اخبار داغ

در نخستین روز محفل سینمایی آرمان مطرح شد:

"معجزه پروین" تصویری روان، ساده و قابل فهم از شاعر نامی ایران به تصویر کشید/ رسانه ملی تصویر درستی از شاعر ارائه نمی‌دهد

"معجزه پروین" تصویری روان، ساده و قابل فهم از شاعر نامی ایران به تصویر کشید/ رسانه ملی تصویر درستی از شاعر ارائه نمی‌دهد
مودب، دستیار وزیر ارشاد در حوزه شعر با اشاره به فیلم "معجزه پروین" گفت: در این فیلم سعی شده تصویری روان و ساده و قابل فهم در مورد شاعر نامی ایران پروین اعتصامی ارایه شود حالا چقدر در این امر موفق بوده را باید کارشناسان سینما هم در موردش اظهار نظر کنند.

به گزارش خبرنگار دانا، اولین روز محفل سینمایی آرمان همزمان با چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، عصر شنبه 13 بهمن ماه در سالن بصیرت مجموعه سیزده آبان برگزار شد در این نشست که بعد از نمایش فیلم "معجزه پروین" با محوریت پروین اعتصامی، شاعر برگزار شد، علی محمد مودب شاعر و دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر به تحلیل و گفتگو پیرامون این فیلم پرداخت.

 

علی محمد مودب گفت: اگر به هر ایرانی بگوییم ده نفر از مفاخر ایرانی را نام ببر قطعا در بین آنها نام چند شاعر را خواهیم داشت و دلیلش هم این است شعر عصاره تجارب انسانی ایرانیان است و فرهنگ ایرانی اسلامی در طول تاریخ از مسیر شعر و ادبیات حفظ شده است و در جای دیگر از دنیا نظیر ندارد .

 

وی گفت: اگر از شاعران و شعر غافل بشویم از ستون مهم خیمه تمدنی غفلت شده ایم.

وی در ادامه افزود: در رسانه ملی تصویری که از شاعر ارایه می شود تصویر درستی نیست شاعر را انسانی متفنن معرفی کرده اند در صورتی که شاعر سیمای جدی یک انسان ایرانی است سوال مهم این است که در ذهن مردم چه ذهنیتی نسبت به شعرا وجود دارد شعرا ماموریت فرازمانی دارند و با انسان در مقیاس تاریخ گفتگو می کنند در این حوزه جز معدود کارها اثر قابل توجه ای وجود ندارد.

این شاعر با اشاره به فیلم "معجزه پروین" گفت: در این فیلم سعی شده بود تصویری روان و ساده و قابل فهم در مورد شاعر نامی ایران پروین اعتصامی ارایه شود حالا چقدر در این امر موفق بوده را باید کارشناسان سینما هم در موردش اظهار نظر کنند.

علی محمد مودب در ادامه افزود : من به هر اثر هنری که در زمینه شعر و شاعری انجام شود خوشبین هستم زیرا می تواند به شناخت دقیقتر مردم از مفاخر ادبیات ایران کمک کند.

در ادامه نشست قائم خانی نویسنده و پژوهشگر گفت: اگر این فیلم حاصل سرمایه گذاری تهیه کننده خصوصی بود قابل قبول تر بود، اما زمانی که یک دستگاه حاکمیتی تولید کننده فیلم است دستگاهی که نگران بازگشت هزینه اش نیست مهمترین سوال که بعد از دیدن این فیلم در ذهن شکل می گیرد این است که آن نهاد و سازنده اثر به دنبال چه بوده اند و در نظر داشتن چه تصویری از شاعر نامی پروین اعتصامی ارایه دهند؟

 

وی در ادامه افزود: در روایت آثار تاریخی آفتی که وجود دارد این است که فیلمسازان و مدیرانی که اعتبارات ساخت فیلم را تامین می کنند از تاریخ که همیشه مهجور بوده سپری در برابر اثر خود می سازند مهمترین مسئله در این فیلم این است که ما با چه مواجه ایم آیا تصویر دقیق و درستی از پروین اعتصامی ارایه می شود چه تصویری از زن شاعر معاصر که یکی از قله های شعر فارسی است ارایه میشود؟

 

وی در پایان گفت: مشکل اصلی این است که وقتی کار حمایتی است چشم بر بسیاری از ابعاد مهم در یک اثر بسته می شود. مهمترین سوالات در ذهن یک مدیر و فیلم ساز این باید باشد که چه روایتی داریم چگونه روایت می کنیم چه چیزی را روایت می کنیم.

گفتنی است، دومین دوره محفل اندیشه آرمان با محوریت فیلم های جشنواره فجر تا تاریخ 22 بهمن در سالن بصیرت مجتمع فرهنگی سیزده آبان برگزار می شود.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه