گزارش دانا از عملکرد امیرعبداللهیان و ظریف در وزارت خارجه؛
از بی تدبیری و ناامیدی های «برجامی» تا تثبیت جایگاه «ایران قوی» در دولت مردمی
در این گزارش به گوشه ای از عملکرد هشت ساله محمد جواد ظریف در وزارت خارجه و عملکرد دو ساله حسین امیرعبداللهیان در دولت سیزدهم پرداخته شده است.
به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عملکرد دستگاه دیپلماسی در کشور ما همواره یکی از موضوعاتی بوده که بحث های مختلفی در خصوص آن در محافل گوناگون مطرح شده است.
در گزارش پیش رو به گوشه ای از عملکرد هشت ساله محمد جواد ظریف در وزارت خارجه و عملکرد دو ساله حسین امیرعبداللهیان در دولت سیزدهم پرداخته شده است.
بر اساس بررسی های انجام شده، در دوره ظریف تحریم ها از ۸۰۲ به ۱۵۰۰ تحریم افزایش پیدا کرده است در حالی که در دوره امیرعبداللهیان تلاش برای خنثیسازی تحریم بویژه در حوزه فروش نفت صورت گرفته است.
در دوره ظریف فروش نفت به زیر یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت در حالی که در دوره امیرعبداللهیان شاهد رشدی ۵۷ درصدی صادرات نفت و گاز در مقایسه با دوران برجام بودیم.
در دوره ظریف در رابطه با منطقه به بن بست رسیده بودیم و در آن دوره عربستان و امارات به جبهه ضدایرانی ترامپ پیوسته بودند؛ در حالی که در دوره امیرعبداللهیان سیاست حسن همجواری پیگیری شد و همچنین نام ایران و جزایر سهگانه آن از متن نهایی اتحادیه عرب حذف شد.
در دوره ظریف در رابطه با عربستان شاهد تعطیلی سفارت و کنسولگری های دوکشور و همچنین تعطیلی حج بودیم ، در حالی که در دوره امیرعبداللهیان شاهد بازگشایی سفارت ایران در ریاض و استقبال گرم از حجاج ایرانی هستیم.
در دوره ظریف ارتباطمان با مصر کاملا قطع شده بود در حالی که در دوره امیرعبداللهیان شاهد برقراری روابط مثبت با مصر هستیم.
در دوره ظریف شاهد عدم توفیق و رسیدن آمار روزانه فوتیهای کرونا به بیش از ۷۰۰ نفر بودیم در حالی که در دوره امیرعبداللهیان واردات گسترده واکسن و تک رقمی شدن فوتیهای کرونا را شاهد هستیم.
در دوره ظریف شاهد بازداشت و اخراج پی در پی دیپلماتهای ایرانی بودیم در حالی که در دوره امیرعبداللهیان شاهد آزادی اسدالله اسدی و همچنین پیشرفت در پرونده حمید نوری هستیم.
در دوره ظریف اروپایی ها با اینستکس ایران را معطل کردند و همچنین حملات روزانه و هفتگی به سفارتخانه های ایران و عدم سوخت رسانی به هواپیمای حامل ظریف را شاهد بودیم در حالی که در دوره امیرعبداللهیان شاهد تماس های متعدد مقامات اروپایی از جمله مکرون با رییسی و خود امیرعبداللهیان هستیم.
در دوره ظریف شاهد افزایش محسوس تهدیدات و اقدامات ضدامینی در خوزستان، تهران و سیستان و بلوچستان بودیم در حالی که در دوره امیرعبداللهیان شاهد کاهش تهدید و ترورهای جریانات تکفیری و تجزیهطلب هستیم.
در دوره ظریف شاهد دوگانهسازی میدان و دیپلماسی و همچنین هجمه ناجوانمردانه به شهید سلیمانی بودیم در حالی که در دوره امیرعبداللهیان شاهد همراهی حداکثری با جریان مقاومت، سفر به سوریه و لبنان و ملاقات با چهره های مقاومت هستیم.
در دوره ظریف تهدید امنیت ملی با استعفای نابجا و فایل صوتی معروف را شاهد بودیم در حالی که در دوره امیرعبداللهیان حفظ و ترمیم امنیت ملی با مواضع و اقدامات سنجیده و پخته را شاهد هستیم.
در دوره ظریف شاهد شرطیسازی اقتصاد جامعه و گره زدن همه امور به مذاکرات و برجام بودیم در حالی که در دوره امیرعبداللهیان شاهد پیگیری مذاکرات هستهای و غیر آن بدون تزریق شوک به جامعه هستیم.
در دوره ظریف در بازپس گیری پولهای ایران در کره و حتی کشور عراق به بن بست رسیده بودیم در حالی که در دوره امیرعبداللهیان مذاکره و تفاهم برای بازگرداندن پولهای حاصل از فروش نفت و تاثیر آن بر کاهش قیمت ارز را شاهد هستیم.
در دوران دولت قبل علاوه بر اینکه خود آقای ظریف در تحریم ها قرار گرفت شاهد ندادن ویزا به ابوطالبی، سفیر پیشنهادی دولت روحانی برای سازمان ملل و همچنین تعیین محدوده تردد ظریف در آمریکا تا حداکثر ۶ بلوک بودیم در حالی که در دوره امیرعبداللهیان شاهد موفقیت دیپلماسی دولت سیزدهم و کسب کرسی نائب رییسی سازمان ملل هستیم.
در دوره ظریف شاهد تخریب و تحقیر متعدد توانمندی های دفاعی ایران با رپورتاژ برای بمبهای آمریکایی بودیم در حالی که در دوره امیرعبداللهیان شاهد تمجید از قدرت دفاعی ایران از جمله ستایش قدرت موشکی ایران در رونمایی از موشک فتاح هستیم.
در دوره ظریف شاهد بحران گازی بواسطه بی تدبیری در رابطه با ترکمنستان بودیم در حالی که در دوره امیرعبداللهیان شاهد حسن رابطه با ترکمنستان و حل معضل کمبود گاز در زمستان در مناطق شمالی ایران هستیم.
در دوره ظریف از دریچه نگاه به شرق شاهد بی محلی و تخریب رابطه با شرکای ایران در شرایط سخت و همچنین اذعان به اشتباه در کاهش رابطه با چین در پایان دولت روحانی بودیم در حالی که در دوره امیرعبداللهیان شاهد افزایش چشمگیر رابطه با کشورهای شرقی اعم از چین و روسیه و عضویت در نهادهایی چون شانگهای و حضور موثر در اجلاس آ سه آن، ... هستیم.
این تنها گوشه ای از تفاوت در عملکرد و سکانداری در دستگاه دیپلماسی است که در این گزارش کوتاه به آن اشاره شد.
موضوع |
ظریف |
امیرعبداللهیان |
تحریم |
افزایش تحریم از 802 به 1500 تحریم |
تلاش برای خنثیسازی تحریم بویژه در حوزه فروش نفت |
فروش نفت |
کاهش فروش نفت به زیر یک میلیون بشکه در روز |
رشدی 57 درصدی صادران نفت و گاز در مقایسه با دوران برجام |
رابطه با منطقه |
بنبست در رابطه به منطقه؛ پیوستن عبستان و امارات به جبهه ضدایرانی ترامپ |
پیگیری سیاست حسن همجواری، عدم اشاره به جزایر سه گانه در بیانیه پایانی اتحادیه کشورهای عرب |
رابطه با عربستان |
تعطیلی سفارت و کنسولگری های دوکشور، تعطیلی حج |
بازگشایی سفارت ایران در ریاض. استقبال گرم از حجاج ایرانی |
مصر |
قطع ارتباط کامل |
خبر مقامات مصری برای افزایش رابطه با جمهوری اسلامی |
واکسن کرونا |
عدم توفیق و رسیدن آمار روزانه فوتیهای کرونا به بیش از 700 نفر |
واردات گسترده واکسن و تک رقمی شدن فوتیهای کرونا |
عزت ملی |
بازداشت و اخراج پی دی پی دیپلماتهای ایرانی |
آزادی اسدالله اسدی، پیشرفت در پرونده حمید نوری |
رابطه ایران و اروپا |
معطل گذاشتن ایران با با اینستکس. حملات روزانه و هفتگی به سفارتخانه های ایران. عدم سوخت رسانی به هواپیمای حامل ظریف |
تماس های متعدد مقامات اروپایی از جمله مکرون با رییسی و امیرعبداللهیان |
امنیت |
افزایش محسوس تهدیدات و اقدامات ضدامینی در خوزستان، تهران و سیستان و بلوچستان |
کاهش تهدید و تروهای جریانات تکفیری و تجزیهطلب |
جبهه مقاومت |
دوگانهسازی میدان و دیپلماسی/ هجمه ناجوانمردانه به شهید سلیمانی |
همراهی حداکثری با جریان مقاومت. سفر به سوریه و لبنان و ملاقات با چهره های مقاومت |
امنیت ملی |
تهدید امنیت ملی با استعفای نابجا و فایل صوتی معروف |
حفظ و ترمیم امنیت ملی با مواضع و اقدامات سنجیده و پخته |
اقتصاد |
شرطیسازی اقتصاد جامعه و گره زدن همه امور به مذاکرات و برجام |
پیگیری مذاکرات هستهای و غیر آن بدون تزریق شوک به جامعه |
اموال بلوکه شده |
بنبست در بازپس گیری پولهای ایران در کره و حتی کشور عراق |
مذاکره و تفاهم برای بازگرداندن پولهای حاصل از فروش نفت و تاثیر آن بر کاهش قیمت ارز |
آمریکا |
تحریم ظریف. ندادن ویزه به ابوطالبی، سفیر پیشنهادی دولت روحانی برای سازمان ملل. تعیین محدوده تردد ظریف در آمریکا تا حداکثر 6 بلوک! |
موفقیت دیپلماسی دولت سیزدهم و کسب کرسی نائب رییسی سازمان ملل |
قدرت دفاعی |
تخریب و تحقیر متعدد توانمندی های دفاعی ایران با رپورتاز برای بمبهای آمریکایی |
تمجید از قدرت دفاعی ایران از جمله ستایش قدرت موشکی ایران در رونمایی از موشک فتاح |
آسیای میانه |
بحران گازی بواسطه بی تدبیری در رابطه با ترکمنستان |
حسن رابطه با ترکمنستان و حل معضل کمبود گاز در زمستان در مناطق شمالی ایران |
نگاه به شرق |
بی محلی و تخریب رابطه با شرکای ایران در شرایط سختی/اذعان به اشتباه در کاهش رابطه با چین در پایان دولت روحانی |
افزایش چشمگیر رابطه با کشورهای شرقی اعم از چین و روسیه و عضویت در نهادهایی چون شانگهای و حضور موثر در اجلاس آ سه آن، ... |
ارسال دیدگاه