظات حساس تشخیص دادند و با فداکاری خود فتنه بزرگی را خاموش کردند، پیش از آنکه آن فتنه بتواند به هدفهای شوم خود برسد. این از یاد ملت ایران نخواهد رفت. کردستان در تاریخ انقلاب اسلامی، نشان افتخاری را با خود حمل می‌کند که در کمتر استانی نظیر آن را می‌شود دید.» (۲۲/۲/۱۳۸۸)

 استان کردستان یک استان فرهنگی است

 «شما به طبیعت سرسبز و زیبای این استان نگاه کنید، به روحیهٔ مهربان و باصفای مردم این استان نگاه کنید، به تاریخ این استان – که علما و شعرا و اهل فرهنگ و اهل هنر در همین تاریخ نزدیکِ این استان فراوان‌اند – نگاه کنید؛ همه اینها نشان می‌دهد که این استان، یک استان فرهنگی است.» ۲۲/۲/۱۳۸۸))

 استقامت و پایداری خانواده‌های شهید کردستان

 مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده‌های شهید استان کردستان نیز به تشریح روحیه مقاومت ایستادگی مردم این سرزمین پرداختند:

 «مردم کردستان اگر چه به عطوفت و مهربانی و مهمان‏نوازی، به روحیهٔ سرشار از مهر و محبت مشهور هستند – و همین‌جور هم هست – درعین‌حال به رشادت، به شهامت، به دلیری و دلاوری هم مشهورند و دشمنان این ملت نتوانستند پشت خانواده‏های شهدا را خم کنند. من در سفر قبلی به سنندج پدر خانواده‏ای را زیارت کردم که شش فرزندش شهید شده بودند. من این را در کمتر جای کشور دیدم. شش فرزند! سه تا از این فرزندان در میدان‌های نبرد و سه تا در حال راهپیمایی با بمباران دشمن بعثی. شش پارهٔ تن به شهادت برسند، این پدر به‌قدری استوار و محکم بود که من در مقابل عظمت آن روح احساس کوچکی کردم. این را من در کردستان دیدم. امروز دو تا از فرزندان دیگرِ آن مردِ باعظمت را – حقیقتاً اینها عظمت است – در اینجا ملاقات کردم و از پدرشان پرسیدم، گفتند آن مرد به رحمت خدا رفته.» (۲۲/۲/۱۳۸۸)

 معظم له در این دیدار، مظلومانه و غریبانه بودن شهدای این منطقه را از امتیازات خاص آنها دانستند:

 «من در همهٔ سفرها به زیارت خانواده‌های شهدا مفتخر می‌شوم و با آنها ملاقات می‌کنم و روح معنویت را در همهٔ استان‌ها
و شهرهایی که اجتماعات مشابه با این اجتماع در آن تشکیل می‌شود، لمس می‌کنم، حس می‌کنم؛ ولی می‌خواهم عرض کنم شهدای کردستان و خانواده‌هایی شهیدان خصوصیاتی دارند که در دیگر استان‌ها کمتر دیده می‌شود و غالباً دیده نمی‌شود. این خصوصیات یکی این است که شهیدان این خطه مظلومانه‌تر و غریبانه‌تر به شهادت رسیدند و خانواده‌های آنها صبر دشوارتری کردند. چرا؟

 چون عوامل دشمنان انقلاب و دشمنان کشور در این استان وضعیت و فضائی را بخصوص در سال‌های اول برای خانواده‌های شهیدان به وجود می‌آوردند زندگی در آن فضا برای پدران، مادران، برادران، خواهران، گاهی از اصل شهادت مشکل‏تر بود. آن ضدانقلاب و آن سرانگشتان پلیدی که قصد داشتند کردستان را به مرکز جنگ داخلی و برادرکشی در کشور تبدیل کنند، به این اکتفا نکردند که بهترین جوانان این استان و این مردم را به خاک و خون بکشند، بلکه خانواده‌های آنها را هم در دورانی نسبتاً طولانی زیر فشار قرار می‌دادند. این خانواده‌ها در سایر استان‌های کشور مصیبتشان فقط همین بود که عزیزشان از دستشان رفته بود. در یک فضای گرم و پر از شور و نشاط، مردم نام عزیزان شهید اینها را بر سردست می‌گرفتند و به آنها افتخار می‌کردند؛ اما در کردستان موارد زیادی اتفاق افتاد، ما هم مطلع شدیم و مطلع بودیم که دشمنان این استان، دشمنان این کشور، به خانواده‌های شهید هم فشار وارد می‌کردند؛ فشار روانی، فشار جسمی و فشار امنیتی. البته این فشارها نتیجه نداشت و آنها را در چشم این مردم روسفید نکرد، رو سیاه‏تر کرد.» (۲۲/۲/۱۳۸۸)

 رشادت، شهامت، دلیری و دلاوری مردم کردستان

 «مردم غیور کردستان در قالب پیش‌مرگان مسلمان کُرد و در ضمن بسیج نیروها، آن‌چنان ایمانی و شور و شوقی در میدان‌های نبرد از خودشان نشان دادند که بی‏شک یکی از یادگارهای بزرگ حماسهٔ ملت ایران به شمار خواهد آمد. با نیروهای مسلح، مردم این منطقه، صمیمیت و همکاری را به اوج رساندند و نیروهای مسلح هم – جوانان گردآمده از اطراف‌واکناف این کشور – نشان دادند که در نظام اسلامی، نیروی دفاع از مردم و از امنیت مردم هستند. این نکتهٔ اصلی است.» (۲۳/۲/۸۸)

 ویژگی‌های دشمن و ابزارهای آن در دیدار معظم له با روحانیون شیعه و سنی استان مطرح شد

 مقام معظم رهبری در دیدار با روحانیون شیعه و سنی استان کردستان، ماهیت دشمن و ابزارهای مورداستفاده آن را بیان فرمودند:

 «دشمن ما فلان گروهک منزوی با چهارتا آدم کوچک یا بزرگ نیست. دشمن ما فلان دولت منطقه‌ای عاجز و ناتوان نیست که تو ملت خودش هم پایگاهی ندارد. دشمن ما دستگاه عظیم استکبار است که مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌هایش سرمایه‌داران صهیونیست و کمپانی دارها و تراست دارها و کارتل دارهای گردن‌کلفت دنیایند. این، در مقابل نظام اسلامی ایستاده است و البته از همهٔ شیوه‌ها هم استفاده می‌کند. ضربه به او خورده است که این جور می‏بینید از همه امکانات استفاده می‌کند، از همه وسائل استفاده می‌کند. حالا از ایجاد واگرائی نسبت به عقاید اسلامی، سوق‌دادن جوان به مواد مخدر، به فساد، به استفادهٔ از غفلت بعضی از دستگاه‏ها، جوان‌ها را آسیب‏پذیر کردن، تا اختلافات مذهبی، تا اختلاف شیعه و سنی، تا فلان گروهک؛ و اگر دستش برسد در متن مسئولین بالا و نیمه بالای جمهوری اسلامی هم نفوذ بکند، این کار را هم می‌کند. همه تلاش را دارند می‌کنند. با همهٔ این تلاش‌ها مؤمنین ایستاده‌اند: «کالجبل الرّاسخ لا تحرّکه العواصف». این تندبادها نمی‌تواند جمهوری اسلامی را تکان بدهد.» (۲۳/۲/۸۸)

 دیدار با نخبگان کردستان

 معظم له در دیدار با نخبگان استان کردستان به شعرا و مترجمین مهم این استان اشاره فرمودند و تأکید کردند: «حقاً و انصافاً من این جور یادداشت کردم که زیبائی‌های دیگر این مجموعه انسانی و این بخش جغرافیائی کشور، بر جنبهٔ دلیری و شهامت و شجاعت این مردم که یکی از خصوصیاتشان است، غلبه دارد. زیبائی‌های زیادی در این استان هست: اخلاق خوش، صدای خوش، طبیعت زیبا، شعر لطیف، ادبیات والا، فکر روشن، دل باایمان؛ اینها را انسان در اینجا مشاهده می‌کند و می‏بیند و حقاً و انصافاً جای قدردانی دارد.» (۲۴/۲/۸۸)

 وفاداری عشایر کردستان

 «ما از آغاز انقلاب تا امروز در وفاداری عشایر غیور مؤمنِ سلحشور این خطهٔ پرافتخار و سرافراز، هرگز لحظه‌ای تردید نکرده‌ایم.» «عشایر همان‌طوری که امام فرمودند، ذخائر انقلاب‌اند. همهٔ عشایر، مرزداران، سنت داران، حافظان هویت و حیثیت بومی این کشورند؛ در این هیچ شکی نیست، لکن بعضی از عشایر به مناسبت موقعیت جغرافیائی و سیاسی و حساسیت‌های که در طول این تاریخ پرفرازونشیب پیش آمد، فرصت پیدا کردند تا هویت خود را، حقیقت خود را، ذخیره بودن خود را در عمل اثبات کنند و شما عزیزان من، در این زمره قرار دارید. امروز شما گفتید، اما در دوران گذشته، در سال‌های قبل، شما عمل کردید. عمل شما نشان‌دهنده همین حقایقی است که امروز بیان کردید.» (۲۴/۲/۸۸)

 نگاه مستقل جمهوری اسلامی به مسائل عالم سبب دشمنی استکبار با آن

 «نظام جمهوری اسلامی یک‌سخن نو را به میدان آورده؛ بر خلاف آنچه که تبلیغ می‌کنند و می‌گویند – که این تبلیغ هم باز از سوی دشمنان و مخالفین نظام جمهوری اسلامی است – جمهوری اسلامی دشمن‌تراش نیست، تشنج‌آفرین نیست، دعوا درست کن نیست، دنبال دردسر نیست. اگر دردسری وجود دارد، ناشی از طبیعت نظام جمهوری اسلامی است. این طبیعت عبارت است از نگاه مستقل به مسائل عالم و تحت‌تأثیر قدرت‌ها قرارنگرفتن در کوچک و بزرگِ مسائل. این از تعالیم اسلام است، این آموزش اسلام است، این هم دستوری است که اسلام به ما داده است. اسلام نخواسته است که ملت مسلمان در جهت‌گیری‌اش، در حرکتش، در سیاست‌هایش، در تصمیم‌گیری‌هایش تابع مراکزی باشد که مصالح استکباری خودشان و نگاه منفعت‌طلبانهٔ خودشان را دارند. باید نگاه کند آنچه را که منافع ملت و امت اسلام اقتضا می‌کند، مسئولان حکومت موظف‌اند آن را رعایت کنند. ما براین‌اساس تحت‌تأثیر سیاست‌های قدرت‌های مستکبر و مسلط قرار نگرفتیم. در قضایای گوناگون رأی آنها چیزی بود، رأی نظام جمهوری اسلامی چیز دیگری بود. این برای آنها قابل‌قبول نیست، بنابراین دشمنی را آغاز می‌کنند. نظام جمهوری اسلامی ناچار است از خودش دفاع کند. طبیعت ایستادگی، طبیعت استقلال همین است؛ اصطکاک به وجود می‌آورد» (۲۴/۲/۸۸)

 دیدار معظم له با مردم مریوان

 معظم له در دیدار با مردم مریوان سیاست امروزی دشمن را هم ایجاد ناامنی جهت عدم توسعه کردستان اعلام کردند:

 «البته شما بدانید، چون دشمن می‌داند که شرط سرمایه‏گذاری و ایجاد ثروت، امنیت است و نمی‌خواهند سرمایه‏گذاری و ایجاد ثروت در این منطقه انجام بگیرد، لذا سعی خواهند کرد با امنیت مقابله کنند. سعی می‌کنند امنیت را به هم بزنند. البته این را هم با اطمینان کامل به شما بگویم که نیروهای مؤمن و وفادار جمهوری اسلامی به کمک همین مردم و همین جوان‌ها با عوامل ناامنی به‌شدت برخورد خواهند کرد و هرگونه مجال ناامنی را به لطف الهی از آنها خواهند گرفت.» (۲۶/۲/۸۸)

 بر همین اساس معظم له دو بار به این حدیث امام علی (ع) اشاره می‌کنند که می‌فرمایند: «من نام لم ینم عنه»؛ یعنی اگر شما غفلت کردید، دشمن شما لزوماً غفلت نخواهد کرد.

 دیدار معظم له با دانشجویان کردستان

 راهبرد معظم له درباره حفظ امنیت ملی براین‌اساس است که امروز همانند دیروز هیچ عدالت و انصافی در صحنه بین‌المللی وجود ندارد. ایشان در دیدار با دانشجویان کردستان به این مسئله اشاره می‌کنند و می‌فرمایند:

 «امروز بسیاری از کشورها، دولت‌ها و جوامعی که در دنیا به‌عنوان پیشرفته مطرح‌اند، اگر حساب کشی اخلاقی و سیاسی بشود سربه‌زیر و سر افکنده‏اند.

 شما امروز نگاه کنید؛ فرض کنیم در غزه؛ یک جمعیتِ از اطراف محاصره‌شدهٔ در یک زمین محدود – که اجازهٔ ورود و خروج هیچ امکانی از امکانات زندگی به اینها داده نمی‌شود – با هواپیما این‏ها را بکوبند، با موشک بکوبند، با توپخانه بکوبند، نیروی زرهی‏شان را وارد کنند، در ظرف بیست و دو روز بیش از پنج هزار نفر را بکشند، آن‌وقت دنیا هم بنشیند و تماشا کند؛ اواسط کار، یک آخ و اوخی – بی‌اثر و بی‌نتیجه – از این گوشه و آن گوشهٔ دنیا بلند بشود؛ آخرش هم سازمان ملل اعلام کند – که جناب دبیرکل همین چند روز قبل از این اعلام کرد – که پروندهٔ مسئلهٔ غزه بسته شد! عجب!

 امروز در دنیا ظلم وجود دارد، تبعیض وجود دارد، یک بام و دوهوا وجود دارد. یکی از مصادیقش همین مسئلهٔ هسته‏ای خود ماست. یکی از مصادیقش همین تجاوزهای نظامی به کشورهای مسلمان همسایهٔ ماست. کشتن غیرنظامیان و بمباران غیرنظامیان یک چیز عادی شده. همین هفتهٔ قبل اعلام کردند صد و پنجاه نفر در افغانستان با بمباران هوائی نظامیان آمریکائی کشته شدند؛ آب هم از آب تکان نمی‌خورد! بعد هم می‌گویند: بله، ببخشید اشتباه شد! این شد حرف!

 این وضعیت زشت و ناهنجار و ضد بشری‏ای است؛ یک ملت زنده باید با آن مبارزه کند.» (۲۷/۲/۸۸)

 در پایان رهبر معظم انقلاب ضمن تمجید از روحیه ابراز نفرت ملت ایران از بی‌عدالتی‌های جهانی، لزوم حفظ این روحیه را توصیه نمودند؛ چرا که استقامت و ماندن بر این مواضع سبب الگوگرفتن سایر کشورها (نظیر آفریقا جنوبی) و صدور انقلاب اسلامی می‌شود:

 «ما افتخار می‌کنیم که ملت ما، دولت ما، مسئولین ما، جوانان ما و فرزانگان ما در همهٔ این سال‌ها نسبت به این قضایا بی‌تفاوت نبودند؛ اعلام موضع کردند، ابراز نفرت کردند. این روحیه را ملت ایران نباید از دست بدهد. این روحیه را از دست ندهید؛ بخصوص شما جوان‌ها. یک عده‌ای می‌خواهند مطلب را واژگونه نشان بدهند؛ اعتراض می‌کنند آقا! چقدر می‌گویید مرگ بر فلان، مرگ بر فلان. اعتراض می‌کنند چرا جنایات آمریکا را یا صهیونیست‌ها را یا هم‏پیمانانشان را در تریبون‌های جهانی علنی مطرح می‌کنید. باید مطرح کرد، باید گفت. ملت‌ها درس می‌گیرند. من به شما بگویم این را – اگر چه نمی‌توانیم این را اثبات بکنیم؛ اما من می‌دانم، این را بالعیان مشاهده کردم – برخی از کشورهای استقلال‌یافته و آزاد شده – از جمله یکی از کشورهای معروف آفریقا – از ایران الگوگیری کردند؛ همان روشی را که در دوران انقلاب در ایران اعمال شده بود، آن روش را به کار بردند. این جا بهشان گفته شد. سران انقلابیونشان آمده بودند این جا؛ به آنها گفته شد که امام از این روش استفاده کرد؛ رفتند و همان روش را اعمال کردند و توانستند استقلال بگیرند و توی کشور خودشان، آپارتاید را نابود کنند.» (۲۷/۲/۸۸)

 دیدار معظم له با مردم سقز

 معظم له در دیدار با مردم سقز، پیشمرگان مسلمان کرد را در صف مقدم دلاوران کشور توصیف کردند:

 «جوان پیشمرگ مسلمان کرد در این نقطه و بخصوص در مناطق نزدیک مرز، درحالی‌که خود حافظ امنیت کوچه و بازار و شهر و بیابان بود، دشمنان از او انتقام می‌گرفتند؛ گروه‏های مسلح مزدور دشمن به انتقام رشادت‌های این جوانان، حتّی گاهی خانواده‏های آنها را از دم تیغ بی‌رحمانهٔ جنایت خودشان گذراندند، اما این مردان شجاع در مقابل این مشکلات ایستادند، صبر کردند؛ لذا که من از صمیم قلب معتقدم که جوانان دلاور پیشمرگان مسلمان کرد، در شمار اول و در صف مقدم دلاوران این کشور قرار دارند.» (۲۸/۲/۸۸)

 نکته اساسی در بیانات ایشان در سقز اینکه، از دیدگاه معظم له شکل‌گیری امنیت در کردستان بیشتر محصول تلاش خود مردم کردستان است که این مسئله به معنای بومی بودن امنیت در کردستان است:

 «مردم استان کردستان و جوانان دلاور آن، خودشان زمینه‏های امنیت را در این استان فراهم کردند، جوانان فداکار مناطق دیگر هم به کمک اینها آمدند و توانستند نقشهٔ دشمنان را خنثی کنند؛ این یک حقیقتی است.» (۲۸/۲/۸۸)

 ایشان در ادامه دیدار با مردم سقز تصریح کردند: «من به طور قاطع این را می‌گویم: متأسفانه در پشت مرزهای غربی ما، آمریکائی‌ها مشغول توطئه‌اند، مشغول تروریست پروری هستند. پول، سلاح، سازماندهی، تشکیلات به‌وسیلهٔ آمریکائی‌ها به طور مستقیم در پشت مرزهای غربی کشور ما صرف می‌شود برای موذیگری کردن و پنجه‌انداختن و معارضه‌کردن با نظام جمهوری اسلامی؛ باید بیدار باشیم.

 ما اطلاع داریم – اینها تحلیل نیست، اطلاع است – آمریکائی‏ها طرح‌های خطرناکی برای کردستان دارند؛ هدفشان دفاع از قوم کرد نیست؛ هدف پنجه‌انداختن و سلطه یافتن بر قوم کرد است؛ این را ما از روی اطلاع می‌دانیم؛ اینها تحلیل نیست، اطلاع است. دوستان کرد ما در آن‌سوی مرزهای غربی به ما اطلاع دادند و اطلاع می‌دهند افسران آمریکائی پول می‌برند بالای بلندی‏های «قندیل»، به قیمت خون جوانان کرد از آنها اطلاعات می‌گیرند؛ پول می‌دهند برای مزدورسازی.» (۲۸/۲/۸۸) بااین‌حال مقام معظم رهبری در این دیدار می‌فرمایند: «جماعت کرد و قوم کرد حتّی در غیر ایران هم غالباً خودشان را ایرانی می‌دانند؛ به ایرانی بودن خودشان افتخار می‌کنند. اگر کسانی از کردهای بیرون ایران در خدمت هدف‌های آمریکا قرار می‌گیرند، بدانند که ممکن است در کوتاه‌مدت چیزی گیرشان بیاید، اما در بلندمدت نفرین و لعنت قوم کرد آنها را تعقیب خواهد کرد و رهایشان نخواهد کرد.» (۲۸/۲/۸۸)

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه