اخبار داغ

هندبال قهرمانی جهان| سایه و روشن هندبالیست ها در لهستان؛ از تاریخسازی تا نتیجه کمرنگ

هندبال قهرمانی جهان| سایه و روشن هندبالیست ها در لهستان؛ از تاریخسازی تا نتیجه کمرنگ
تیم ملی هندبال ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان در رده بیست و چهارم قرار گرفت. تیم ملی هندبال ایران تاریخساز شد اما نتیجه کسب شده چندان درخشان نبود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیزدهمین روز از مسابقات هندبال قهرمانی جهان 2023 با برگزاری 8 دیدار دنبال شد  و در پایان تکلیف تیم هایصعود صعود کننده به مرحله پایانی و جایگاه سایر تیم ها مشخص شد.

نتایج این رقابت‌های روز سیزدهم به شرح زیر است:

نتایج سیزدهمین روز از مسابقات هندبال قهرمانی جهان به شرح زیر است:

*جدول اصلی

قطر ۲۲ – آرژانتین ۲۶

آمریکا ۲۴ – بلژیک ۲۲

صربستان ۳۲ – هلند ۳۰

کرواسی ۴۳ – بحرین ۳۲

آلمان ۲۶ – نروژ ۲۸

مصر ۲۵ – دانمارک ۳۰

 

*جدول پرزیدنت کاپ:

تونس ۳۰ – الجزایر ۲۵

مقدونیه ۴۰ – مراکش ۲۵

 

در مرحله گروهی ۳۲ تیم با هم رقابت کردند که در پایان ۲۴ تیم راهی دور اصلی شدند و ۸ تیم دیگر به پرزیدنت کاپ راه یافتند.

۲۴ تیم حاضر در دور اصلی در 4 گروه رقابت کرده و در پایان از هر گروه ۲ تیم به پلی آف صعود می‌کنند.

در پایان روز سیزدهم رقابت‌های هندبال قهرمانی مردان جهان تیم‌های گروه B و C آخرین دیدارهای خود را از مرحله اصلی انجام دادند و تکلیف تیم‌های صعودکننده به دور پلی‌آف مشخص شد. همچنین رده‌بندی نهایی ۱۶ تیم‌ نیز معین شد.

 

*۸ تیم راه یافته به مرحله پلی‌آف:

تیم‌های فرانسه، اسپانیا، سوئد، مجارستان، آلمان، نروژ، مصر و دانمارک به مرحله یک هشتم نهایی راه یافتند. مسابقات مرحله یک هشتم از چهارشنبه ۵ بهمن آغاز می‌شود.

 

*رده‌بندی نهایی تیم‌های نهم تا بیست و چهارم:

رده نهم تا شانزدهم: کرواسی، اسلوونی، صربستان، ایسلند، پرتغال، هلند، لهستان و بحرین.

رده هفدهم تا بیست و چهارم: برزیل، مونته‌نگرو، آرژانتین، آمریکا، بلژیک، قطر ، کیپ‌ورد و ایران.

تکلیف تیم‌های بیست و پنجم تا سی و دوم نیز در بازی‌های چهارشنبه ۵ بهمن مشخص خواهد شد.

 

بدین ترتیب در پایان مرحله اصلی گروهی رقابتهای هندبال قهرمانی جهان تیم ملی هندبال ایران در رده بیست و چهارم قرار گرفت.

شاگردان وسلین وویوویچ در مرحله گروهی این مسابقات با دو شکست برابر مونته‌نگرو و اسپانیا و یک پیروزی مقابل شیلی با کسب 2 امتیاز برای اولین بار در تاریخ هندبال ایران راهی مرحله اصلی شدند.

آنها در مرحله اصلی در 3 بازی خود مقابل فرانسه، اسلوونی و لهستان شکست خوردند و در رده آخر گروه قرار گرفتند و در پایان مسابقات مرحله اصلی در رده بیست و چهارم ایستادند.

در پایان مسابقات مرحله گروهی اصلی و مشخص شدن نتایج گروه اصلی برزیل، مونته‌نگرو، آرژانتین، آمریکا، بلژیک، قطر، کیپ‌ورد قبل از ایران در رده‌های ۱۷تا ۲۳ ایستادند.

*نتایج رقابت‌های تیم ملی هندبال ایران در قهرمانی جهان به شرح زیر است:

ایران ۲۵ – شیلی ۲۴

ایران ۳۱ – مونته‌نگرو ۳۴

ایران ۲۲ – اسپانیا ۳۵

ایران ۲۱ – اسلوونی ۳۸

ایران ۲۹ – فرانسه ۴۱

ایران ۲۲ – لهستان ۲۶

 

مربی باکیفیت و جهانی به جای بی نام و نشان ها

تیم ملی هندبال ایران در این رقابتها برای نخستین بار از یک مربی بزرگ و شهیر در کلاس جهانی روی نیمکت خود سود می برد. حضور وسلین وویوویچ به عنوان قهرمان جهان و المپیک روی نیمکت ایران اعتبار خاصی به تیم ملی هندبال بخشیده بود که در رقابتهای جهانی کاملا عیان بود. از سوی دیگر تزریق اعتمادبنفس به تیم ملی و ارائه بازیهای باکیفیت و شکست های خفیف مقابل تیم های بزرگ جهان ثابت کرد که وویوویچ از منظر کیفی تا چه اندازه توانسته روی تیم ایران تاثیر مثبت بگذارد. عبور فدراسیون هندبال از مربیان متوسط و بی نام و نشان نظیر کلیموف، ماچک، اسماعیلاجیچ، کاستلو و... و استخدام یک نام بزرگ و پرآوازه و باکیفیت سبب شد تا عصر جدیدی در هندبال آغاز شود. عصری که نشانه های آن در رقابتهای جهانی رویت شد و امیدواریم با تمدید قرارداد وویوویچ ادامه پیدا کند.

موضوع مهم این است که حضور وویوویچ که فدراسیون هندبال هیچگاه نتوانست او را به عنوان برندی برای خود همچون ولاسکو در والیبال یا چیریچ در واترپلو تبدیل کند تاثیرات مثبتی در هندبال ایران داشت، اما آیا حضور کوتاه مدت این مربی دردی از رشته جذاب هندبال دوا خواهد کرد؟ آیا مسئولان فدراسیون در تلاش هستند تا به هر قیمتی که شده این گوهر گرانبها را در تیم ملی حفظ کنند یا خیر؟ این سوالی است که شاید مسئولان فدراسیون بهتر بتوانند به آن پاسخ دهند.

 

تیم جوان و بدون لژیونر

تیم ملی هندبال در طول دو دهه اخیر ستارگان ریز و درشت فراوانی داشته و از غنای فردی بالایی سود برده و همین سبب شده تا هندبال بیشترین تعداد لژیونر در میان رشته های توپی را داشته باشد. ستاره های هندبال ایران در تمام طول این سالها در باشگاه های معتبر و مهم اروپایی از رومانی و لهستان گرفته تا آلمان و اسپانیا توپ زده اند اما این حضور گسترده لژیونرها بیشتر از اینکه به سود تیم ملی باشد، به ضرر تیم ملی تمام شد. لژیونرها به دلیل حضور در رقابتهای اروپایی هیچگاه در اردوهای تیم ملی حضور نداشتند و در آستانه رقابتها به تیم ملی محلق می شدند و همین سبب شده بود تا تیم هندبال هیچگاه یک تیم هماهنگ و یکدست نباشد. علاوه بر این حضور مربیان بی نام و نشان نیز سبب شده بود که لژیونرهای تیم ملی چندان از سرمربی حرف شنوی نداشته باشند و همین باعث بروز پدیده بازیکن سالاری در هندبال شده بود. ضمن اینکه حضور گسترده لژیونرها سبب شده بود بازیکنان داخلی هیچگاه فرصت بروز و ظهور در تیم ملی را نداشته و به نوعی بی انگیزه شوند.

وویوویچ اما این حلقه انحصار را شکست و از همان بدو ورود به ایران اعلام کرد شرط حضور ستانه  در تیم ملی حضور در اردوهاست و هر بازیکنی که در اردوها حضور نداشته باشد، در تیم ملی جایی ندارد. با این قانون طبیعتا لژیونرها از هیچ شانسی برخوردار نبودند و این فرصت در اختیار بازیکنان جوان و بااستعداد داخلی قرار گرفت تا بعد از مدتها فرصتی برای بروز و ظهور داشته باشند. اینگونه شد که تیمی که به لهستان رفت، کم لژیونرترین تیم دو دهه اخیر هندبال ایران بود و تنها یک لژیونر داشت. بازیکنان جوان نیز به بهترین شکل پاسخ اعتماد آقای سرمربی اصولگرا را دادند تا تیم جوان و کم تجربه ایران در جهانی لهستان تاریخساز شود.

 

تاریخسازی نیمه کاره!

مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات با تیم‌های ملی شیلی، مونته‌نگرو و اسپانیا همگروه بود که حاصل تلاش ملی‌پوشان یک پیروزی مقابل شیلی و دو شکست مقابل مونته‌نگرو و اسپانیا بود. با این نتیجه شاگردان وسلین وویوویچ توانستند برای نخستین بار از گروه خود صعود کرده و در کنار تیم‌های برتر این پیکارها قرار بگیرند. در مرحله گروهی اصلی تیم ایران با تیم های اسلوونی، فرانسه و لهستان همگروه بود که مقابل هر 3 تیم شکست خورد اما نمایش های خوبی ارائه داد.

مرور بازیهای تیم ایران و کیفیت رقابت با حریفان تصویر بهتری از عملکرد تیم ملی هندبال در این رقابتها را ارائه می دهد.

 

پیروزی حیاتی در فینال با شیلی

تیم ملی هندبال ایران در اولین دیدار خود از رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۳ به مصاف تیم شیلی رفت و به پیروزی رسید. این بازی با توجه به شرایط دو تیم اهمیتی دوچندان برای تیم ایران داشت و به نوعی فینال تیم ملی هندبال محسوب می شد. وویوویچ بارها و بارها از اهمیت این دیدار صحبت کرده بود و هندبالیست ها می دانستند که صعود از این گروه در گو برد مقابل شیلی است. تیمی که برخلاف تیم ایران حضوری قابل توجه در رقابتهای جهانی داشت و ار تجربه کافی برخوردار بود.

ملی‌پوشان کشورمان نیمه اول این دیدار را با نتیجه ۱۳ بر ۱۱ با پیروزی پشت سر گذاشتند و در نهایت این بازی با نتیجه 25 بر 24 به سود تیم ملی کشورمان به پایان رسید. محمد سیاوشی در پایان دیدار با شیلی در رقابت‌های قهرمانی جهان عنوان برترین بازیکن زمین را به خود اختصاص داد.

 

نمایش پایاپای شاگردان وویوویچ مقابل تیم ملی آقای سرمربی

ایران در دومین دیدار خود روز شنبه، 24 دی ماه در یک دیدار به مصاف تیم مونته‌نگرو رفت و در یک بازی نزدیک و پایاپای نتیجه را واگذار کرد. حضور وسلین وویوویچ سرمربی مونته نگرویی ایران و تقابل با تیم ملی کشورش به حساسیت و جذابیت این تیم دامن زده بود و تحت تاثیر همین نکته و شناخت وویوویچ تیم ایران بازی خوبی را مقابل یکی از قدرت های اروپا ارائه داد. ملی‌پوشان کشورمان نیمه اول این دیدار را با نتیجه 19 بر 16 واگذار کردند و در نهایت این بازی با نتیجه 34 بر 31 به سود مونته‌نگرو به پایان رسید.

 

زور شاگردان وویوویچ به ماتادورها نرسید

شاگردان وویوویچ در سومین و آخرین دیدار خود از مرحله مقدماتی رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۳ لهستان در یک دیدار سخت به مصاف تیم اسپانیا رفتند و نتیجه را به حریف خود واگذار کردند. ملی‌پوشان کشورمان نیمه اول این دیدار را با نتیجه 21 بر 11 واگذار کردند و در نهایت این بازی با نتیجه 35 بر 21 به سود اسپانیا به پایان رسید. با این وجود ایران توانست با یک پیروزی از گروه خود صعود کرده و در مرحله دوم با تیم‌های ملی اسلوونی، فرانسه و لهستان همگروه شد.

 

کپ کردن یک نیمه ای مقابل دارنده برنز جهان

تیم ملی هندبال ایران در اولین دیدار خود از مرحله نهایی رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۳ لهستان روز چهارشنبه، 28 دی ماه در یک دیدار سخت به مصاف تیم اسلوونی رفت و نتیجه را به این تیم هم واگذار کرد. ملی‌پوشان کشورمان نیمه اول نمایش ضعیفی داشتند و مقابل دارنده مدال برنز جهان کپ کرده بودند. هندبالیست ها نیمه نخست آشکارا مقهور حریف بوده و با ارائه یک نمایش ضعیف با نتیجه 20 بر 9 واگذار کردند اما در نیمه دوم و با بازگشت اعتمادبفنس تیم ایران به بازی بازگشت و نمایشی پایاپای ارائه داد. در نهایت این بازی با نتیجه 38 بر 21 به سود اسلوونی به پایان رسید.

 

مقاومت یک نیمه ای مقابل پرافتخارترین تیم جهان

حریف بعدی ایران در این مرحله تیم ملی فرانسه بود؛ این تیم که یکی از قدرت‌های بلامنازع جهان به شمار می‌رود با یک جین ستاره مقابل ایران قرار گرفت و توانست به پیروزی برسد. ایران در یک دیدار دشوار به مصاف تیم فرانسه، پرافتخارترین تیم هندبال جهان رفت و با وجود ارائه یک نمایش زیبا و تماشایی ۴۱ بر ۲۹ نتیجه را واگذار کرد.

ملی‌پوشان کشورمان در نیمه اول این دیدار عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند و بارها و بارها دروازه حریف خود را باز کردند و در نهایت با نتیجه ۱۸ بر ۱۴ به سود فرانسه به رختکن رفتند. در نیمه دوم نیز تلاش ملی‌پوشان ایران ادامه یافت، اما در نهایت ستاره‌های هندبال فرانسه موفق شدند با نتیجه ۴۱ بر ۲۹ پیروز این مصاف باشند.

 

پایان ماجراجویی با شکست مقابل میزبان

تیم ملی هندبال ایران در آخرین دیدار خود از مرحله نهایی رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۳ به مصاف تیم لهستان، یکی از میزبانان این دوره از رقابت‌ها رفت و در یک بازی نزدیک مغلوب حریف شد. شکستی که البته شرایط میزبانی و حضور تماشاگران حریف و تجربه بالای رقیب اروپایی در درقابتهای جهانی در آن تاثیر بسزایی داشت. تیم ایران در یک بازی نزدیک نتیجه را 26 بر 22 واگذار کرد. تیم ملی لهستان در این دیدار از حضور پر شمار و پرتعداد تماشاگران خود بهره می‌برد و از ابتدا تا انتهای بازی شاهد تشویق تماشاگران خود بود.

ملی‌پوشان کشورمان در نیمه اول با نتیجه ۱۶ بر ۱۰ به سود لهستان به رختکن رفتند. در نیمه دوم نیز تلاش ملی‌پوشان ایران ادامه یافت و با فشار بسیار به حریف اختلاف گل را کاهش دادند اما در نهایت لهستانی‌ها به حمایت تماشاگران خود موفق شدند با نتیجه نزدیک 26 بر 22 پیروز این مصاف باشند.

 

کلونی تاریخ‌ساز

محمد سیاوشی، علی رحیمی کازرونی، امیدرضا سرپوشی، مجتبی حیدرپور، محمدرضا اورعی، سلامان بربط، افشین صادقی، شهاب صادق‌زاده، وحید مسعودی، محمدمهدی بهنام‌نیا، میلاد قلندری، پویا نوروزی‌نژاد، محمد کیانی، مهرداد صمصامی، یاسین کبیریان‌جو، رضا یادگاری دهکردی، سید مهدی موسوی، صابر حیدری، محمدرضا کاظمی، علی کوهزاد ۲۰ ملی‌پوش حاضر در این مسابقات بودند که با صعود از گروه خود در رقابت‌های قهرمانی جهان تاریخ‌ساز شدند و برای اولین بار به مرحله اصلی این مسابقات راه یافتند و در جمع ۲۴ تیم برتر جهان قرار گرفتند.

روح‌الله اکرمی‌نیا (سرپرست)، وسلین وویوویچ (سرمربی)، حمید صادق شاه‌نشین (مربی)، شهداد مرتجی (مربی) و دانیال مصلح پور(پزشکیار) کادر تیم ملی هندبال ایران را در رقابت‌های قهرمانی جهان تشکیل می‌دادند.

 

بزرگنمایی ممنوع!

اینکه هندبال ایران توانست برای نخستین بار به جمع 24 تیم برتر دنیا راه پیدا کند عنوان بسیار ارزشمندی است که نباید به راحتی چشم روی آن بست، اما واقعیت ماجرا این است که شاگردان وویوویچ تنها با یک پیروزی آن هم با اختلاف یک گل توانستند دست به این تاریخ‌سازی بزنند. این اتفاق مهم هم البته در روز پایانی مرحله مقدماتی بستگی به نتیجه دیدار تیم‌های شیلی و مونته‌نگرو داشت که در مجموع همه چیز به سود ما شد تا هندبال ایران به سختی بتواند راهی مرحله بعد شود. پس باید واقع‌بین باشیم و از بزرگنمایی دست برداریم تا بتوانیم پیشرفت کنیم.

 

کم گل خوردن افتخار نیست!

حریفان اصلی هندبال ایران در آسیا کشورهایی همچون قطر، بحرین، کویت، عربستان، کره‌جنوبی و... هستند. ایران سال‌ها است که نتوانسته نمایش قاطع و قدرتمندی مقابل این تیم‌ها داشته باشد. شاید عیار واقعی هندبال ایران در نبرد با این تیم‌ها مشخص شود وگرنه کم گل خوردن از حریفان قدرتمند در میدان جهانی موضوعی نیست که بتوان به آن افتخار کرد! بدون شک مسئولان و اهالی هندبال هم به خوبی به این موضوع واقف هستند که ملی‌پوشان شایسته کشورمان نمایش خوبی از خود به جا گذاشتند، اما زمانی می‌توان از عنوان «افتخار» استفاده کرد که این نمایش درخشان همراه با نتیجه باشد.

حالا پرونده حضور ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان بسته شد و اهالی هندبال متوجه شدند که پتانسیل‌های خوبی در این رشته وجود دارد. مدیریت این نیروهای توانمند و حفظ سرمربی بزرگی همچون وویوویچ از جمله برنامه‌های اصلی فدراسیون باید باشد تا هندبال ایران یک بار دیگر به قله قاره کهن بازگردد و در ادامه بتواند در میادین جهانی موفق ظاهر شود. شاید تمام این موارد بستگی به انتخاباتی داشته باشد که تا چند وقت دیگر در هندبال برگزار خواهد شد.

خبرنگار: سعید آقایی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه