اخبار داغ

سالنامه ورزش ایران در سال 1402؛

شهرآشوب در ژیمناستیک/ از تهدید و کنسلینگ تا تاریخسازی و بازگشت رئیس

شهرآشوب در ژیمناستیک/ از تهدید و کنسلینگ تا تاریخسازی و بازگشت رئیس
در سالی که گذشت ورزش ایران رویدادهای مختلفی را تجربه کرد و فراز و نشیب زیادی داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سالی که گذشت ورزش ایران چند رویداد مهم و کلیدی را پشت سر گذاشت سال 1402 یک سال شلوغ و پر رویداد برای ورزش ایران بود و اتفاقات گوناگونی در بنده ورزش رخ داد. ورزش ایران در این سال شلوغ نتایج پرفراز و نشیبی گرفت.

ژیمناستیک روزهای پرآشوبی را تجربه کرد. رشته ای که تا پای تعلیق رفت و در نهایت با رسیدن صندلی ریاست به رئیس قانونی فدراسیون آرامش به این فدراسیون بازگشت تا نقره تاریخی بازیهای آسیایی طعم دیگری پیدا کند.

کنسلی پشت کنسلی!

بعد از انتخابات غیرقانونی اسفند 1401 و جلوس عابد حقدادی بر صندلی ریاست، با توجه به عدم تایید فدراسیون جهانی، FIG  حقدادی را به رسمیت نشناخت و کماکان اینچه درگاهی را به عنوان رئیس قبول داشت. از همین رو ایمیل رسمی درگاهی تنها معبر رسمی ارتباطی فدراسیون با FIG بود با توجه به اینکه برای حضور در رویدادهای بین المللی معرفی باید از طریق ایمیل رسمی صورت می گرفت و فدراسیون آن را نداشت، 3 اعزام برون مرزی و بین المللی ژیمناست ها لغو شد.

ژیمناست های ایران فرصت حضور در رقابتهای ژیمناستیک قهرمانی آسیا، ژیمناستیک هنری جوانان قهرمانی آسیا در سنگاپور، رقابتهای ایروبیک ژیمناستیک فارائوس کاپ در پرتغال را از دست دادند تا دود بی قانونی در فدراسیون ژیمناستیک در چشم ژیمناست ها برود.

در ادامه فاجعه بزرگتر در سی و یکمین دوره بازیهای یونیورسیاد دانشجویان جهان در چنگدو چین در حال رخ داد و تیم ملی ژیمناستیک ایران با ترکیب مهدی احمدکهنی، محمدرضا خسرونژاد و مهدی الفتی راهی مسابقات یونیورسیاد دانشجویان جهان در چین شد تا در وسایل انفرادی رقابت کنند اما 2 ملی‌پوش ایران بدون برگزاری مسابقه به ایران بازگشتند!

علت اصلی حذف این ملی‌پوشان اعتبار نداشتن لایسنس آنها بود که باید یک هفته یا چند روز قبل از شروع مسابقه انجام می‌شد اما در نهایت به دلیل عدم رسمیت فدراسون ژیمناستیک صورت نگرفت تا این دو ورزشکار تنها به شکل توریست و تماشاگر در چنگدو حضور پیدا کرده و بودن انجام مسابقه به ایران بازگردند.

برای بازیهای آسیایی هانگژو نیز می رفت تا این فاجعه دوباره تکرار شود اما با پادرمیانی کمیته ملی المپیک و البته همکاری اینچه درگاهی این اتفاق نیفتاد تا مهدی احمد کهنی و مهدی الفتی فرصت حضور در بازیهای آسیایی را پیدا کنند و یک افتخار بزرگ و درخشان برای ژیمناستیک رقم بخورد.

تاریخ‌سازی در بازیهای آسیایی

شاید یکی از رشته‌هایی که در آن انتظار کسب مدال نداشتیم؛ همین ژیمناستیک بوده. رشته‌ای که فدراسیون آن در آتش اختلافات داخلی می‌سوزد و حتی همین الان هم رئیس و ترکیب مدیریتی آن در داخل و خارج از کشور مشخص نیست، همه مشکلات را زیر پا گذاشت و به مدالی تاریخی در صحنه بازی‌های آسیایی دست یافت.

ورزشکاران این رشته تا هفته پیش از شروع بازی‌ها در هانگ‌ژو، لایسنس نداشتند و اعزام آن‌ها عملاً ملغی محسوب می‌شد اما توافق کمیته ملی المپیک با زهرا اینچه‌درگاهی برای تمدید لایسنس‌ها، در پایان مدال نقره خوش‌رنگ و باارزش مهدی الفتی را به ارمغان آورد؛ آن هم در وضعیتی که ما هرگز محلی از اعراب در این رشته نداشته‌ایم.

مهدی الفتی ژیمناست ۲۲ ساله، در رقابت با ژیمناست‌ کشورهای مدعی چون ژاپن، هنگ‌کنگ و تایپه به عنوان نفر نخست حرکت خود را اجرا کرد و در پرش اول امتیاز خوبی را بدست آورد. در نهایت الفتی بعد از ورزشکار ژاپنی مدال نقره را کسب کرد؛ نقره‌ای که از طلای بسیاری از رشته‌های دیگر بیشتر ارزش داشت.

به رغم این مدال درخشان، تیم ژیمناستیک ایران در بازی‌های آسیایی در بین ۱۰ تیم دهم شد که نسبت به دوره قبل بازی‌های آسیایی افت داشت. ایران در جاکارتا در بین ۱۳ تیم در رده هشتم ایستاده بود. البته قبل از اعزام تیم ملی کادر فنی و رییس فدراسیون اعلام کرده بودند که به دلیل اعزام تنها ۴ ژیمناست و کامل نبودن تیم هیچ حسابی روی بخش تیمی باز نکرده‌اند و در حقیقت تیم ملی ژیمناستیک با ترکیب ناقص به هانگژو رفت و دهم شد.

بازگشت رئیس به صندلی ریاست

سرانجام پس از کش و قوس های فراوان و اخطارهای متعدد فدراسیون جهانی ژیمناستیک درباره شرایط فدراسیون ایران و البته ابطال انتخابات غیرقانونی سال گذشته توسط دیوان عدالت اداری، وزارت ورزش و جوانان مجبور به عقب نشینی شد و زهرا اینچه درگاهی رئیس سابق فدراسیون ژیمناستیک پس از ۲ سال به این فدراسیون بازگشت.

در 9 دی ماه اینچه درگاهی به عنوان سرپرست فدراسیون ژیمناستیک منصوب و جانشین عابد حقدادی شد. اینچه درگاهی از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ ریاست فدراسیون ژیمناستیک را بر عهده داشت.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه