اخبار داغ

در نشست خبری مطرح شد؛

دانشجویان، پرچم داران اصلی جشنواره قصه عشاق هستند

دانشجویان، پرچم داران اصلی جشنواره قصه عشاق هستند
نشست خبری اولین جشنواره ملی شعر «قصه عشاق» با محوریت بزرگداشت شهید دانشمند محسن فخری زاده امروز چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه با حضور دبیر جشنواره و اهالی رسانه در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ناصر پروانی دبیر جشنواره شعر قصه عشاق در ابتدای این نشست با علام اینکه در تاریخ چهارم اردیبهشت ماه از پوستر این جشنواره رونمایی شده، گفت: آثار تار تاریخ ۲۲ اردیبهشت ما از طریق پیوند Jdsbm.ac.ir/gheseye-oshag قابل دریافت است و در سوم خردادماه اختتامیه این جشنواره در سالن امام خمینی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

پروانی درخصوص برگزارکنندگان این جشنواره گفت: اولین جشنواره ملی شعر قصه عشاق توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، جهاد دانشگاهی، بنیاد شهید، بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس و همچنین معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و نهاد مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره بین دانشجویان، اساتید هیئت علمی و کارکنان تمام دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود افزود: این جشنواره یک جشنواره تخصصی در حوزه شعر است که در دو قالب کلاسیک، ترانه‌ها و شعرهای سپید و نو برگزار می‌شود.

پروانی افزود: این دوره از جشنواره در دو موضوع کلی شعر آزاد و شعر با محوریت ایثار و فداکاری برگزار شده و مزین به نام شهید فخری زاده است؛ همچنین از آنجایی که این جشنواره در سطح ملی برگزار می‌شود با سایر جشنواره‌ها تفاوت دارد و دانشجویان دانشگاه‌های عمومی، وزارت بهداشت و کارکنان دانشگاهی می‌توانند در آن شرکت کنند. البته ما در لینک ثبت نام برای سایر افراد نیز این امکان را فراهم کرده ایم که در صورت تمایل آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند، اما محوریت اصلی جشنواره شعر قصه عشاق بر دوش دانشجویان است.

دبیر نخستین جشنواره شعر قصه عشاق درباره معیارهای داوری آثار گفت: به روز بودن اشعار، رعایت اصول و معیارهای فنی شعر خوب در کنار غیر تکراری بودن شعرها از معیارهای ارزیابی هستند که توسط گروه داوری دنبال می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر در سه مرحله داوری انجام می‌شود. در مرحله اول پالایش و داوری اولیه اشعار توسط دانشجویانی که برندگان دوره‌های قبلی جشنواره بودند انجام می‌شود که در نوع خود کار متفاوتی است. در مرحله دوم نیز گروه درون دانشگاهی به ارزیابی آثار می‌پردازند و در مرحله سوم که منتخب آثار به کمتر از ۱۰۰ اثر برسد از اساتید این حوزه استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به حضور علی داوودی، رضا عبداللهی و سعید بیابانکی به عنوان هیئت داوران این جشنواره افزود: در هر دو دوره آزاد و ایثار و مقاومت در هر سه گروه از شرکت کنندگان ۳۶ برنده اعلام خواهد شد که برای ۱۲ نفر اول سفر زیارتی به مشهد مقدس به همراه دیپلم افتخار و سیمرغ جشنواره به عنوان جایزه در نظر گرفته شده است و برای ۱۲ نفر دوم و سوم هم جوایز نقدی در نظر گرفته شده است.

دبیر جشنواره شعر قصه عشاق درباره تفاوت این جشنواره با سایر جشنواره‌های حوزه شعر گفت: مهمترین وجه تمایز این جشنواره با سایر جشنواره ها استفاده از بدنه دانشجویی در تمام مراحل برگزاری حتی در داوری هاست؛ نکته بعد اینکه این جشنواره کاملا به صورت تخصصی شعر برگزار خواهد شد، چون در جشنواره‌های دیگر ما شاهد حضور آثاری از جمله داستان کوتاه و یا دلنوشته هستیم اما این جشنواره به صورت تخصصی بر روی بحث شعر متمرکز شده است و نکته متمایز دیگر این است که در طول سال در دانشگاه های کشور کارگاه های شعری برگزار شده که ما با ارتباطی که با کانون های فرهنگی دانشگاه ها برقرار کرده ایم، سعی کردیم خروجی و آثار این کارگاه ها را به سمت جشنواره جذب کنیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه