اخبار داغ

همچنان سوءمدیریت در کرمانشاه قربانی می‌گیرد؛

تحقق تعهد اشتغال‌ شرط لازم اما ناکافی!

تحقق تعهد اشتغال‌ شرط لازم اما ناکافی!
استان کرمانشاه سالیان سال است که از نظر نرخ بیکاری وضعیت نامطلوبی دارد و تلاش‌های لازم اما ناکافی هم نتوانسته وضعیت استان را بهبود ببخشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ یکی از مباحث مهم هر کشوری موضوع اقتصاد و تولید است که در این راستا کشورهای مختلف جهان با اتخاذ سیاست‌های راهبردی سعی می‌کنند علاوه بر رونق تولید و توسعه اقتصادی اشتغال‌زایی را نیز برای نیروی انسانی خود ایجاد کنند.

بیش از یک دهه گذشته شعارهای سال کشورمان توسط مقام معظم رهبری رنگ و بوی اقتصادی به ویژه در حوزه تولید، رونق تولید، اشتغال، حمایت از کالای ایرانی، اشتغال و حمایت از کارگر و... داشته است اما دولت‌های مختلف نتوانستند به اندازه کافی این سیاست‌ها را اجرا کنند.

از سوی دیگر طی سال‌های اخیر کشورمان با موضوع افزایش نرخ بیکاری و تورم مواجه بوده و این موضوع در اقصی نقاط کشور زندگی مردم را در ابعاد مختلف تحت تأثیر قرار داده است و مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده که شاید مهم‌ترین آن وجود جوانان تحصیل‌کرده بسیار در خانواده‌ها است.

آنچه قابل تأمل است، مشکل بیکاری در استان کرمانشاه به یک زخم کهنه تبدیل شده و با وجود روی کار آمدن دولت‌های مختلف اما هم‌چنان مشکل اصلی این استان بیکاری است و اتخاذ تصمیمات مختلف و جزیره‌ای نیز نتوانسته گره این مشکل بسیار بزرگ را حل کند.

استان کرمانشاه جزو استان‌هایی است که دارای نرخ بالای تورم و بیکاری است و از نظر شاخص فلاکت نیز در صدر استان‌هایی با نرخ بالا است که آسیب‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری را برای مردم این دیار به وجود آورده است.

به نظر می‌رسد کاهش نرخ بیکاری در استان کرمانشاه که به فرموده مقام معظم رهبری سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی است نیازمند عزم ملی و برنامه‌ریزی مدون و هماهنگ است که نیاز است دولت و مسئولان استانی نسبت به اجرای این مهم توجه بیشتری داشته باشند.

وضعیت بیکاری در کرمانشاه نگران‌کننده است

افشین باغفلکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: استان کرمانشاه به عنوان یکی از استان‌های مرزنشین همواره از استان‌های دارای مشکل در بین شهرهای کشور بوده است‌.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه چنان در زمینه بیکاری با مشکلاتی مواجه است که همواره جزو ۱۰ استان اول کشور از لحاظ نرخ بیکاری بوده است.

باغفلکی بیان کرد: استان کرمانشاه با وجود شاخص‌‌ها و اقدامات در نظر گرفته شده  همچنان با افزایش بیکاری دست به گریبان است و در ۲۰ سال گذشته ۱۵ مرتبه رکورددار بیکاری کشور بوده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بیکاری در استان کرمانشاه شامل ضعف نهادی، مدیریتی، سوءمدیریت و عدم نظام‌مندی برای ایجاد اشتغال است که نیاز است مسئولان نسبت به آن توجه کافی و لازم را داشته باشند.

باغفلکی با اشاره به اینکه تحقق تعهد اشتغال‌زایی تنها برای سنجش بیکاری استان کافی نیست، بیان کرد: در استان کرمانشاه با وجود مشکلاتی نظیر خروج سرمایه انسانی و فرار نخبگان، مدیران ناتوان، نداشتن چشم‌انداز توسعه، عدم تشکیل سرمایه و... سبب شده هیچ چشم‌انداز مثبت و روشنی را برای رفع مشکل بیگاری قائل نباشیم.

وی در پایان تاکید کرد: اطلاعات و و آمارهای دولت در موضوع کاهش نرخ بیکاری قابل پذیرش نیست زیرا تأثیر محسوسی در زندگی مردم استان کرمانشاه نداشته اگرچه جلساتی برای حل موضوع برگزار شود.

نرخ بیکاری زمستان در کرمانشاه ۱۷.۴ درصد و افزایشی است

مختار احمدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: نرخ بیکاری استان کرمانشاه در زمستان ۱۴۰۲، ۱۷.۴ درصد است که نسبت به فصول قبل افزایش یافته است و باید علل آن بررسی شود.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه تصریح کرد: نرخ بیکاری در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز کاهشی بوده اما این نرخ در زمستان امسال به صورت محسوسی افزایش یافته است.

احمدی گفت: پیش‌بینی می‌شود نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ کاهشی باشد با این حال نیاز است مسئولان برای انجام این مهم برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند.

وی ادامه داد: سهمیه اشتغال استان کرمانشاه بر اساس آمار سال گذشته به صورت کامل محقق شده ‌از میزان ۳۴ هزار تعهد انجام گرفته ۴۰‌ هزار شغل ایجاد شده و سهمیه امسال نیز ۲۶ هزار تعهد شغلی است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه تاکید کرد: آمار سالانه نرخ بیکاری در استان کرمانشاه هنوز اعلام نشده است و احتمال زیاد طی هفته جاری اطلاع‌رسانی شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه