اخبار داغ

کارآفرینی در حوزه ساخت و ساز

کارآفرینی در حوزه ساخت و ساز
صنعت ساخت و ساز یکی از حوزه های کاری مورد توجه بسیاری از مردم در دنیا می باشد. البته این صنعت بنابر دلایلی همچون: نبود برنامه ریزی اصولی، عدم منابع مالی کافی و مناسب و یا عدم دانش لازم و حرفه ای می تواند در معرض شکست قرار بگیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صنعت ساخت و ساز یکی از حوزه های کاری مورد توجه بسیاری از مردم در دنیا می باشد. البته این صنعت بنابر دلایلی همچون: نبود برنامه ریزی اصولی، عدم  منابع مالی کافی و مناسب و یا عدم دانش لازم و حرفه ای می تواند در معرض شکست قرار بگیرد. در نقطه مقابل اگر افرادی که صاحب شرکت ساختمانی هستند وقصد ورود به این صنعت پرطرفدار را دارند،  برنامه ای هدفمند و جامع برای کسب و کارشان داشته باشند و آگاه باشند که رعایت یک سری ازالزامات را مد نظر بگیرند، قطعا بر پله های موفقیت گام خواهند نهاد. پیش ازآنکه با این نکات کارآمد و ارزنده آشنا شویم خوب است ابتدا بدانیم کارآفرین کیست؟

فردی  عاشق کار و اقتصاد که هم برای خود و هم برای جمعی از افراد دیگر ایجاد شغل مفید با ارزش افزوده  می کند.

نکات لازم کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار در حوزه ساختمان:

اولین نکته مهمی که لازم است حتما به آن توجه ویژه شود چگونگی تحقیق در رابطه با کسب و کار در حوزه ساختمان و ساخت و ساز می باشد.

به عنوان مثال: اگر قصد ورود به منطقه ای به منظور ساخت و ساز را داریم ابتدا باید منطقه مورد نظر را کاملا از لحاظ اشباع بودن و یا نیاز به ساخت و ساز مورد بررسی جامع قرار دهیم.

لازم است که بدانیم در آن منطقه خاص آیا شرکت های ساختمانی دیگری هم در حال اجرای پروژه های ساختمانی هستند؟ سپس از نحوه کار آنها و میزان رضایت و محبوبیت آن شرکت ساختمانی و رنج سنی افراد منطقه اطلاعات مفید بدست آوریم. حتی بد نیست که میزان هزینه های انجام پروژه ها و بازار عمده فروشی که با آن عقد قرارداد دارند را نیز مورد بررسی دقیق قرار دهیم.

توجه به جزئیات قطعا نکات مفید و قابل توجه ای را به ما نشان خواهد داد. با انجام درست تحقیقات شما قادر خواهید بود برنامه کاری جامع و سودمند برای خود تهیه نمایید  و همچنین شناختی مناسب از بازار کار تجاری ، نحوه مدیریت انجام کار،شاخص کلیدی عملکرد(kpi )، نوع  خدماتی که قرار است ارائه دهید، تعداد پرسنل، سرمایه اولیه، نحوه معرفی خود به بازار کار و.... بدست آورید.

سپس به منظور قانونی شدن نهادتان نیاز مند ثبت کسب و کارتان هستید تا بتوانید از حمایت های متفاوتی همچون: مزایای قانونی بهره مند شوید. پس از این شما با داشتن شماره شناسایی کارفرما (ein) و شناسه ملی مالیاتی می توانید به طور قانونی پیگیر مسایل دولتی شوید. و با دریافت مجوزهای لازم و گواهی نامه های ضروری آغاز به کار نمایید. یادتان باشد که اگر شما برای انجام کارهایتان به ماشین های فوق سنگین نیاز دارید لازم است که حتما مجوزهای مورد نیاز انجام این کار را هم از دولت دریافت نمایید. یکی دیگر از موارد و نکات بسیار مهم و حیاتی در زمینه ساخ و ساز ایمنی و بیمه در کسب و کار حوزه ساختمانی می باشد.

بیمه کردن خود و کارکنان امری بسیار ضروری و واجب است. حال وقت آن رسیده که با سرمایه لازم و حتی در صورت نیاز صرفه جویی مال، گرفتن وام های مطمئن و مورد نیاز و جذب سرمایه گذاران به حوزه ساختمان سازی ورود پیدا نمایید. و پس از انجام پروژه های موفق کاری و محبوبیت مورد نیاز اقدام به گسترش حوزه کاریتان کنید. بدین صورت که تبلیغات و بازرابی خود را هدفمند افزایش دهید. حتی لتزم است که دیگر از آخرین فناوری های زمینه ساختمان سازی بهره ببرید و خدمات و روبط با پیمانکاران دیگر را گسترش دهید. پروژه های بزرگ قبول کنید ساختمان هایی با کاربری اداری، تجاری و منطقه جغرافیایی ساخت و سازتان را تنوع ببخشید تا با دنیای وسیع تری آشنا شوید و پله های ترقی را یکی پس از دیگری پشت سر گذارید.

حمایت از تولید کننده های کالا و مصالح ساختمانی:

صنعت جذاب  و در عین حال پر از چالش ساختمان سازی به منظور کارآفرینی و ایجاد اشتغال یکی از پر رنگ ترین حوزه های کسب و کار می باشد. به طوری که می توان آن را مادر صنایع بیشماری به حساب آورد. چرا که گردش مالی زیادی را به خود اختصاص می دهد.

بنابراین حمایت جدی و اساسی از این صنعت می تواند سفره های افراد جامعه را که نیازمند امرار معاش هستند پر از برکت نماید و میلیون ها نفر افراد را در این حوزه کاری مشغول فعالیت کند. چرا که صنعت ساختمان سازی فضایی بسیار گسترده را در بر می گیرید از جمله: تامین کننده های مواد اولیه مصالح ساختمانی، مهندسان، صاحبان ملک و هزاران هزار افراد دیگر.

چنانچه به خاطر شرایط نامناسب اقتصادی فعالیت های ساخت و ساز کاهش یابد افراد بیشماری بیکار خواهند شد و اینگونه آمار بیکاری نیز افزایش پیدا خواهد کرد. رتبه اول بودن صنعت ساختمان و مسکن تاییدیست بر این نکته که کارآفرینی  و حمایت از این حوزه کاری تا چه اندازه لازم و ضروریست.

شناسایی فرصت های کارآفرینی در این زمینه کاری قطعا باعث رشد و جهشی عظیم در تامین نیازهای جامعه می شود.در صورت ساخت و سازهای با کیفیت و حمایت از سازنده های خوب و باوجدان قطعا انگیزه ای صد چندان به این متصدیان حوزه ساختمان خواهد داد تا با انجام پروژه های عظیمی همچون انبوه سازی در دنیای صنعتی امروزه مشاغل جدید تری نیز پا به عرصه ظهور نمایند.سازنده خوب دارای فاکتورهایی مانند: دارا بودن مجوز کاری، داشتن تیم فنی و مهندسی حرفه ای، و همچنین تیم اداری، حقوقی و فروی متبحر، سابقه کاری موفق و روشن و... .  سازنده خوب تمام جوانب کارش را در نظر می گیرد از آخرین قوانین شهرداری و سازمان نظام مهندسی  گرفته تا آخرین محصولات و کالاهای ساختمانی جدید و مفید. همچنین به تمام تعهدات خود پایبند است . استادکاران، معماران، مهندسان، کارکنان کارخانه های تولیدی، پیمانکاران، کارگران ماهر و حتی کارکنان ادارات و موسسه های مربوطه مانند: بنیاد مسکن، وزارت راه و شهر سازی ، کارمندان شهرداری ها و... حتی املاک مسکن همه و همه به نوعی مستقیم یا غیر مستقیم با این صنعت رو به گسترش در ارتباط هستند و همگی برهم تاثیر گذارند. لذا تنها کارآفرینی عاملی برای ایجاد شغل و توسعه اقتصادی نمی باشد بلکه حمایت همه جانبه از طرف دولت و سازمان ها نیز به نوبه خود تاثیر شگرفی بر این موضوع دارد.   

 

واردات کالای ساختمانی با کیفیت، جهت نمونه برای تولید با کیفیت:

صنعت ارزشمند ساختمان سازی به شدت دارای ایده های ناب و مهمی برای راه اندازی کسب و کارهای جدید عمرانی می باشد. با کمک ایده های خلاقانه در صنعت ساخت و ساز به راحتی می توان در حوزه ساختمان و مهندسی عمران کارآفرین شد و فرصت های شغلی و منبع درآمد عالی برای خود و دیگران خلق نمود. با توجه به اینکه صنعت مسکن و ساختمان یک سرمایه ملی محسوب می شود باید با استفاده از مصالح استاندارد و با کیفیت عمر مفید ساختمان ها را افزایش داد و در این جاست که واردات کالاهای ساختمانی با کیفیت و مرغوب برای نمونه و انبوه سازی شرکت های تولیدی اهمیت بالای خود را نشان می دهد. حتی امری بسیار ضروریست که تولید کنندگان داخلی نیز مصالح کالاهایی مرغوب و استاندارد تولید نماییند و بدین گونه علاوه بر حفظ جان و مال مردم بازار کار را در تصاحب خود در آورند. خوشبختانه با حضور فناوری های نوین و ابزارهای جدید راه برای تولیدکنندگان کالا و مصالح ساختمانی باز شده تا در این حوزه خودی نشان دهند و نظارت بر استفاده از مصالح استاندارد و مرغوب جزیی از وظایف مهندسان مجری می باشد و حضور مستمر ایشان و دقت نظر بر کار باعث اجرای  درست پروژه خواهد شد. مصالح ساختمانی به دو نوع مصالح ساختمانی درجا و مصالح ساختمانی پیش ساخته تقسیم می شود.

برای واردات مصالح ساختمانی از کشورهای دیگر در نظر گرفتن نکاتت زیر امری اساسی می باشد:

  1. عقد قرارداد
  2. مقایسه قیمت ها
  3. پیدا کردن شرکت مورد نظر
  4. نیاز بازار و مصرف کنندگان کالا و مصالح مورد نظر

واردات مصالح ساختمانی و کالاهای ساختمای می تواند از 3 طریق به صورت خرید مستقیم، خرید آنلاین و واردات به صورت با واسطه انجام پذیرید که قطعا هرکدام از این موارد دارای شرایط و نکات خاص خود می باشند.

 

 چند نمونه کارآفرینی در حوزه صنعت ساختمان:

  1. کارآفرینی در شرکت های نگهداری از ساختمان
  2. کارآفرینی در تولید بتن آماده
  3. کارآفرینی در خدمات مشاوره مهندسی
  4. کارآفرینی در کارخانه تولید تیرچه بلوک، پانل های گچی، لوله پروفیل، گچ و سیمان
  5. کارآفرینی در شرکت خدمات تاسیسات ساختمانی گرمایشی و سرمایشی
  6. کارآفرینی در شرکت خدمات دکوراسیون داخلی
  7. و....

 

سخن آخر:

همان طور که می دانیم حوزه کسب و کار صنعت ساختمان بسیار گسترده می باشد. فعالیت هایی همچون جاده سازی، نگهداری سازه ها و حتی ساخت و ساز انواع پل ها قسمتی از این زمینه کاری می باشد. لذا در این راستا چندین پیمانکار اصلی و فرعی در هماهنگی باهم به تکمیل فرایند یک پروژه می پردازند. امید است که این صنعت پرکاربرد روز به روز نوین تر و تخصصی تر شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه