اخبار داغ

موثرترین کود افزایش تناژ گندم (آبی و دیم) + نکات کلیدی افزایش تناژ گندم

موثرترین کود افزایش تناژ گندم (آبی و دیم) + نکات کلیدی افزایش تناژ گندم
افزایش تولید گندم از دو طریق یعنی افزایش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد در واحد سطح امکان پذیر است. در این مقاله به معرفی موثرترین کود افزایش تناژ گندم آبی و دیم و نکات کلیدی افزایش تناژ گندم در هکتار می پردازیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گندم یکی از محصولات مهم کشاورزی بوده که در تامین غذای مردم اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه جهت تامین غذای این جمعیت رو به رشد و دستیابی به امنیت غذایی باید افزایش تولید گندم مورد توجه قرار بگیرد. افزایش تولید گندم از دو طریق یعنی افزایش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد در واحد سطح امکان پذیر است.

افزایش سطح زیر کشت به عواملی همچون داشتن آب کافی، زمین حاصلخیز و… بستگی دارد. در حال حاضر به دلیل کمبود و محدودیت منابع آبی در ایران، افزایش سطح زیر کشت ممکن نیست.

جهت افزایش تولید گندم، بالا بردن عملکرد در واحد سطح و افزایش تناژ منطقی ترین راه می‌باشد.

برای رسیدن به عملکرد بهتر در واحد سطح باید به روش‌های صحیح کاشت، داشت، برداشت و کود دهی اصولی مزارع توجه ویژه‌ای داشت. کاشت و تغذیه درست باعث افزایش تعداد خوشه در واحد سطح، افزایش تعداد دانه در هر خوشه و افزایش وزن دانه‌ها خواهد شد. در ادامه این مقاله به معرفی بهترین کود گندم به نقل از کشاورزباشی که باید بتواند علاوه بر ایجاد رشد ابتدایی قوی، خوشه دهی مناسبی را در گندم ایجاد کرده و در ادامه به پر کردن و وزن گیری دانه ها کمک کند. و همچنین به نکات مهم افزایش تناژ گندم می پردازیم.

نکات کلیدی افزایش تناژ گندم

نکات کلیدی افزایش تناژ گندم

مهم ترین عوامل موثر در تولید گندم عبارتند از:

  1. خاکورزی و آماده نمودن زمین
  2. انتخاب بذر گندم مناسب
  3. کاشت صحیح بذر (رعایت عمق و فواصل مناسب کشت)
  4. داشتن برنامه کودی اصولی
  5. کنترل آفات، بیماری ها و علف های هرز
  6. آبیاری 

توجه داشته باشید که زمان و مقدار مصرف نهاده‌های کشاورزی مثل کودها و سموم بسیار مهم است. عدم استفاده درست از نهاده‌ها می‌تواند اثر آنها را کاهش داده و یا حتی خساراتی به محصول وارد کند. 

تغذیه گندم

برای داشتن برنامه غذایی اصولی لازم است که ابتدا آزمایش خاک انجام و با توجه به کمبودهای خاک مورد نظر برنامه کودی ارائه شود. 

1- کود های نیتروژنه

ازت از عناصر پرمصرف برای رشد گندم بوده که باعث افزایش رشد رویشی و افزایش پروتئین دانه می‌شود. استفاده اصولی از کودهای نیتروژنه در مراحل اولیه رشد باعث استقرار بهتر گیاهچه، افزایش پنجه زنی و خوشه دهی گندم خواهد شد.

مصرف کود ازته بعد از گلدهی، بیشتر بر روی درصد پروتئین دانه و افزایش کیفیت محصول اثر دارد. ازت در مراحل بعد از گلدهی گندم معمولا از طریق محلول پاشی مصرف می‌شود. کودهای ازته معمولا به دلیل حلالیت بالا، آبشویی و از دسترس گیاه خارج می‌شوند؛ بنابراین بهتر است در چندین مرحله و به مقدار مناسب به گیاه داده شود. 

در صورت کمبود نیتروژن برگ های پایینی زرد شده و برگ های جوان نیز به رنگ سبز کمرنگ در می‌آیند. جهت تامین نیتروژن مورد نیاز گیاه می‌توان از کودهایی نظیر:

  • اوره
  • نیترات آمونیوم
  • سولفات آمونیوم
  • کود آلی ماراتون

استفاده کرد.

توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد و غیراصولی ازت می‌تواند باعث حساسیت گندم به ورس یا خوابیدگی، تشدید بیماری ها، کاهش کیفیت محصول و… شود. 

2- کود فسفر

فسفر یکی دیگر از عناصر پرمصرف مورد نیاز گندم است و در تحریک ریشه دهی، تامین انرژی مورد نیاز گیاه، افزایش باروری و عملکرد نقش دارد. برخلاف ازت، ترکیبات فسفاته به راحتی شسته نشده و مصرف زیاد آنها می‌تواند منجر به ایجاد مسمومیت در گیاه شود و یا جذب برخی از عناصر دیگر را برای گیاه سخت کند. 

ریشه دهی ضعیف یکی از عوارض کمبود فسفر می‌باشد. ارغوانی شدن برگ ها و ساقه، کندی رشد و تولید خوشه های کوچک از دیگر علائم کمبود فسفر در گندم هستند.

جهت تامین فسفر از کود فسفر بالا نظیر سوپر فسفات تریپل، اسید فسفریک، 10-52-10 و… می‌توان استفاده کرد. 

3- کود پتاسیم

سومین عنصر پر مصرف برای گیاهان پتاسیم می‌باشد. این عنصر حیاتی نقش های مختلفی در زندگی گیاه ایفا می‌کند. افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش های محیطی، آفات و بیماری‌ها، افزایش کمیت و کیفیت محصول، جلوگیری از ورس گندم و… از جمله اثرات پتاسیم محسوب می‌شوند.

کمبود پتاسیم می‌تواند منجر به کاهش عملکرد گردد بدون اینکه علائم آن دیده شود. در شرایطی که کمبود پتاسیم شدید باشد، فاصله میان گره‌ها کوتاه تر شده و حاشیه برگ‌ها سوخته و خشک می‌گردند. برای تامین پتاس مورد نیاز گندم از کودهایی نظیر سولفات پتاسیم، نیترات پتاسیم و…  می‌توان استفاده کرد. 

از آنجا که پتاسم نقش اصلی را در پر کردن و وزن گیری دانه‌های گندم دارد پس این کود را می‌توان مهم ترین کود در افزایش تناژ محصول گندم دانست. البته باید دقت داشته باشید که در صورتی می‌توان به عملکرد بالای 6 تن در هکتار رسید که برنامه غذایی از ابتدای کشت به نحوی پیش رفته باشد که بوته گندم ریشه قوی تولید کرده باشد تا جذب مواد غذایی در حالت حداکثری باشد. بعد از آن باید در مرحله پنجه، ساقه و خوشه نیاز‌های گیاه به خوبی تشخیص داده شده باشد تا گیاه با حداکثر توان خود وارد مرحله ی پر کردن دانه شود. با مصرف یک کود به تنهایی نمی‌توان به عملکرد‌های خیلی خوب رسید.

کوددهی گندم در زمان کشت

قبل از کاشت گندم هنگام خاکورزی می‌توان کود فسفاته، کود اوره، پتاس سنگی و اسید هیومیک گرانول با خاک مخلوط کرد. برای جوانه زنی بهتر و یکنواخت تر بذور بهتر است قبل از کاشت، بذر گندم را با کلات روی، اسید هیومیک و جلبک دریایی بذرمال کرد. همراه اولین آبیاری نیز مصرف اسید هیومیک توصیه می‌شود. 

نقش آزمایش خاک در افزایش تناژ گندم

بسیاری از کشاورزان طبق عادت هر ساله اقدام به مصرف برخی کود‌ها می‌کنند که با بررسی دقیق متوجه می‌شویم نه تنها این کود‌ها فایده ای برای کشت و کارشان نداشته است بلکه در بسیاری از موارد حتی با صرف هزینه و مصرف کود‌های مختلف خسارات زیادی به کشاورزی خود وارد کرده اند. مصرف کود سفید(اوره) به سرعت گیاه را تحریک به رشد رویشی می‌کند اما ما کشاورزان چقدر با مضرات استفاده از این کود آشنایی داریم؟ می‌دانیم در صورتی که تعادل بین ازت و پتاسیم و... با مصرف بدون آگاهی انواع کود‌های مختلف بر هم می‌خورد این عدم تعادل چه مشکلاتی در کشت و کار بوجود می‌آورد؟ می‌دانیم مثلا سالی دو میلیون تومان هزینه ای که صرف خرید کود فسفر یا هر کود دیگری می‌شود دقیقا همان نیاز اصلی زمین ما هست یا نه؟

بسیاری از کشاورزان بعد از انجام آزمایش خاک متوجه می‌شوند بسیاری از هزینه‌های خرید کودی که تا بحال انجام می‌دادند از پایه اشتباه بوده و آن زمین به مواد دیگری نیاز دارد.

برای اینکه از مشکلات اساسی کشت وکارخود مطلع شوید و مشمول هزینه‌های گزاف و اضافی نشوید سعی کنید هر سال قبل از آمده سازی زمین آزمایش خاک بگیرید و زیر نظر یک کارشناس خبره کشاورزی در هر مرحله رشدی برنامه غذایی گندم مخصوص به زمین خوردتان را مصرف کنید.  

محلول پاشی گندم:
بعد از کاشت گندم و بعد از ایجاد خوشه ها، محلول پاشی کود‌های ریز مغذی و کود اسید امینه علاوه بر اینکه مقاومت گندم را در برابر سرمازدگی افزایش می‌دهد در تحریک رشد رویشی گیاه نقش اساسی دارد.

با توجه به قیمت بالای کود‌های ریز مغذی و اسید آمینه‌ها این نوع کود‌ها برای گندم بهتر است در مرحله پنجه و ساقه بصورت محلول پاشی مصرف شود.

در بسیاری از مناطقی که باد زایادی وجود دارد و یا ارقام بلند گندم که خطر ورس وجود دارد محلول پاشی عنصر سیلیسیم و یا کود سیلیکات پتاسیم را یک الی سه مرتبه در برنامه غذایی خد قرار می‌دهند.
می‌دانیم که حشرات مکنده مانند شته گندم و سن گندم از شیره این گیاه می‌مکند و عملکرد نهایی محصول را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

مصرف انواع کود سیلیسیم دار با سخت و شکننده تر کردن دیواره سلول‌ها کار را برای این نوع آفات مکنده سخت تر کرده و از خسارت آنها تا حد زیادی جلوگری می‌کنند.

افزایش تناژ گندم با داشتن برنامه غذایی اختصاصی

افزایش تناژ گندم پیرو یک فرمول کلی نیست که مثلا با آن فرمول همه کشاورزان بتوانند به عملکرد بالای 8 تن برسند.

حتی دو زمین کنار یکدیگر با توجه به سابقه کشت و کارهایی که در آنها انجام شده، کود‌هایی که مصرف شده، نوع آبیاری و بسیاری از عوامل دیگر شرایط مختلفی داشته که برای هر یک متفاوت است.

اگر دنبال عملکرد بیشتر هستید بدانید رمز برداشت بیشتر گندم در مشخص شدن مشکل اصلی جذب نشدن مواد غذایی توسط ریشه گندم در زمین شماست. این مشکل گاهی از کمبود مواد غذایی است و گاهی مواد غذایی با اینکه در خاک وجود دارند ولی جذب صورت نمی‌گیرد. پس تنها راه شناسایی مشکل و بهبود آن انجام ازمایش خاک و سپس تفسیر آزمایش و دریافت مرحله به مرحله برنامه غذایی از کارشناس کشت است.

با این وجود شرکت‌های تولید کننده کود مانند گیاه یار توانسته اند به فرمول‌های کودی برسند که نیاز بخش زیادی از نیاز‌های اکثر کشاورزان گندم کار را براورده می‌کند. کود آلی گیاه یار با نام تجاری ماراتون یکی از این ترکیبات موجود در بازار است که هم دارای عناصر غذایی مورد نیاز گیاه گندم است و هم با داشتن ماده آلی و اسید آمینه و میکروارگانیسم های مفید جذب مواد غذایی را در خاک بالا برده و یک محرک رشد کار آمد برای گیاه گندم است.

اما حرفه ای‌ها همیشه از یک نوع کود استفاده نمی‌کنند. برای رقابت در بین کشاورزان پیشرو علاوه بر مصرف کود آلی گیاه یار (ماراتون) باید کمبود‌های اساسی خاک شما تشخیص داده شود تا اگر رشد گیاه در خاک شما ه دلیل کمبود و یا مشکل خاصی محدود شده است آن مشکل شناسایی و درمان شود.

برخی کشاورزان گندم کار تمایلی به داشتن برنامه‌های شلوغ غذایی نیستند و می‌خواهند با مصرف یک کود به برداشت خوب برسند. هر چند همانطور که گفتیم برای برداشت حداکثری این روش خیلی کار آمد نمی‌باشد، ولی اگر بخواهیم فقط یک ترکیب به عنوان موثر ترین کود افزایش تناژ گندم (آبی و دیم) را معرفی کنیم بی شک کود آلی ماراتون گیاه یار در اولویت مصرف سایر ترکیبات قرار می‌گیرد.

کود اختصاصی گندم ماراتون

کود اختصاصی گندم ماراتون

کود آلی مخصوص گندم گیاه یار با نام تجاری ماراتون با توجه به معظل اصلی خاک‌های گندم کاری کشورمان یعنی کمبود ماده آلی و جذب نشدن عناصر غذایی ساخته شده است. کود آلی ماراتون، ماده آلی خاک را افزایش داده و با افزایش فلور میکروبی مفید خاک جذب مواد غذایی را بهبود می‌بخشد. در فرمولاسیون مخصوص گندم این کود نیاز‌های اصلی گیاه گندم در هوای سرد و تا قبل از خوشه دهی در نظر گرفته شده است و این مواد را به فرم قابل جذب در اختیار گیاه گندم قرار می‌دهد.

پس با افزایش جذب مواد غذایی این کود بوته گندم را تا حد زیادی تقویت کرده و باعث افزایش تناژ گندم می‌شود.

آیا کود آلی گیاه یار (ماراتون مخصوص گندم) به تنهایی باعث افزایش تناژ گندم می شود؟

اما اگر می‌خواهید بدانید کود آلی ماراتون مخصوص گندم به تنهایی کافی است یا خیر باید ابتدا از خود بپرسید چند تن گندم در هکتار از نظر شما خوب است؟ میزان برداشت گندم به عوامل بسیار زیادی از قبیل آب و هوا، خسارت آفات، برنامه غذایی، بارندگی، گرمازدگی، سرمازدگی و ... بستگی دارد.

کود آلی ماراتون با افزایش جذب مواد غذایی عملکرد را افزایش می‌دهد. اما توصیه ما این است زیر نظر کارشناس گیاهپزشک مرحله به مرحله برنامه دریافت کنید و کارشناس کشت خود را از شرایط کشت در جریان بگذارید تا خسارات احتمالی که بسیاری از کشاورزان حتی از بروز آنها خبر دار نمی‌شوند مانند خسارت ناشی از تنش گرمایی و... در امان باشید.
در این میان کارشناسان خبره تیم فروشگاه کشاورزی کشاورزباشی در کنار شما هستند تا مرحله به مرحله با ارائه راهکارهای اصولی تغذیه گندم شما را  تا برداشت حداکثری تناژ در منطقه خود همراهی کنند. برای دریافت مشاوره خرید کود مخصوص گندم و جو برای افزایش تناژ با کارشناسان کشاورزباشی در تماس باشید.

خرید کود از کشاورزباشی

خرید کود شیمیایی و ارگانیک برای رشد انواع گیاهان و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی امروزه امری انکار ناپذیر است. تنوع این کودها و شرکت های تولید کننده آن، روز به روز در حال افزایش می باشد.

برای بهره وری هرچه بیشتر از این ترکیبات نیاز به دانش روز مهندسی می‌باشد. ما همواره سعی داریم این دانش را در بخش آموزش کشاورزی سایت کشاورزباشی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا برای خرید کود کشاورزی انتخاب آگاهانه تری داشته باشید.

شما کشاورزان عزیز می‌توانید مراجعه به آدرس فروشگاه کشاورزشی https://keshavarzbashi.com و مشاهده انواع کود های کشاورزی، بعد از مطالعه توضیحات هر یک از محصولات اقدام به خرید کود از کشاورزباشی   نمایید. انواع کود موجود در فروشگاه کشاورزباشی :

  • کود ریزمغذی
  • کود آهن
  • کود گوگرد
  • کلسیم
  • کود سه بیست
  • کود سولوپتاس
  • کود NPK
  • کود ازت بالا
  • کود پتاس بالا
  • کود فسفر بالا
  • محرک رشد و هورمون
  • کود ریشه زا
  • جلبک دریایی
  • اسید آمینه
  • ضد تنش
  • اصلاح کننده خاک
  • هیومیک اسید
  • فروت ست
  • رنگ محافظ تنه
  • بذر مال
  • فسفیت پتاسیم
  • سیلیکات پتاسیم
  • کود مرغی مایع
  • صابون محلول پاشی
  • کود آلی
  • کود ارگانیک
  • کود بیولوژیک
  • کود مرغی مایع
  • کودهای سولفاته
  • ضد شوری
  • متعادل کننده PH
  • خرید کود زعفران

 با کیفیت ترین محصولات کود شیمیایی و ارگانیک در بازار کشاورزی ایران می باشد.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه