اخبار داغ

فریاد اعتراض کشاورزان بهار؛

کشاورزان گوشت قربانی شدند

کشاورزان گوشت قربانی شدند
دیروز بود که تعدادی از کشاورزان بهاری در مقابل اداره جهاد کشاورزی شهرستان بهار اقدام به تجمع و اعتراض به نحوه مدیریت جهاد کشاورزی در موضوع صادرات سیب‌زمینی کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ روز گذشته تعدادی از کشاورزان بهاری در مقابل اداره جهاد کشاورزی شهرستان بهار اقدام به تجمع و اعتراض به نحوه مدیریت جهاد کشاورزی در موضوع صادرات سیب‌زمینی کردند.

خبرنگار گروه امنیت غذایی پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان در بین کشاورزان حاضر و علت را جویا شد؛

کشاورزان علت این تجمع را پائین بودن شدید قیمت سیب زمینی تا هر کیلو ۴۵ هزار ریال و عدم مدیریت در صادرات این محصول و قطع نمودن کودهای یارانه‌ای را که موجب ضرر و زیان گسترده شده است عنوان می‌کنند.

یکی از کشاورزان که به نشانه اعتراض در مقابل اداره جهاد کشاورزی حضور داشت گفت: قیمت سیب زمینی از سال گذشته دچار اُفت شدید قیمت شده است و ما کشاورزان به اجبار بخش عمده‌ای را در انبارها جهت فروش با قیمت مناسب‌تر ذخیره سازی نمودیم که با تصمیم ناگهانی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر عدم صادرات این محصول با تعرفه ۶۰ درصدی صادرات، قیمت سیب زمینی شدیداً کاهش نمود و خریداری ندارد.

کشاورز دیگری گفت: طبق بخشنامه رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، کشاورزان با داشتن مجوز از اداره جهاد کشاورزی شهرستان خود می‌توانند اقدام به صادرات نمایند که ما همین کار را بر اساس نامه‌ها و اسنادی که در دست داریم انجام داده‌ایم.

سیب‌زمینی در انبارها می‌پوسد، سفره مردم خالی است!

وی افزود: پس از آن اقدام به صدور سیب زمینی به مرز استان خراسان رضوی نمودیم که متأسفانه محصولات ما از مرز دوقارون صادر نشد و به شهرستان بهار بازگشت که این کار موجب از بین رفتن محصول در داخل کامیون‌ها شده است و هزینه‌های حمل و نقل را هم علاوه بر ازبین رفتن محصول باید پرداخت کنیم.

یکی از فعّالین کشاورزی در این زمینه گفت: حمایت‌های مستقیم دولت از کشاورزان همانند تخصیص کود یارانه‌ای کاهش یافته است و سیاست‌های دولت در قبال کشاورزان سخت‌گیرانه‌تر شده است و از طرف دیگر دولت مانع از فروش محصولات سیب زمینی که در سطح پائین‌تری از کیفیت هستند را با قیمت صادراتی و صدور به دیگر کشورهای ضعیف اقتصادی را مانع می‌شود و این کار را با وضع تعرفه‌های صادراتی انجام می‌دهد.

وی در ادامه گفت: علی رغم پیگیری‌های فراوان در مجلس در هفته گذشته صدور مجوز صادرات سیب زمینی صادر شده است اما همچنان عملاً صادراتی صورت نمی‌گیرد.

یکی کشاورزان در این رابطه گفت: هم اکنون سیب زمینی به‌صورت تازه و خوراکی در استان‌های گرمسیر تولید شده و به مصرف مردم می‌رسد و محصولاتی که در سردخانه‌های شهرستان بهار انبار شده‌اند مربوط به پائیز گذشته هستند و در صورت عدم صادرات از بین خواهند رفت.

محصول سیب زمینی یکی از محصولات پرمصرف و پرکاربرد در سبد غذایی مردم ایران است.

کشاورزان بهاری به گرانی و عدم صادرات معترض‌اند

همیشه علت تعرفه‌گذاری صادراتی از طرف مسئولین تنترل قیمت‌ها بوده است، هرچند که سال گذشته در مقطعی مسئولین کنترل خروج آب مجازی از کشور را علت وضع تعرفه‌های صادراتی عنوان نمودند.

یقیناً راه کنترل قیمت‌ها و عدم فشار اقتصادی به اقشار ضعیف جامعه که بیشتر از این محصول در سبد غذایی خود استفاده می‌نمایند را می‌توان در کنترل خرده فروشی‌ها و واسطه‌گری‌ها مثمر ثمرتر دنبال نمود.

هم اکنون قیمت هر کیلو سیب زمینی در پائین‌ترین سطح آن ۴۵ هزار ریال توسط تولیدکنندگان به‌فروش می‌رسد و در فروشگاه‌های عرضه محصول در سطح شهر تقریباً بیش از چهار برابر این قیمت، مردم باید این محصول را تهیه نمایند.

چیزی که پر واضح است تفاوت چند برابری قیمت از تولید کننده تا مصرف کننده، موجب اعتراض هر دو گروه می‌شود و مسئولین باید فکری به حال واسطه گری نمایند.

عرضه مستقیم کالا یکی از راهکارهای عملی است که سال گذشته در مقاطعی صورت گرفت و برای کنترل قیمت‌ها در شهرهای مختلف، می‌توان همچنان آن‌را انجام داد تا هم کشاورزان سود نمایند و هم مردم سیب زمینی را به قیمت مناسب تهیه نمایند.

سیب‌زمینی، نمادی از بی‌تدبیری و مشکلات بخش کشاورزی ایران!

از طرفی اجازه صادرات سیب‌زمینی‌های انبار شده که طبیعتاً کیفیت پائین‌تری نسبت به محصول تازه برداشت شده را دارند، می‌تواند از اسراف و خراب شدن آنان جلوگیری نموده و سود را هم نصیب کشاورزان کند؛ که البته چیزی که در این موضوع خودنمایی می‌کند، عدم هماهنگی و همکاری بین دستگاههای اجرایی است که علی‌رغم صدور مجوز صادرات، عملاً کاری انجام نشده است.

اصلاح الگوی کشت نیاز به یک برنامه‌ریزی جامع و کامل دارد تا اگر قرار است محصولی صادر نشود در حد مورد نیاز در اندازه واقعیِ مصرف مایحتاج مردم کشت شود و الگوی کشت محصولات دیگری برای کشاورزان با حمایت‌های دولت ابلاغ شود تا با صادرات، شاهد ارز آوری به کشور باشیم که در نتیجه تولید کنندگان نیز دچار زیان دهی نشوند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه