اخبار داغ

چالش‌های درمانی در سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد؛

بزرگترین بندر اقیانوسی کشور محروم از خدمات درمانی مناسب

بزرگترین بندر اقیانوسی کشور محروم از خدمات درمانی مناسب
شاخص‌های بهداشتی و درمانی در سطح شهرستان چابهار باوجود همه ظرفیت‌ها در سطح بسیار پایین و نامطلوبی قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری عصرهامون، پراکندگی فاصله شهرها و راه‌های ناایمن و ناهموار خدمات‌رسانی در حوزه بهداشت و سلامت به‌خصوص در جنوب استان با مشکلات فراوان و متعددی روبرو کرده است.

جنوب سیستان و بلوچستان با گستردگی و پراکنش فاصله روستاها و شهرها و همچنین کمبود فضاهای آموزشی در حوزه بهداشت و درمان و آموزشی برای حوزه بهداشت مشکلات زیادی را برای شهروندان این منطقه به بار آورده است و مردم این منطقه باید فاصله زیادی را طی کنند تا برای مسائل بهداشتی و درمانی خود به ایرانشهر یا زاهدان بیایند که علاوه بر مسیر طولانی و هزینه‌های بالا ناایمن بودن راه‌ها می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را برای مردم به بار بیاورد.

چابهار علی‌رغم موقعیت‌های راهبردی در دنیا هنوز یکی از محروم‌ترین نقاط کشور از نظر بهداشتی و آموزشی است، شاخص‌های بهداشتی و آموزشی این شهرستان در مقایسه با شهرهای هم‌جوار در استان محروم سیستان و بلوچستان نیز عقب‌تر است.

شاخص‌های بهداشتی و درمانی در سطح شهرستان چابهار باوجود همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در سطح بسیار پایین و نامطلوبی قرار دارد و وجود دانشگاه علوم پزشکی در این شهر یکی از مطالبات دیرینه مردم این منطقه و از ضروریات بخش بهداشت و درمان در این منطقه است که می‌طلبد مسئولان امر برای ساخت دانشگاه علوم پزشکی در این شهر اقدامات لازم را هر چه سریع‌تر انجام دهند.

بیمارستان چابهار جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر، از شهرستان جاسک در استان هرمزگان تا شهرستان راسک در پیشین و سرباز را تحت پوشش دارد که متأسفانه جوابگوی این حجم از جمعیت نیست، می‌طلبد بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی که کلنگ آن حدود هفت سال پیش بر زمین زده شده و بیمارستان تأمین اجتماعی، هرچه زودتر ساخته شود.

احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است و روزبه‌روز شاهد این هستیم که مشکلات مردم در حوزه دارو و درمان بیش‌تر می‌شود و اگر برای این وضعیت تدبیر نشود شاهد یک فاجعه بهداشتی و درمانی در سواحل مکران باید باشیم.

مصوبه استقرار دانشکده علوم پزشکی چابهار وجود داشت باید اجرایی شود؛ اما تاکنون به این مصوبه عمل نشده است.

کمبود امکانات بهداشت و درمان و به‌خصوص، تخت بستری، باتوجه‌به سایر اقدامات توسعه‌ای در دست اجرا برای این شهرستان جدی است و پیگیری جدی مسئولین را می‌طلبد.

به گفته معاون سیاسی فرمانداری چابهار؛ بیمارستان چابهار ماهیانه درآمد میلیاردی دارد؛ اما متأسفانه درآمد این بیمارستان بجای اینکه در خود بیمارستان و در حوزه بهداشت و درمان چابهار برای بهبود شرایط هزینه شود، به‌حساب دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر واریز می‌شود که این اصلاً قابل‌پذیرش نیست.

بهداشت و درمان جنوب استان نیاز به برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد
سهرابی، سرپرست بیمارستان امام علی (ع) شهرستان چابهار با بیان اینکه بهداشت و درمان جنوب استان نیاز به برنامه‌ریزی در کوتاه‌مدت و بلندمدت است، بیان کرد: این بیمارستان تنها بیمارستانی است که از راسک تا جاسک به مردم خدمات‌رسانی می‌کند اما نیاز به توجه بیشتری دارد.

وی افزود: خرد جمعی تمامی سازمان و ارگان‌ها برای تحول در خدمت‌رسانی بهتر یکی از نیازهای اولیه در حوزه بهداشت و درمان است.

سرپرست بیمارستان امام علی(ع) شهرستان چابهار با اشاره به نیازهای بیمارستان برای خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان تصریح کرد: سرمایش بیمارستان روزهای در حال تغییری را تجربه می‌کند و بزودی خبرهای مثبتی را در این زمینه خواهیم شنید و همچنین به‌زودی یکی از بخش‌های بسیار مهم بیمارستان بعد از تجهیز، خدمات‌رسانی به مردم را آغاز خواهد کرد.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی مجهزترین دستگاه سونوگرافی طی روزهای گذشته شاهد خدمتی دیگر برای مردم این منطقه هستیم.

سهرابی اذعان کرد: اما هنوز شاهد کمی و کاستی‌های زیادی در این بیمارستان هستیم اما خرد جمعی تمامی مسئولین نوید روزهای متفاوتی را می‌دهد.

وی گفت: بیمارستان امام علی (ع) در زمان کوتاه‌مدت ممکن است خدمات بسیاری را به شهروندان ارائه دهد؛ ولی شروع بکار ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی و مستقر شدن دانشکده علوم پزشکی در چابهار یکی از ضروریات مهم است و باید این امر سرعت گیرد.

سرپرست بیمارستان امام علی(ع) شهرستان چابهار خاطرنشان کرد: حضور پزشکان متخصص و خدمت‌رسانی به مردم در بیمارستان‌های کنارک و نیک‌شهر شاهد تحول در حوزه بهداشتی جنوب استان باشیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه