اخبار داغ

رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی مطرح کرد؛

سرمایه‌گذاری پژوهشی بویژه در حوزه علوم انسانی صفر است

سرمایه‌گذاری پژوهشی بویژه در حوزه علوم انسانی صفر است
حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی در نشست خبری هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: واقعیتی که نمی شود آن را نادیده گرفت این است که امروزه سرمایه گذاری پژوهشی بویژه در حوزه علوم انسانی تقریبا صفر است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با حضور حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و حجت الاسلام احمدحسین شریفی دبیر علمی کنگره امروز دوشنبه ۱۵ آبان ماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی گفت: زمانی می شود به تحول بنیادین در علوم انسانی امیدوار باشیم که رقابت برای نقد و نوآوری ملموس باشد، اساتید نسبت به نظریات جدید این حوزه فعال باشند، گفت و گوی آزاد علمی بین صاحب نظران برقرار باشد تا از دل این مباحث ایده های جدیدی متولد شود.

وی افزود: واقعیتی که نمی شود آن را نادیده گرفت این است که امروزه سرمایه گذاری پژوهشی بویژه در حوزه علوم انسانی تقریبا صفر است. واقعا سهم بودجه پژوهشی کل کشور برای علوم انسانی چقدر است؟ این یکی از سوالات همیشگی بی پاسخ من از مسئولان است! دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی علوم انسانی از امکانات ناچیزی در حوزه پژوهش برخوردارند. آنچه که بستر فعالیت علمی در حوزه علوم انسانی را برآورده می کند، فعالیت های پیشا پژوهشی است که منجر به نوآوری در این حوزه می شود.

وی ادامه داد: البته که صندوق های حمایتی برای این حوزه و حتی سرفصل هایی برای حمایت های مالی در حوزه علوم انسانی وجود دارد که بیشتر حالت تزیینی دارد. علوم انسانی در کشور ما غریب و مظلوم است و این ماجرای طولانی و غصه دار کشور ماست.

 حجت الاسلام و المسلمین غلامی در ادامه گفت: سیاست زده شدن علوم انسانی در محیط های دانشگاهی و پژوهشی کاملا ملموس است و برخی جریان های سیاسی در حال سواستفاده از این حوزه هستند که باعث شده نگاه های امنیتی در دانشگاه ها زیاد شود و جلوی ایده های آزاد گرفته شود. تصمیماتی که برای ارتقا علوم انسانی گرفته می شود، معمولا توسط متخصصان این حوزهه نیست و همین مانع تحول در این حوزه شده است.

رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی گفت: آیین نامه ارتقا علوم انسانی واقعا نیازمند تغییر و به روز رسانی است و نمی تواند برای همه رشته های علوم انسانی کاربرد داشته باشد. نکته دیگر اینکه این آیین نامه مانع نقد و نوآوری است و البته امیدواریم این آیین نامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تحول جدی قرار بگیرد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام احمدحسین شریفی دبیر علمی کنگره نیز آخرین اخبار مربوط به هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی را بیان کرد.

شریفی با اشاره به تشکیل شبکه ای عظیم از محققین و اندیشمندان حوزه علوم انسانی گفت: ۳۳۰۰ اندیشمند و محقق طی این سال ها شناسایی شده که اغلب آنها با دبیرخانه در ارتباط اند. علاوه بر آنها شبکه ای از مراکز آموزشی و پژوهشی نیز ایجاد شده که توانایی بالایی در تحول حوزه علوم انسانی دارند.

وی افزود: تولیدات علمی کنگره نزدیک به 4 هزار مقاله رسیده و ۷۰۷ مقاله منتشره است. تاکنون نزدیک به ۱۰۰ نشست علمی پژوهشی در سطوح مختلف برگزار شده است و نزدیک به ۹۵۰ داور این نشست ها و مقالات را داوری کرده اند. تا امروز ۵۱۰ مقاله به دبیرخانه هفتمین کنگره ارسال شده که از بین آنها ۳۳۵ مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است.

 دبیر علمی هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با اشاره به ۱۵ کمیسیون که در این کنگره فعالیت دارند، گفت که از بین آنها کمیسیون های «سیاست گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی» و «آینده پژوهی علوم انسانی» به تازگی اضافه شده اند که قرار است در ۱۴ مرکز دانشگاهی و پژوهشی نشست های این کمیسیون ها برگزار شود.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه