اخبار داغ

تجمل گرایی در خانواده؛ عوامل و آثار درونی خودآرایی فطری

تجمل گرایی در خانواده؛ عوامل و آثار درونی خودآرایی فطری
خودآرایی فطری که نوعی از تجمل گرایی است، اگر از راه اعتدال خارج شده و راه افراط را بپیماید، افراد به سبب گرایش به تجمل به مصیبت و بلا دچار می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تجمل گرایی نوعی زیبا دوستی و خودآرایی فطری است که اگر از راه اعتدال خارج شود و راه افراط را بپیماید کنش ها و واکنش های شخص را هدایت، مهار و جهت دهی می کند و افراد به سبب گرایش به تجمل به مصیبت و بلا دچار می شوند.

تجمل گرایی باعث انحراف عملی فراوانی در زندگی افرادی که رو به تجمل آورده اند می شود و حرکت خانواده را به سوی اهداف مقدس خود با مانع رو به رو می سازد و عاملی برای اختلاف خانوادگی و نگرانی روحی اعضا می شود؛ تعادل روحی خانواده را برهم زده و موجب از هم گسیختگی این نهاد مقدس می شود و به منافع ملی نیز آسیب وارد می کند.

اهمیت مدیریت منابع اقتصادی خانواده تا آنجاست که مدیریت درست و پرهیز از تجمل گرایی به تحکیم بنیان خانواده وکاهش تنش ها و مشکلات خانوادگی خواهد انجامید از آنجا که در خانواده انتقال فرهنگ دینی دیده می شود باید نقش این نهاد را در درونی کردن ارزش هایی چون ساده زیستی، و پرهیز ازمصرف گرایی، در نظر گرفت و فرهنگ خانواده حد آرمانی مصرف کالا را برای اعضا تعریف کندو با زهد و قناعت خود اعتدال روحی و معنوی خانواده را در تنگ دستی نیز حفظ کنند.

معنای اصطلاحی تجمل گرایی استفاده از کالاهای لوکس و غیر ضروری است که دامن گیر برخی از خانواده ها  شده است سبک زندگی بسیاری از خانواده ها دچار تجمل گرایی شده و افراد براساس شرایط و محیط خانوادگی و روحیه چشم و هم چشمی، به آن خو گرفته اند. مقام معظم رهبری در این مورد می فرماید: در مصارف گوناگون شخصی وخانوادگی، اسراف فردی صورت می گیرد تجمل گرایی ها چشم و هم چشمی ها هوس رانی افراد خانواده، مرد خانواده، زن خانواده، جوان خانواده، چیزهای غیر لازم خرید؛ اینها از موارد اسراف است.

 

عوامل درونی تجمل گرایی:

یکسری عوامل در درون خانواده باعث گرایش افراد به سوی تجمل گرایی می شود که عبارتند از:

فراموشی مرگ وقیامت

تقلید وچشم وهم چشمی

تقلید و چشم وهم چشمی به معنی رقابت است. اگر رقابت در جهت صحیح صورت گیرد سبب پیشرفت و تکامل انسان می شود، اما اگر به سمت امور مادی و تجمل گرایی هدایت شود و فرد بکوشد با نوع پوشش و آرایش خود از دیگران عقب نماند سر انجام خوبی نخواهد داشت.

گاهی اوقات خانواده های طبقه پایین سعی می کنند هر چه بیشتر شبیه افراد طبقات بالاتر شوند از دیگر سو، افراد طبقه بالا که می بینند بین آنان و افراد دیگر طبقات تفاوتی نیست می کوشند با خرید کالاها و لباسهای گران قیمت، مانع شبیه شدن افراد طبقات پایین شوند. افراد طبقه پایین با مشاهده ولخرجی های ثروتمندان خود را در دام مصرف غیر منطقی گرفتار می کنند و مصرف را نوعی منزلت اجتماعی می پندارند  هم چشمی سبب می شود فرد مانند افراد فامیل، همسایه یا دوست یک لباس بخرد که نیاز واقعی به آن ندارد یا مراسم ازدواج و مهمانی دوستانه خود را طبق عادت طبقه ثروتمند برگزار کند.

تقلید و پیروی کورکورانه و چشم و هم چشمی از این و آن از عوامل تجمل گرایی شمرده می شود. اسوه پذیری نوع مردم از رهبران و مدیران جامعه و نظام حاکم از مهمترین مصداقهای این عامل است چگونگی زندگی و محیط کار و مسئولان حکومتی در انتخاب گری مردم نقش تعیین کننده ای دارد.

خودنمایی

بسیارى از مردم با پیدا کردن امکانات مادى و رسیدن به مال و مقام مغرور مى‏شوند و این غرور دشمن بزرگى براى سعادت انسانها است‏. قدرت و ثروت در دست انسان‏هاى غافل، سبب فخرفروشى، خودنمایى و تجمّل‏گرایى است. 2- به رخ کشیدن ثروت، صفتى قارونى است.3-قارون صفتان، خود را برتر از دیگران مى‏دانند.

 

میل به تجمل در زنان

یکی از نمونه های میل به تجمل در زنان علاقه به داشتن زیور آلات بیش از اندازه به ویژه طلا است که هم زینت وهم پس انداز به شمار می آید پس انداز طلا، راکد کردن بخشی از ثروت است وپس انداز مولدی نیست این کار به طور پوشیده روحیه چشم وهم چشمی را ترویج می دهد زیرا استفاده از سرمایه های غیر مولد، از شیوه های نشان دادن ثروت و موقعیت محسوب می شود در روایات از مال راکد به «مال صامت» تعبیر شده است در حدیثی زراره از امام صادق (ع) نقل می کند که می فرماید: بدترین چیزی که شخص از خود بر جای می گذارد مال راکد است زراره گفت پس با آن چه کند فرمود: آن را در ساختن بنایی، بستان یا خانه ای سرمایه گذاری کند.

مقام معظم رهبری نیز در این باره می فرماید: شأن زن مسلمان بالاتر از این است که در دورانی که بسیاری از مردم جامعه مایحتاج کمک اند کسانی بروند پول بدهند طلا بخرند، زینت آلات بخرند، وسایل زندگی رنگارنگ بخرند و در انواع و اقسام روش ها و منش های زندگی، اسراف کنند، اسراف الگوی زن مسلمان نیست، اگر زنان با بازار سرمایه گذاری آشنا باشند به جای دامن زدن به فرهنگ تجمل گرایی از اموال خود در رشد اقتصادی و تولید ثروت ملی بهره می گیرند.

 

مصارف تشریفاتی

یکی دیگر از عوامل درونی که باعث گرایش خانواده ها به تجمل گرایی می شودنحوه برگزاری مصارف تشریفاتی است.

ولیمه عروسی

جایگاه رفیع ازدواج و آثار فراوانش در ابعاد اخلاقی ،اجتماعی،و فرهنگی موجب شده اسلام برای آن تشریفات جنبی اش ،احترام ویژه بلکه نوعی تقدس قایل شود.

آنچه امروزه مشاهده می کنیم مصارف و هزینه عروسی و حدّ و حدود آن با آنچه در آیات و روایات آمده تطابق ندارد و شاهد هزینه های بسیار هنگفت در مراسم عقد و عروسی بخاطر چشم وهم چشمی می باشیم.

ولیمه به دنیا آمدن فرزند

منهال قصاب می گوید :بقصد مدینه از مکه بیرون آمدم در مسیر خود وقتی به أبوا رسیدم که در آنجه موسی پسر امام صادق (ع) به دنیا آمد ه بود من پیش از امام وارد مدینه شدم و ایشان یک روز پس از من وارد شهر شد و مردم را به میمنت  تولد فرزند و به عنوان ولیمه آن اطعام نمود.

ولیمه بازگشت از سفر

در یکی از روایات هنگام شمارش مواردی که ولیمه داده می شود تعبیر شده است الیابُ وهوالرَّجُلُ یدعوا اخوانِهِ اِذا آبَ عَن غَیبَته؛از موارد ولیمه آن است که مرد پس از آمدن از سفر و بازگشت از غیبت برادران دینی خود را دعوت نماید.

ولیمه جشن تولد

می توان ولیمه هایی که در سالروز تولد افراد به عنوان «جشن تولد» داده می شود را از مواردی دانست که فاقد مبنای دینی است زیرا آنچه در دوران ما به عنوان جشن تولد برگزار  می شود به حسب ظاهر از جامعه غرب ،به جامعه ما راه یافته و برای آن پیشینه روشنی در فرهنگ اسلامی و ایرانی یافت نمی شود.

 

آثار درونی تجمل گرایی

هر پدیده اجتماعی آثار و پی آمدهایی دارد و به طبع تجمل گرایی هم از این قاعده استثناء نیست و آثار و پیامد های منفی بسیار و زیان باری دارد که در دراز مدت یا کوتاه مدت آثار آن بر روی خانواده ها ظاهر می شود که برخی از این آثار درونی و برخی دیگر اجتماعی هستند و در هر دو صورت آثار،منفی و زیان بار هستند و زندگی افراد را تحت شعاع قرار می دهد.

تجمل گرایی آثار فراوانی بر روی خانواده می گذارد که برخی از این آثار عبارتند از:

  1. محرومیت از هدایت الهی
  2. پیدایش فقر و نداری
  3. روی آوردن به در آمدهای نا مشروع
  4. فاصله گرفتن از مردم

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه