اخبار داغ

کارشناس مذهبی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

ترویج حجاب و گسترش عفاف در جامعه نیاز به پشتوانه حاکمیت دارد

ترویج حجاب و گسترش عفاف در جامعه نیاز به پشتوانه حاکمیت دارد
حجت الاسلام عباس روزمه با اعلام آمادگی برای هر نهاد یا ارگانی که دغدغه این موضوع مهم را دارد و اظهار نیاز کند، با تمام قوا وارد عمل خواهیم شد، گفت: ترویج حجاب و گسترش عفاف در جامعه نیاز به پشتوانه حاکمیت دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عباس روزمه در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درخصوص مساله حجاب و عفاف و مسائلی که پیرامون این موضوع از سال گذشته تا الان در کشور اتفاق افتاده است؛ گفت: مسئله عفاف و حجاب یک مسئله فرادینی و بلکه مقوله‌ای فرا ملی است. همه کشورها با هر عقیده و مذهب و پیروی از هر مکتبی در میان خودشان به یک سطحی از حجاب و عفاف برای بانوان و آقایان قائل هستند. در یکی از کشورها با چشم خودم دیدم که وقتی زنان و مردان به سمت کلیسا حرکت می‌کردند برای حضور در معبد چنانچه لباسی نیمه عریان به تن داشتند و از پوشش مناسب برخوردار نبودند ، مامور جلوی درب عبادتگاه، لباسی را که مانند شنل بود به آنها می‌داد تا به تن کنند که بدین وسیله حرمت آن مکان مقدس حفظ شود؛ یعنی به بیان دیگر برهنگی در تضاد با قداست یک مکان است و در حقیقت پروردگار عالم نمی‌پسندد حتی برای سخن گفتن با خودش در مکانی عمومی با لباسی نامناسب حاضر شویم.

 وی افزود: حالا این سوال پیش می‌آید زمانی که زیبنده و قابل قبول نیست یک انسان برای حضور در پیشگاه پروردگار، نیمه عریان حاضر شود و به عبادت بپردازد و خداوند برای سخن گفتن با خودش، افراد را ملزم به رعایت حجاب می‌کند و توصیه هایی در این خصوص دارد چطور همین خدا راضی می‌شود ، یک انسان در کمال آزادی با پوششی نیمه عریان یا عریان در سطح اجتماع حاضر شود و نیز همین خدا اجازه دهد، عفت عمومی جامعه و امنیت زیستی برای مخلوقات خودش، توسط عده ای از افراد به بازی گرفته شده و به مخاطره بیفتد؟!

وی ادامه داد: پس مسأله حجاب فارغ از عقیده و ملیت، تقریبا مساله ی همه جوامع است ضمن اینکه همین مساله در فرهنگ باستانی ایران هم از جایگاهی خاص برخوردار است و سنگ نگاره های تخت جمشید و غیره گواه بر این ادعاست که حجاب و پوشش مناسب برای زنان و مردان جزئی جدا ناپذیر از هویت ملی ایرانی ماست.

حجاب و عفاف

حجاب مساله ای فرهنگی است

حجت الاسلام روزمه ادامه داد: سالها گفته ایم و هزینه اش را هم داده ایم که باید از برخوردهای انتظامی و سلبی و قضایی با شل حجاب ها و بدحجاب ها دوری کرد و از منظر آسیب شناسی این قضیه قابل بررسی است؛ حجاب مسأله ای فرهنگی است و با نگاه سیاسی و قضایی نباید با آن برخورد شود.

حجت الاسلام روزمه با اشاره به وظیفه حوزه های علمی و فرهنگی در روشنگری و بصیرت افزایی در این حوزه افزود: در این بازه ی زمانی ، نهی از منکر را نباید دولتی کرد. به جای برخورد با معلول، به علت ها بپردازیم. دستگاه قضایی و انتظامی با تولیدکنندگان لباس اتمام حجت کند، وزارت ارشاد با محور قراردادن مسایل فرهنگی و دینی و استفاده از متخصصان مد و لباس، خط قرمزها رو تببیین نموده و چنانچه اصول فرهنگی رعایت نشد با متخلف برخورد قانونی کنند. چهل سال نتوانسته ایم در این عرصه کسب موفقیت کنیم و همین راهکار را اجرایی نماییم. نگاه آماری و برخوردهای سطحی و کلیشه ای نفس فرهنگی اجتماعی ما را به شماره انداخته است. بعد از سالها تلاش و پژوهش در این عرصه و حضور در برنامه ای جنجالی و چالشی در شبکه یک ، از هیچ دستگاه متولی امر حجاب در این قضیه به ما برای گرفتن راه کار مراجعه نشد.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر این نکته که نباید با موضوع حجاب با راهکارهای سیاسی عمل کرد، گفت: مردم ما به خوبی اهمیت زیست عفیفانه و مسأله حجاب را می دانند، برخوردهای سلیقه ای و سیاسی کردن امر حجاب و پیوند دادن آن با اصل انقلاب کار را به جایی رسانده که نباید می‌رسید و البته قابل حل هم هست و ما به جای هزینه برای امور انتظامی در مبارزه با بدحجابی راهکار داریم؛ به تولیدکنندگان بپردازیم و در این مورد خاص هم کار را به متخصصین و مردم واگذار کنیم.

حجاب و عفاف

نگاه رهبری متعادلترین نگاه به مساله حجاب است

وی ادامه داد: بهترین، دقیق ترین، متعادلترین، زیباترین و دینی ترین نگاه در مسأله حجاب نگاه رهبر انقلاب است که کاش به درستی و قاطعانه به آن پرداخته می شد. با استفاده از غیرت خدادادی جای گرفته در فطرت مردان و حس مالکیت فطری زنان و خیلی از لوازم و گرایش های فطری و عقلی در وجود انسان و حضور مجاهدانه متخصصان و دلسوزان می شود به یک راهکار مناسب و مدون جهت برون رفت از این مشکل رسید اما موازی کاری ها، بدسلیقگی ها، نظرات شخصی و غیر عالمانه و منفعت طلبی ها مانع از دست یابی به این مهم شده است.

حجت الاسلام عباس روزمه با اعلام آمادگی برای هر نهاد یا ارگانی که دغدغه این موضوع مهم را دارد و اظهار نیاز کند، با تمام قوا وارد عمل خواهیم شد، گفت: ترویج حجاب و گسترش عفاف در جامعه نیاز به پشتوانه حاکمیت دارد البته منظور از پشتوانه ، گسترش گشت ارشاد و طرح ناظر پلیس نیست؛ حجاب امری فرهنگی و دینی است خواهش می کنیم بگذارید فرهنگی و دینی بماند و راهکارهای غیر فرهنگی و غیر دینی برای آن در نظر نگیرید. در مورد نهی از منکر هم باید عرض کنیم چنانچه به شرایط مطرح شده در رساله های توضیح المسایل ‌حضرات مراجع عظام تقلید خاصه مرجع بزرگوار جهان تشیع و رهبری معظم انقلاب حفظهم الله تعالی عمل شود و این نهی از منکرها، هنرمندانه و با پشتوانه علم روانشناسی و دینی انجام گردد، شاهد ترویج عصبیت و ستیز و درگیری و از همه مهمتر دو قطبی بسیار خطرناک در میان مردم جامعه نخواهیم بود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه

نظرات
مرتضی صداقت -> 1402/04/22
پاسخ

سلام و عرض ادب. نگاه بسیار جالبی به مسئله حجاب شد. خیلی ظریف و دقیق بود. دمت گرم حاج عباس.

میرزایی -> 1402/04/23
پاسخ

سلام احسنت حاجی به زور نه