اخبار داغ

خاطره بازی با سریال های محرمی تلویزیون؛

بازی بزرگان در «سفر سبز»/ سکانسی ماندگار با بازی امین تارخ

بازی بزرگان در «سفر سبز»/ سکانسی ماندگار با بازی امین تارخ
تلویزیون در ماه محرم از سال ها پیش سریال های زیادی را به آنتن رسانده که برخی از آنها تا سال ها در ذهن و خاطر مخاطبان به یادگار باقی مانده است . یکی از این سریال های خاطره انگیز، «سفر سبز» محمدحسین لطیفی است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد حسین لطیفی کارگردان نام آشنای سینما و تلویزیون دو دهه پیش و در سال 80 سریال خاطره انگیز «همسایه ها» را با بازی امین حیایی، گوهر خیراندیش، علی نصیریان، محمدرضا شریفی نیا، عاطفه رضوی، کیهان ملکی و جمعی از بازیگران خوش آتیه تلوزیون آن سالها مقابل دوربین برد و این مجموعه به عنوان یکی از خانوادگی ترین سریال های تلویزیون تبدیل شد؛ سریالی که آن زمان با آپارتمان نشین شدن مردم، سعی می کرد روح زندگی و خانواده را در بین مردم زنده نگه دارد.

لطیفی که پیش از «همسایه ها»، سریال کت جادویی را برای شبکه سوم سیما به آنتن رسانده بود، یک سال بعد با همکاری مجید اوجی به عنوان تهیه کننده که همسایه ها را با هم ساخته بودند، سریالی را ویژه ماه محرم به نام «سفر سبز» راهی کنداکتور شبکه سوم سیما کرد؛ این سریال آنچنان پرمخاطب شد و به دل بیننده نشست، که تا سال ها از شبکه های مختلف سیما بازپخش می شد.

اما سریال «سفر سبز» داستان «دنیل» جوانی خوشتیپ و خوش چهره با بازی پارسا پیروزفر را روایت می کرد که از کودکی در آلمان زندگی می کرده و حالا با مرگ نامادری خود، با نشانه هایی که از والدین اصلی خود به یاد دارد، راهی ایران می شود تا سر نخی از آنها پیدا کند، اما در بدو ورود به ایران، با یک سوتفاهم راهی زندان می شود و ماجراهای جدیدی برای او رقم می خورد. او در ایران و در همان روز اول با اکبر (راننده فرودگاه) با بازی محمدرضا شریفی نیا آشنا می شود و اکبر نیز به دلیل روحیه جوانمردی و با مرامی بچه های پایین شهر، سعی می کند به دنیل کمک کند تا پدر و مادر خود را پیدا کند.

قصه و ماجرای «سفر سبز» در ایام محرم روایت می شود؛ اکبر هر شب راهی تکیه حاج رضا (با بازی زنده یاد امین تارخ) از دوستان قدیمی پدرش می شود و دنیل را نیز با خودش همراه می کند تا شاید به کمک حاج رضا نام و نشانی از گمشده اش پیدا کنند. سال ها پیش پسران حاج رضا و سرکیس (پدر روحانی کلیسا) که با هم رفاقت داشته اند راهی جبهه های جنگ و همانجا شهید می شوند و از همان سال ها این رفاقت بین حاج رضا و سرکیس وجود دارد و حالا آنا، تنها دختر سرکیس (با بازی لادن مستوفی) نابینا است و به اصرار دوستان و خانواده دوباره می خواهد تن به عمل جراحی برای حل مشکل چشم هایش دهد.

این عمل انجام می شود، اما بینایی چشم های آنا برنمی گردد و یکی از سکانس های دیدنی این سریال با بازی به یادماندنی امین تارخ رقم می خورد. حاج رضا در شبی بارانی که صدای عزاداری اهل تکیه و خیابان به گوش می رسد، بعد از اینکه خبر خوب نشدن چشم های آنا به گوشش می رسد، به پشت بام خانه اش می رود و با پهن کردن سجاده، شروع به درد و دل و گلایه از خدا می کند که چرا چشم های این دختر خوب نشده؟ و این بازی درخشان در این سکانس، یکی از یادگاری های زیبای این سریال برای مخاطب است.

در انتهای سریال، چشم های آنا به دعای حاج رضا و عنایت امام حسین(ع) شفا پیدا می کند و دنیل نیز نشانه هایی از مادرش (با بازی آزیتا حاجیان) پیدا کرده و با کمک اکبر و حاج رضا، مادرش را درحالی پیدا می کند که بر اثر اتفاقاتی که در سریال افتاده، زخمی شده و راهی بیمارستان می شود و در آنجا برای دنیل تعریف می کند که چه اتفاقی منجر به جدایی آنها شده است.

در این سریال بازیگران مطرحی ایفای نقش کرده اند که بازی هر کدام از آنها آنقدر درخشان است که حتی به عنوان نقش فرعی در ذهن مخاطب به یادگار مانده باشد؛ گوهر خیراندیش در نقش جملیه گدا با گریم خاصی که در این سریال دارد، یکی از درخشان ترین نقش های کارنامه هنری خود را ایفا کرده است. مصطفی طاری نیز در نقش غلام آنقدر نقش بدمن سریال را به خوبی ایفا کرده است، که در آن سال ها خیلی از خانواده ها هنگام تماشای سریال به او بد و بیراه می گفتند! اما پارسا پیروزفر نیز که چند سال پیش با دو سریال در پناه تو و در قلب من به بینندگان تلویزیون معرفی شده بود (هرچند در سینما و تا قبل از سفر سبز، در فیلم های مطرحی همچون پری، ضیافت، مرسدس و شیدا نقش آفرینی کرده بود) با این سریال به یکی از چهره های مثبت تلویزیون تبدیل شد.  

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه