اخبار داغ

شقاقی در گفتگو با دانا:

دلارزدایی موجب تقویت جایگاه اقتصادی و سیاسی ایران در مقابل تحریم‌ها و تهدیدهاست

دلارزدایی موجب تقویت جایگاه اقتصادی و سیاسی ایران در مقابل تحریم‌ها و تهدیدهاست
یک اقتصاددان با اشاره به تلاش کشورهای هم پیمان امریکا در دلارزدایی، راه‌حل ایران برای کم‌کردن اثر تحریم‌ها را دلارزدایی از بخش تجارت خارجی کشور دانست.

وحید شقاقی شهری، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی و کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره حذف دلار از چرخه روابط دوجانبه صادرات و واردات بین کشورهای منطقه و جایگزینی پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای پیمان‌هایی نظیر شانگهای و بریکس، اظهار کرد: گروه بریکس در حال دنبال‌کردن مسیر دلارزدایی است و قصد دارد یک واحد پولی مشترک را ایجاد کند. علاوه بر این، برخی از کشورهای دیگر نیز تمایل دارند مبتنی بر این واحد پولی مشترک، مبادلات تجاری خود را گسترش دهند.

انجام مبادلات با واحد پولی غیر از دلار

شقاقی با اشاره به دلایل تمایل کشورها به انجام مبادلات با واحد پولی غیر از دلار، گفت: امروز کشورهای مختلف تلاش می‌کنند تا از سلطه دلار خارج شوند.

بیشتر بخوانید:

دیپلماسی به زبان دنیا؛ از عضویت در بریکس و شانگهای تا پشتیبانی از محور مقاومت

وی ادامه داد: وقتی دلار محور باشد، آمریکا به‌راحتی می‌تواند کشورها را تهدید و تحریم کند و دلارزدایی از معاملات بین‌المللی در نهایت به تضعیف اقتصاد آمریکا نسبت به گذشته و از سوی دیگر پیشروی برخی از کشورهای دیگر کمک می‌کند.

این اقتصاددان به‌عنوان‌ مثال چین، هند، اندونزی، روسیه و برخی کشورهای دیگر را نمونه‌هایی از این کشورها برشمرده و حتی به تلاش عربستان برای توازن اقتصادی خود نیز اشاره نموده و افزود: راه‌حل ایران برای کم‌کردن اثر تحریم‌های یک‌طرفه آمریکا تقویت بخش تجارت خارجی کشور است.

وی توضیح داد: به همان اندازه‌ای که بخش تجارت خارجی قدرت پیدا کند، می‌توان انتظار داشت که پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه با کشورهای مختلف منعقد شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه درگذشته، تلاش‌هایی برای ایجاد پیمان پولی چندجانبه صورت‌گرفته است، اما به دلیل عدم توازن تجاری در بخش تجارت خارجی، استقبالی از سوی کشورهای همسایه نشده است با تأکید بر اهمیت ایجاد تراز تجاری مثبت برای توسعه اقتصادی، بر ضرورت ایجاد توازن تجاری بین صادرات و واردات ایران با کشورهای دیگر تأکید کرد.

دلارزدایی موجب تقویت جایگاه اقتصادی و سیاسی ایران در مقابل تحریم‌ها و تهدیدهاست

وی معتقد است که این توازن می‌تواند در راستای دلارزدایی و تحقق هدف ایران برای کاهش وابستگی به دلار، مفید باشد و حرکت به‌سوی مبادله و معامله با ارزهای منطقه‌ای را برای کشور ضروری دانست.
وی گفت: مجموع این اقدامات می‌تواند به تقویت جایگاه اقتصادی و سیاسی ایران در مقابل تحریم‌ها و تهدیدات احتمالی کمک کند.

شقاقی در جمع‌بندی گفت: حذف دلار از چرخه روابط دوجانبه صادرات و واردات و جایگزینی آن با پیمان‌های پولی منطقه‌ای و بین‌المللی، هدفی است که توسط گروه بریکس و برخی کشورهای دیگر نیز پیگیری می‌شود. ایران نیز با تقویت بخش تجارت خارجی و ایجاد توازن تجاری، می‌تواند در این راستا قدم‌هایی بردارد و به دلارزدایی نزدیک‌تر شود.

بیشتر بخوانید:

خیز دولت برای تقویت بلوک اوراسیایی؛ از پیمان شانگهای تا اجلاس بریکس/ وقتی دیپلماسی ایران آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو را مات کرد

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه