هر چادر عشایری، یک کارگاه تولیدی؛
امکان استفاده از صفحههای تولید برق خورشیدی روی چادرهای عشایر/ از بین رفتن منابع و الگوی توسعه با اجرای طرح اسکان عشایری
رئیس هیئت مدیره مؤسسه توسعه پایدار و محیط زیست (CENESTA) گفت: صفحههای تولید برق خورشیدی روی خیلی از چادرها یا آلاچیقهای عشایری مغولستان که اقتصادش بر پایه دامداری است، نصب شده و فرد دامدار نیز از نور و مُدرن ترین تکنولوژی در زندگی عشایری بهره میبرد، پس ما به دنبال این نیستیم که به عقب برویم بلکه باید به جلو پیش برویم اما درست جلو برویم؛.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رئیس هیئت مدیره مؤسسه توسعه پایدار و محیط زیست (CENESTA)؛ در گفتوگو با خبرنگار سینا درباره طرح اسکان عشایر اظهار داشت: این طرح در سه دوره حکومتی تاریخ ایران همواره وجود داشته است؛ در هر سه دوره، الگوها یکی بوده و فقط ابزار آن فرق میکرده است؛ محتوای طرح اسکان عشایر به گونهای است که عشایر را از زندگی پدر و مادرهایشان بیگانه میکند درحالیکه کوچ کردن یک امری است که طبیعت اقتضا میکند.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رئیس هیئت مدیره مؤسسه توسعه پایدار و محیط زیست (CENESTA)؛ در گفتوگو با خبرنگار سینا درباره طرح اسکان عشایر اظهار داشت: این طرح در سه دوره حکومتی تاریخ ایران همواره وجود داشته است؛ در هر سه دوره، الگوها یکی بوده و فقط ابزار آن فرق میکرده است؛ محتوای طرح اسکان عشایر به گونهای است که عشایر را از زندگی پدر و مادرهایشان بیگانه میکند درحالیکه کوچ کردن یک امری است که طبیعت اقتضا میکند., سینا,
وی درباره ضرورت کوچ کردن برای عشایر، گفت: در منطقهای که کوه دارد و منطقهای که دشت دارد، باید کار فصلی انجام شود؛ مثلا در فصل زمستان، نمیشود دام را بالای کوه نگه داشت زیرا به جز برف، بوران، یخ و بهمن چیز دیگری نیست پس چرا باید عشایر همواره در آنجا باشند؟! و در تابستان اگر عشایر دام خود را در قشلاق نگهدارند، آفت و بی آبی و بی علفی بیداد میکند و دام از بین می رود.
فرور، با بیان اینکه مسئولانی که از اسکان عشایر حمایت میکنند، از زندگی عشایری بیخبر هستند، ادامه داد: هر چادر عشایری، یک کارگاه تولیدی است؛ با طرح اسکان، این کارگاهها تعطیل میشوند و جایگزینی برای آنها نیست.
نابودی زندگی عشایری با بهانه مُدرن شدن!
رئیس هیئت مدیره مؤسسه توسعه پایدار و محیط زیست (CENESTA)، افزود: همیشه یک سری کارشناس و فن سالار، دور هر دولتی را میگیرند و کوچ کردن را بدوی میدانند و ایده مُدرن شدن ارائه میدهند؛ در سال 70، سیاست دولت طرح اسکان بود بنابراین یک برنامه بیست ساله معین شد؛ تا ظرف مدت بیست سال آینده، حتی یک خانوار هم کوچ نکند و این برنامه در قالب برنامههای پنجساله انجام شد؛ زمان شروع اجرای طرح ( سال 70) حدود دویست هزار خانواده کوچنده عشایری داشتیم و بیست سال بعد (در سال 90 ) دویست و شانزده هزار خانواده کوچنده داشتیم، یعنی از تعداد خانوادههای عشایری کم نشد؛ با اجرای طرح اسکان عشایر از سال 70 تا 90، فقط ابعاد خانوار عشایری کمی کوچک شد و یک تعادل دینامیک در ثبات عشایری بوجود آمد اما جمعیت آن هیچوقت زیاد نشد زیرا با طرح اسکان، جمعیت مازاد بیرون رفتند و در شهرها مشغول به کارهای دیگر شدند.
از بین رفتن منابع و الگوی توسعه با اجرای طرح اسکان عشایر طی 20 سال
وی تصریح کرد: طی این بیست سال، منابع و الگوی توسعه با اجرای طرح اسکان عشایر، بر باد رفت و دویست هزار خانواده عشایری که حدود 30 درصد محصولات دامی کشور را تامین میکنند و در بعضی از استانها این رقم، بالای چهل درصد است، بهترین علف زارهایشان به بهانه کانونهای اسکان و توسعه غصب شد؛ همه این ضررها برای هیچ بود و نتیجهای در برنداشت.
فرور، عنوان کرد: در واقع الگویی که ما در این رابطه دنبال میکنیم، از اروپای بعد از جنگ جهانی دوم گرفته شد زیرا همه فکر میکردند دنیا مدرن شده و همه چیز باید صنعتی باشد لذا عشایر نیز دیگر نباید کوچ کنند و باید ثابت باشند؛ بعد از سالها که در اروپا دیدند همه اکوسیستم خراب شد، الان جلوی عشایر زانو میزدند و خواهش میکنند که دوباره کوچ کنند و به عشایر و تولیدکنندگان کوچنده، حق یارانه میدهند.
اسکان عشایر برای کشور ما زیان بی پایان دارد
این دکترای اکولوژی و علوم اجتماعی از دانشگاه واشنگتن آمریکا، با اشاره به اینکه طرح اسکان عشایر یعنی دنبال کردن الگوی 40 سال پیش اروپا، متذکر شد: برای کشور ما اسکان عشایر زیان بی پایان دارد و از هر نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تولیدی و غیره که نگاه کنیم، این گروه یک جامعه بومی و دارای حقوق بین المللی دسته جمعی است؛ مثلا در بیانیه حقوق جامعه بومی ملل متحد که 13 سپتامبر 2007 در نیویورک تصویب شد و ایران هم به آن رای مثبت داد، عشایر، جزو جامعه بومی ما محسوب شدهاند و کسی حق ندارد شیوه زندگی آنها را تغییر دهد.
امکان استفاده از صفحههای تولید برق خورشیدی روی چادرهای عشایر
وی با تاکید بر فراهم آوردن کوچی همراه با رفاه و درست، گفت: این کار امروز میسر است برای مثال، صفحههای تولید برق خورشیدی روی خیلی از چادرها یا آلاچیقهای عشایری مغولستان که اقتصادش بر پایه دامداری است، نصب شده و فرد دامدار نیز از نور و مُدرن ترین تکنولوژی در زندگی عشایری بهره میبرد، پس ما به دنبال این نیستیم که به عقب برویم بلکه باید به جلو پیش برویم اما درست جلو برویم؛ دلیلی ندارد زن عشایری چند کیلومتر راه برورد تا به آب برسد، میتوان آب را به آنجا آورد، میتوان به جای هیزم از انرژی خورشیدی یا فسیلی استفاده کرد.
فرور، در پایان تاکید کرد: ما نباید تمام الگوها و شاخصها و مولفهایمان را از غرب بگیریم، طرح اسکان عشایر یک الگوی غربی است که الان در خود اروپا هم منسوخ شده است.
انتهای پیام/
, ,
وی درباره ضرورت کوچ کردن برای عشایر، گفت: در منطقهای که کوه دارد و منطقهای که دشت دارد، باید کار فصلی انجام شود؛ مثلا در فصل زمستان، نمیشود دام را بالای کوه نگه داشت زیرا به جز برف، بوران، یخ و بهمن چیز دیگری نیست پس چرا باید عشایر همواره در آنجا باشند؟! و در تابستان اگر عشایر دام خود را در قشلاق نگهدارند، آفت و بی آبی و بی علفی بیداد میکند و دام از بین می رود.
, وی درباره ضرورت کوچ کردن برای عشایر، گفت: در منطقهای که کوه دارد و منطقهای که دشت دارد، باید کار فصلی انجام شود؛ مثلا در فصل زمستان، نمیشود دام را بالای کوه نگه داشت زیرا به جز برف، بوران، یخ و بهمن چیز دیگری نیست پس چرا باید عشایر همواره در آنجا باشند؟! و در تابستان اگر عشایر دام خود را در قشلاق نگهدارند، آفت و بی آبی و بی علفی بیداد میکند و دام از بین می رود.,, ,
فرور، با بیان اینکه مسئولانی که از اسکان عشایر حمایت میکنند، از زندگی عشایری بیخبر هستند، ادامه داد: هر چادر عشایری، یک کارگاه تولیدی است؛ با طرح اسکان، این کارگاهها تعطیل میشوند و جایگزینی برای آنها نیست.
, فرور، با بیان اینکه مسئولانی که از اسکان عشایر حمایت میکنند، از زندگی عشایری بیخبر هستند، ادامه داد: هر چادر عشایری، یک کارگاه تولیدی است؛ با طرح اسکان، این کارگاهها تعطیل میشوند و جایگزینی برای آنها نیست.,, ,
نابودی زندگی عشایری با بهانه مُدرن شدن!
, نابودی زندگی عشایری با بهانه مُدرن شدن!, نابودی زندگی عشایری با بهانه مُدرن شدن!,رئیس هیئت مدیره مؤسسه توسعه پایدار و محیط زیست (CENESTA)، افزود: همیشه یک سری کارشناس و فن سالار، دور هر دولتی را میگیرند و کوچ کردن را بدوی میدانند و ایده مُدرن شدن ارائه میدهند؛ در سال 70، سیاست دولت طرح اسکان بود بنابراین یک برنامه بیست ساله معین شد؛ تا ظرف مدت بیست سال آینده، حتی یک خانوار هم کوچ نکند و این برنامه در قالب برنامههای پنجساله انجام شد؛ زمان شروع اجرای طرح ( سال 70) حدود دویست هزار خانواده کوچنده عشایری داشتیم و بیست سال بعد (در سال 90 ) دویست و شانزده هزار خانواده کوچنده داشتیم، یعنی از تعداد خانوادههای عشایری کم نشد؛ با اجرای طرح اسکان عشایر از سال 70 تا 90، فقط ابعاد خانوار عشایری کمی کوچک شد و یک تعادل دینامیک در ثبات عشایری بوجود آمد اما جمعیت آن هیچوقت زیاد نشد زیرا با طرح اسکان، جمعیت مازاد بیرون رفتند و در شهرها مشغول به کارهای دیگر شدند.
, رئیس هیئت مدیره مؤسسه توسعه پایدار و محیط زیست (CENESTA)، افزود: همیشه یک سری کارشناس و فن سالار، دور هر دولتی را میگیرند و کوچ کردن را بدوی میدانند و ایده مُدرن شدن ارائه میدهند؛ در سال 70، سیاست دولت طرح اسکان بود بنابراین یک برنامه بیست ساله معین شد؛ تا ظرف مدت بیست سال آینده، حتی یک خانوار هم کوچ نکند و این برنامه در قالب برنامههای پنجساله انجام شد؛ زمان شروع اجرای طرح ( سال 70) حدود دویست هزار خانواده کوچنده عشایری داشتیم و بیست سال بعد (در سال 90 ) دویست و شانزده هزار خانواده کوچنده داشتیم، یعنی از تعداد خانوادههای عشایری کم نشد؛ با اجرای طرح اسکان عشایر از سال 70 تا 90، فقط ابعاد خانوار عشایری کمی کوچک شد و یک تعادل دینامیک در ثبات عشایری بوجود آمد اما جمعیت آن هیچوقت زیاد نشد زیرا با طرح اسکان، جمعیت مازاد بیرون رفتند و در شهرها مشغول به کارهای دیگر شدند.,, ,
از بین رفتن منابع و الگوی توسعه با اجرای طرح اسکان عشایر طی 20 سال
, از بین رفتن منابع و الگوی توسعه با اجرای طرح اسکان عشایر طی 20 سال, از بین رفتن منابع و الگوی توسعه با اجرای طرح اسکان عشایر طی 20 سال,وی تصریح کرد: طی این بیست سال، منابع و الگوی توسعه با اجرای طرح اسکان عشایر، بر باد رفت و دویست هزار خانواده عشایری که حدود 30 درصد محصولات دامی کشور را تامین میکنند و در بعضی از استانها این رقم، بالای چهل درصد است، بهترین علف زارهایشان به بهانه کانونهای اسکان و توسعه غصب شد؛ همه این ضررها برای هیچ بود و نتیجهای در برنداشت.
, وی تصریح کرد: طی این بیست سال، منابع و الگوی توسعه با اجرای طرح اسکان عشایر، بر باد رفت و دویست هزار خانواده عشایری که حدود 30 درصد محصولات دامی کشور را تامین میکنند و در بعضی از استانها این رقم، بالای چهل درصد است، بهترین علف زارهایشان به بهانه کانونهای اسکان و توسعه غصب شد؛ همه این ضررها برای هیچ بود و نتیجهای در برنداشت.,, ,
فرور، عنوان کرد: در واقع الگویی که ما در این رابطه دنبال میکنیم، از اروپای بعد از جنگ جهانی دوم گرفته شد زیرا همه فکر میکردند دنیا مدرن شده و همه چیز باید صنعتی باشد لذا عشایر نیز دیگر نباید کوچ کنند و باید ثابت باشند؛ بعد از سالها که در اروپا دیدند همه اکوسیستم خراب شد، الان جلوی عشایر زانو میزدند و خواهش میکنند که دوباره کوچ کنند و به عشایر و تولیدکنندگان کوچنده، حق یارانه میدهند.
, فرور، عنوان کرد: در واقع الگویی که ما در این رابطه دنبال میکنیم، از اروپای بعد از جنگ جهانی دوم گرفته شد زیرا همه فکر میکردند دنیا مدرن شده و همه چیز باید صنعتی باشد لذا عشایر نیز دیگر نباید کوچ کنند و باید ثابت باشند؛ بعد از سالها که در اروپا دیدند همه اکوسیستم خراب شد، الان جلوی عشایر زانو میزدند و خواهش میکنند که دوباره کوچ کنند و به عشایر و تولیدکنندگان کوچنده، حق یارانه میدهند.,, ,
اسکان عشایر برای کشور ما زیان بی پایان دارد
, اسکان عشایر برای کشور ما زیان بی پایان دارد, اسکان عشایر برای کشور ما زیان بی پایان دارد,این دکترای اکولوژی و علوم اجتماعی از دانشگاه واشنگتن آمریکا، با اشاره به اینکه طرح اسکان عشایر یعنی دنبال کردن الگوی 40 سال پیش اروپا، متذکر شد: برای کشور ما اسکان عشایر زیان بی پایان دارد و از هر نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تولیدی و غیره که نگاه کنیم، این گروه یک جامعه بومی و دارای حقوق بین المللی دسته جمعی است؛ مثلا در بیانیه حقوق جامعه بومی ملل متحد که 13 سپتامبر 2007 در نیویورک تصویب شد و ایران هم به آن رای مثبت داد، عشایر، جزو جامعه بومی ما محسوب شدهاند و کسی حق ندارد شیوه زندگی آنها را تغییر دهد.
, این دکترای اکولوژی و علوم اجتماعی از دانشگاه واشنگتن آمریکا، با اشاره به اینکه طرح اسکان عشایر یعنی دنبال کردن الگوی 40 سال پیش اروپا، متذکر شد: برای کشور ما اسکان عشایر زیان بی پایان دارد و از هر نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تولیدی و غیره که نگاه کنیم، این گروه یک جامعه بومی و دارای حقوق بین المللی دسته جمعی است؛ مثلا در بیانیه حقوق جامعه بومی ملل متحد که 13 سپتامبر 2007 در نیویورک تصویب شد و ایران هم به آن رای مثبت داد، عشایر، جزو جامعه بومی ما محسوب شدهاند و کسی حق ندارد شیوه زندگی آنها را تغییر دهد.,, ,
امکان استفاده از صفحههای تولید برق خورشیدی روی چادرهای عشایر
, امکان استفاده از صفحههای تولید برق خورشیدی روی چادرهای عشایر, امکان استفاده از صفحههای تولید برق خورشیدی روی چادرهای عشایر,وی با تاکید بر فراهم آوردن کوچی همراه با رفاه و درست، گفت: این کار امروز میسر است برای مثال، صفحههای تولید برق خورشیدی روی خیلی از چادرها یا آلاچیقهای عشایری مغولستان که اقتصادش بر پایه دامداری است، نصب شده و فرد دامدار نیز از نور و مُدرن ترین تکنولوژی در زندگی عشایری بهره میبرد، پس ما به دنبال این نیستیم که به عقب برویم بلکه باید به جلو پیش برویم اما درست جلو برویم؛ دلیلی ندارد زن عشایری چند کیلومتر راه برورد تا به آب برسد، میتوان آب را به آنجا آورد، میتوان به جای هیزم از انرژی خورشیدی یا فسیلی استفاده کرد.
, وی با تاکید بر فراهم آوردن کوچی همراه با رفاه و درست، گفت: این کار امروز میسر است برای مثال، صفحههای تولید برق خورشیدی روی خیلی از چادرها یا آلاچیقهای عشایری مغولستان که اقتصادش بر پایه دامداری است، نصب شده و فرد دامدار نیز از نور و مُدرن ترین تکنولوژی در زندگی عشایری بهره میبرد، پس ما به دنبال این نیستیم که به عقب برویم بلکه باید به جلو پیش برویم اما درست جلو برویم؛ دلیلی ندارد زن عشایری چند کیلومتر راه برورد تا به آب برسد، میتوان آب را به آنجا آورد، میتوان به جای هیزم از انرژی خورشیدی یا فسیلی استفاده کرد.,, ,
فرور، در پایان تاکید کرد: ما نباید تمام الگوها و شاخصها و مولفهایمان را از غرب بگیریم، طرح اسکان عشایر یک الگوی غربی است که الان در خود اروپا هم منسوخ شده است.
, فرور، در پایان تاکید کرد: ما نباید تمام الگوها و شاخصها و مولفهایمان را از غرب بگیریم، طرح اسکان عشایر یک الگوی غربی است که الان در خود اروپا هم منسوخ شده است.,, ,
انتهای پیام/
, انتهای پیام/,]
ارسال دیدگاه