اخبار داغ

کارشناس مذهبی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

پیامبر(ص) در روز مباهله اهمیت خانواده را تا قیامت به رخ جهانیان کشید

پیامبر(ص) در روز مباهله اهمیت خانواده را تا قیامت به رخ جهانیان کشید
حجت الاسلام و المسلمین عباس روزمه درخصوص اهمیت «روز مباهله» گفت: پیامبر(ص) در این واقعه اهمیت خانواده از منظر دین اسلام را تا قیامت به رخ جهانیان کشیده است.

حجت الاسلام و المسلمین عباس روزمه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا درباره اینکه چرا «روز مباهله» در تقویم دینی ما دارای اهمیت فراوانی است و آیا در فضای مجازی و رسانه ها به درستی از بزرگی و اهمیت این روز صحبت می شود، گفت: خانواده نقشی کلیدی در پیشبرد اهداف دینی و فرهنگی اجتماعی دارد؛ با تربیت صحیح خانوادگی و صیانت خانواده از انحراف است که جامعه آرمانی و مدینه فاضله محقق می‌شود.

وی افزود: پیامبر(ص) در این واقعه اهمیت خانواده از منظر دین اسلام را تا قیامت به رخ جهانیان کشید و سال هاست که رسانه های معاند و دنیای کفر و استکبار به درستی نقش خانواده را در جلوگیری از رسیدن به اهدافشان درک کرده اند و به همین خاطر برای نابودی خانه و خانواده کمر بسته اند.

حجت الاسلام روزمه با تاکید بر اینکه پیامبر در «مباهله» به ما آموخت تا حواستان به خانواده و اهل خانه هایتان باشد، گفت: شاهراه اصلاح اجتماع و یا انحراف و نابودی اجتماع از میان خانواده می گذرد. اگر بنیان خانواده ها سست و منحرف شود، چند صباح بعد جامعه ای سست بنیان و منحرف خواهید داشت.

حجت الاسلام و المسلمین عباس روزمه ادامه داد: واقعه ی مباهله، خانواده ای را در تراز یک خانواده ی موفق مسلمان معرفی می کند که مقام و منزلت پدر و مادر به نحوی است که فرزندان هم از لحاظ عاطفی، هم از لحاظ اعتقادی و هم به لحاظ رفتار و عمل، به آنها ایمان قلبی داشته باشند تا جایی که هم چون یک مرید بی چون و چرا ، در لحظه های حساس پشت به پشت هم صف بکشند و اثر گذار باشند و در این مسیر هم از هیچ خطری نهراسند و تحقیقا زمانی این مهم حاصل میشه که اولا فرزندان، تناقضات رفتاری در عملکرد والدین نبینند، ثانیا حرمت والدین توسط همدیگر شکسته نشده باشد ، ثالثا حرفهای بی منطق و غیر علمی و خرافی پایه ی رفتاری والدین را تشکیل ندهد. همچنین فرزندان با تمام وجود خود، باور داشته باشند که پدر یا مادر و یا هردوی آنها بی منطق و بی اخلاق و زورگو نیستند و در حقیقت اگر والدین، به عنوان یک الگوی مناسب برای فرزندان مطرح باشند آنجاست که می بینیم اهل خانه ، دست در دست بزرگ تر خانواده ، برای رویارویی با مشکلات و ناهنجاری ها از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند و دوشادوش پدر، از حق دفاع کرده و به جنگ باطل می روند و چنانچه دقت کنیم واقعه‌ی تاریخی مباهله ، تجسم و تبلور این معناست در یک کلام؛ اعتماد و اعتقاد اهل بیت به رسول الله(ص) و نیز متقابلاً اعتماد و اعتقاد پیامبر اسلام به اهل بیت پاک و مطهر خویش.

این کارشناس مذهبی در ادامه درباره اهمیت روز مباهله گفت: مباهله به ما آموخت برای دفاع از حق، بایستی که همراه با خانواده خود اقدام کنیم و همراه با اهل و عیال خود و با تمام وجود و با تمام توان خود حق را یاری کنیم؛ نباید از حضور زنان و کودکان در راه دفاع از حق به بهانه های واهی جلوگیری کرد. مباهله به ما آموخت زنان و کودکان باید در بطن حوادث جامعه ایفای نقش کنند و اثر گذار باشند.

وی ادامه داد: مباهله به ما آموخت به همراه خانواده و نزدیکان، به مصاف دشمن و اصحاب فتنه‌ و اهل نفاق رفت و با آنها مقابله کرد. حضور زنان و حتی کودکان کمر فتنه گران و دشمنان منافقان و کفار را می شکند و هیمنه پوشالی آنها را به آتش می کشد. هیچ شخصی در دنیا حاضر نیست خانواده خود را برای امور مربوط به مسایل دنیایی و مادیات فدا کند و یا در معرض خطر قرار دهد اما در مورد مسایل معنوی این چنین نیست. شاید یکی از دلایل ترس مسیحیان نجران از شروع مباهله این بود که دیدند پیامبر(ص) همراه با عزیزترین کسان از اهل بیتش برای نفرین آماده شده و به میدان آمده اند و پیش خود فکر کردند اگر پیامبر و دین اسلام حق نبود، به هیچ عنوان شخص پیامبر(ص) راضی نمی‌شدند خانواده خود را در معرض خطر نابودی قرار دهند.

حجت الاسلام روزمه افزود: مباهله به ما آموخت، مقابله و مبارزه جبهه حق با باطل پایان نداشته و به طول تاریخ ادامه دارد و به عنوان یک موحد مؤمن نباید از بصیرت افزایی و روشنگری و مبارزه با جبهه ی باطل دست کشید تا ساعتی که نصرت و فتح الهی شامل حال حق و پیروان او گردد. نمی توان یک انسان موحد بود اما دست در یاری حق و مبارزه با باطل کشید ‌و در بستر بی خیالی ، در آسایش کامل ، رفع خستگی کرد و گذران عمر نمود.

کارشناس مذهبی در پایان گفت: اما متاسفانه آنطور که باید به زوایای مسأله مهم مباهله توجه نمی شود و به درستی شرح و تفسیر صورت نمی گیرد که بخشی از این بی توجهی ها به علت کم کاری یا بی هنری من و امثال من به عنوان یک مبلغ دینی از یک سو و نیز عدم دقت و توجه و نبود درک درست از قضیه ی مباهله توسط متولیان عرصه ی فرهنگی ، در رسانه ملی و فضای مجازی است که صرفا با یک سری رفتار کلیشه ای در روز مباهله به آن پرداخته می شود در حالی که دنیایی درس و عبرت ‌مفید برای زندگی فردی و اجتماعی می شود از این واقعه گرفت.

بیشتر بخوانید:

اعمال و نماز روز مباهله/ مباهله؛ توافقی برای حفظ حریم دینی بین اسلام و مسیحیت

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه