اخبار داغ

کارشناس حمل‌ونقل در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

اتصال دو کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب، ایران را به هاب حمل‌ونقل جهانی مبدل می‌کند

اتصال دو کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب، ایران را به هاب حمل‌ونقل جهانی مبدل می‌کند
ضیایی با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال به جنوب و اتصال به کریدور شرق به غرب گفت: این رویداد ایران را تبدیل به هاب حمل‌ونقل جهانی خواهد کرد.

علی ضیایی، کارشناس حوزه حمل‌ونقل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره برنامه‌های ترانزیتی کشور و تکمیل پروژه کریدور شمال به جنوب در راستای تبدیل کشور به هاب ترانزیتی منطقه، اظهار کرد: کشورهای منطقه و همسایه به‌ویژه عراق، نیز در برنامه‌هایی مشابه تشکیل کریدورهایی را مدنظر دارند و درباره تأثیر ایران بر این کریدورها در جهت افزایش ترانزیت از طریق کشور ما صحبت‌هایی می‌کنند.

این کارشناس حمل‌ونقل معتقد است که در کنار کریدور شمال به جنوب، کشور عراق هم باتوجه‌به منافع خود، ارتقا و ایجاد کریدور شرق به غرب را در نظر دارد و به سمت همکاری با ایران در حوزه ترانزیت حرکت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عراق باتوجه‌به بازارهای شرق و غرب در تلاش برای تأسیس کریدور زمینی بین چین و اروپا، به همکاری با ایران نیاز دارد گفت: کریدورهای خارجی و سیاسی تأثیر زیادی در ترانزیت ندارند و در ترانزیت کالا اهمیت اصلی بر روی کریدورهای توسعه‌ای با پایه امنیت در ترانزیت است که کشور ما نیز با در نظر گرفتن ظریب بالای امنیتی اغلب به‌عنوان گزینه مناسب کریدورهای وارداتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

ترانزیت ۷میلیون تن بار با احیای کریدور ریلی شمال ـ جنوب

ایران به هاب ترانزیتی شرق و غرب دنیا مبدل خواهد شد

وی به‌عنوان‌مثال میدل کریدور (کریدور ترانزیتی شمال به جنوب) را نام برد که هنوز به طور کامل محقق نشده است و گفت: تکمیل این کریدور و اتصال آن به سایر راه‌های بین‌المللی در تجارت و ترانزیت کشور تأثیر مثبت خواهد داشت و در نهایت منافع اقتصادی به کشور باز می‌گردد و ایران را به هاب ترانزیتی شرق و غرب دنیا مبدل خواهد کرد.

 ضیایی با تأکید بر اهمیت حمل ترکیبی، اشاره کرد: حمل ترکیبی ممکن است هزینه‌ها و زمان جابه‌جایی کالا را افزایش دهد؛ ازاین‌رو کریدورهایی که کمتر جابه‌جایی در آن صورت می‌پذیرد در اولویت هستند.

ضیایی با اشاره به نقش عراق در کریدور زمینی شرق به غرب افزود: مقابله با هزینه و زمان بیشتر حمل ترکیبی در سطح بین‌قاره‌ای و تعامل با عراق می‌تواند روش‌های حمل‌ونقل را ساده‌تر کند.

وی در پایان گفت: هرچند تاکنون، از سوی عراق استقبالی در این زمینه مشاهده نشده است، ولی از نظر من مسیر شرق به غرب، در کنار تکمیل مسیر شمال به جنوب و اتصال این دو کریدور در مرحله اول برای ایران و نگاه بعدی برای عراق سودمند خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

تاکید رئیس جمهور بر تسریع در تکمیل اتصال راه آهن چابهار به بندر انزلی

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه