اخبار داغ

گزارش دانا از دومین روز اختتامیه جام رسانه امید؛

سردار سلامی: رسانه‌ها در میدان جنگ نقش اول را بازی می‌کنند

سردار سلامی:  رسانه‌ها در میدان جنگ نقش اول را بازی می‌کنند
دومین روز اختتامیه جام رسانه امید با هدف ایجاد امید آفرینی و نشاط در کشور،در سالن همایش‌های دانشگاه انقلاب اسلامی تهران با حضور اصحاب رسانه و مسئولان کشوری و لشگری برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دومین روز اختتامیه جام رسانه امید با هدف ایجاد امید آفرینی و نشاط در کشور،در سالن همایش‌های دانشگاه انقلاب اسلامی تهران با حضور اصحاب رسانه و مسئولان کشوری و لشگری برگزار شد.

مرتضی کارآموزیان به عنوان برگزار کننده مراسم توضیحاتی را در خصوص این رویداد ارائه نمود و اظهار کرد: سال گذشته با همکاران تصمیم گرفتیم یک رویدادی تحت عنوان «جام رسانه‌ای امید» را برگزار کنیم.

 مسئول بسیج رسانه ادامه داد: بزرگ‌ترین خطری که انقلاب را تهدید می‌کند خط تحریف است. بر همین اساس ما باید مانع از تحقق چنین موضوعی شویم.

 وی خاطرنشان کرد: با توجه به منویات رهبر انقلاب اسلامی جام رسانه‌ای را سال گذشته در ۲۷ استان برگزار کردیم. در این راستا در سال گذشته ۲۶ هزار رسانه را درگیر کردیم که به تولید محتوا و انتشار در سکوهای مختلف پرداختند.

 کارآموزیان اضافه کرد: افراد منتخب این جام رسانه‌ای به تهران آمدند و اختتامیه را با کلیدواژه امید و پیشرفت ایران برگزار کردیم.

 مسئول برگزاری جام رسانه‌ای امید عنوان کرد: در مراسم دیروز و امروز ۱۷ نفر از مدیران سازمان‌های بزرگ حضوری و تصویری ارائه‌هایی را داشتند. ضمن اینکه به دنبال آن نیز هم‌زمان تولید محتوا هم داشتیم.

 وی تصریح کرد: البته یکی از شروط مهم ما این بود که مردم تولید محتواهای این رویدادها را ببینند. ضمن اینکه بحث پالایش محتوا توسط کارشناسان ما انجام شد که دانشکده خبر نیز، در این مسیر با ما همکاری داشت.

 کارآموزیان افزود: ما روز خبرنگار ۱۷ مرداد را در پیش داریم. تقدیر اصلی تولیداتی که در ۳۶ ساعت اخیر انجام شده را برای روز خبرنگار در نظر می‌گیریم.

 مسئول بسیج رسانه ادامه داد: هدف ما امیدآفرینی، تبدیل ذائقه مردم ایران از تهدید محوری به فرصت محوری و عادت کردن به شنیدن خبرهای خوش و تبیین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

  محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد نیز در این آئین با بیان این‌که ما امروز در جنگ ترکیبی همه‌جانبه قرار گرفتیم، اظهار داشت: نقطه تمرکز جریان رسانه‌ای دشمن ایجاد ناامیدی از آینده و پشیمانی از گذشته است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست و خودشان هم به آن تاکید دارند.

 وی افزود: امروز دشمن همین نقطه قوت ما که توانستن است هدف گرفته است. ما در عرصه رسانه به تقویت ایمان و امید نیازمندیم. امروز دشمن در این میدان با ما مبارزه می‌کند و کار سختی در این حوزه از دو سال پیش آغاز کردیم تا به مسیر انقلاب بازگردیم.

 اسماعیلی یادآور شد: در حوزه رسانه‌ای باید و نبایدها به شکل دقیقی رعایت شود. هیچ رسانه‌ای حق ندارد مردم را از گذشته پرافتخار خود پشیمان و از آینده روشن در انتظارشان ناامید کند.

 وزیر فرهنگ و ارشاد تأکید کرد: شب عملیات وعده صادق شب اعتلای فرهنگ انقلاب اسلامی و ضلالت و حضیض تمدن غربی بود. ما وقتی از تمدن و پیشرفت حرف می‌زنیم القایی نیست بلکه می‌خواهیم آن را نشان دهیم. بیش از ۷۵ درصد مردم ایران از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند.

 وی گفت: امروز ما در کاغذ تحریر به خودکفایی رسیدیم. امروز ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی دانش‌آموزان با کاغذ ایرانی چاپ شده است. ما باید زیست‌بوم رسانه‌ای نوجوانان و جوانان را تغییر دهیم تا این سخنان نیز به گوش آنان برسد.

 اسماعیلی با تقدیر از فعالیت‌های حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان، اظهار کرد: روزی نیست که کیهان یک تیتر و خبرش را به امیدآفرینی اختصاص ندهد. ما مخالف نقد نیستیم، ما را هم نقد کنید اما امید مردم نباید دچار خدشه شود و تحت تأثیر قرار گیرد.

 محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت نفت در میان اصحاب رسانه و در گزارشی به سردار سلامی اظهار کرد: در گام نخست ویژگی صنعت نفت تولیدی است که برای شکوفایی اقتصادی اهمیت بسزایی دارد. ویژگی دوم آن اقتصادی است که اگر این صنعت رشد کند و پویایی لازم را داشته باشد سایر بخش‌های اقتصادی کشور هم به جریان می‌افتد. او افزود: وظیفه بخش بالادستی صنعت نفت تولید ثروت است و در پایین دست منجر به ارزش افزوده می‌شود که طی ۲.۵ سال گذشته در دولت سیزدهم پیشرفته‌ای خوبی در این صنعت دیده شده است.

 خجسته مهر تصریح کرد: در بخش گاز موفق شدیم ۷۰ میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کنیم و امروز از کشور همسایه در تولید گاز از میدان پارس جنوبی جلوتر هستیم. هم‌اکنون رشد اقتصادی گروه نفت و گاز بیش از ۲۲ درصد است.

 معاون وزیر نفت گفت: با شروع دولت تولید نفت در کشور به حدود ۲.۱ میلیون بشکه رسیده که در حال حاضر این رقم ۷۰ درصد رشد داشته و صادرات ۲.۵ برابر شده است. یعنی افزایش تولید نفت کشور تبدیل به ثروت و درآمدزایی برای جمهوری اسلامی شده است. هر ۱۰۰ هزار بشکه که به تولید نفت کشور اضافه شود و تبدیل به صادرات شود درآمد سالیانه‌اش تقریباً ۳ میلیارد دلار می‌شود. او گفت: امروز رکورد حداکثر تولید توسط ایران در میدان گازی پارس جنوبی که بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است و بین ما و کشور همسایه مشترک است شکسته شد. ما الان از کشور همسایه در تولید از میدان پارس جنوبی جلوتر هستیم. در میدان پارس جنوبی نیز یک پالایشگاه ایرانی را ساختیم که بیش از ۷۰ درصد کالاهای پالایشگاهی، ایرانی است. نصب و اجرا نیز توسط ایرانی‌ها انجام شده است.

 وی گفت: اقدام مهم دیگر توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی است. ۲۰ سال گرفتار عدم تصمیم صحیح و مناسب بودیم که باعث شده بود فاز ۱۱ توسعه پیدا نکند. خجسته مهر تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۱۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی منعقد شده است و همچنین در ۲۶ اسفند سال گذشته ۱۳ میلیارد دلار برای شش میدان قرارداد منعقد شد. از این میزان ۱۲.۵ میلیارد دلار مربوط به سه میدان مشترک آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی و میدان مشترک آذر است.

سردار حسین سلامی در این رویداد «جام رسانه امید» با بیان این‌که «رسانه سازنده افکار و آرا جامعه است»، اظهار کرد: رسانه‌ها ادراکات ما از واقعیات بیرون را شکل می‌دهند و فضای ذهنی ما را به رخدادها و روندها آگاه و آشنا می‌کنند. رسانه‌ها واقعیات و رویدادها را از درون یک نقطه به یک سطر و حجمی از تصور و انگاره بدل می‌کنند. رسانه‌ها بینایی سیاسی ایجاد می‌کنند آن هم در عصری که دشمنان به دنبال نگاه داشتن جوامع در جهل هستند تا واقعیات را آنگونه که هستند، نشناسند. رسانه‌ها پیشفرض‌های جوامع را شکل می‌دهند و هنجارهای اجتماعی را می‌سازند، خوب و بدهای جوامع را تعریف می‌کنند و مشعل امید را روشن می‌کنند یا گاهی شعله‌های امید را در جوامع خاموش می‌کنند.

وی افزود: آرایش جنگی حق و باطل در بعد رسانه‌ها کاملاً واقعی، پیوسته و شبانه‌روزی است. آن‌چه که می‌تواند یک عمل در مقیاس تاکتیکی را به واقعیتی در مقیاس راهبردی بدل کند، رسانه‌ها هستند.

فرمانده کل سپاه پاسداران یادآور شد: عملیات وعده از دید ما یک عملیات محدود بود تا به دو نقطه با تعداد محدودی موشک و پهپاد ضربه بزنیم. ما باید به قلب استکبار و مرکز ثقل سیاسی آنان برای نفوذ به جهان اسلام ضربه می‌زدیم. ما باید به این نقطه حمله می‌کردیم تا دشمن خود را آرام و فوران مستی او را خاموش کنیم.

وی اظهار کرد: ما می‌دانستیم آرایشی که برابر ما قرار دارد جهانی است و گستره آن منطقه‌ای است. شبیه به آنچه در جنگ‌های جهانی رخ داده است. ما می‌دانستیم که یک ائتلاف علیه ما شکل خواهند داد و به میدان خواهند آمد اما تصمیمی که برای این اقدام گرفته شد از یک قلب متصل به وحی و صاحب یک حکمت و ژرف‌اندیشی و دشمن‌شناسی شکل گرفت که یک حرکت استثنایی در تاریخ از جهت دیگر بود.

وی ادامه داد: وسعت این تصمیم و شجاعتی که در آن بود و حکمتی که از آن پشتیبانی می‌کرد، پیامد بسیار قوی و گسترده‌ای دارد که این عملیات را به آینده متصل می‌کرد و این امر از رهبری انقلاب ما نشئت گرفت.

فرمانده کل سپاه پاسداران، گفت: رسانه سازنده کره تاثیر یک اقدام نقطه‌ای است تا نقاط به حجم بدل شوند. اهمیت رسانه هرگز از اهمیت کسی که در میدان است کمتر نیست. این را نه در وعده صادق که در بسیاری از رخدادهای جامعه خودمان تجربه کرده‌ایم.

سلامی تصریح کرد: رسانه می‌تواند در این نبرد، پیام‌آور امید باشد. در جایی که دشمن به دنبال خاموش کردن شعله‌های امید در کشور ما با تلاشی در ابعادی جهانی است تا جامعه ایرانی از پیشرفت بازبماند، نیازمند شود و تحریم برای آنان همین نقطه تسلیم بود اما آنچه در واقعیت رخ داد با انتظارات دشمن ما همخوان نشد.

وی یادآور شد: من دانشجوی یک ترم پیش از انقلاب هستم، در آنجا مطالعات فراوان داشتیم اما همه این موارد برای کشور ما مفاهیمی روی کاغذ بود و حتی تجسم هندسی و فیزیکی از یک ماهواره نداشتیم. همه‌چیز در آن زمان تئوریک بود و بعد از مدتی از اذهان می‌گریخت. ما بودیم و نیازهایی که دیگران باید تأمین می‌کردند. آنان از منابع مادی ما ارتزاق می‌کردند و پسماندها و ته‌مانده کار خود را با تفاخر به ما می‌فروختند. این واقعیت ایران پیش از انقلاب بود.

فرمانده کل سپاه پاسداران، افزود: اما امروز در برجسته‌ترین فراز تاریخ ایران قرار داریم و می‌توانیم بدون هراس پنجه در پنجه قدرت‌ها بیندازیم و اراده خود را بر آنان تحمیل کنیم. زمانی برای ما «ساخت ایران» یک آرزو بود. اخبار می‌گفت برای اولین‌بار در اروپا و آمریکا یک اتفاق رخ داده و جای ما در این اخبار خالی بود و فقط آن را ترجمه می‌کردیم اما هرروز از چند دستاورد ملی ارزشمند در خط فناوری‌های نوین خبر منتشر می‌شود. ما از بیان دستاوردها و پیشرفت‌های خود عقب مانده‌ایم و رسانه باید به این امر کمک کند.

سردار سلامی، تأکید کرد: دشمن می‌خواهد این زیبایی و شکوه را از ما بگیرد و حداقل با تحریف کلام از موضع خود چشم‌ها را بر واقعیات ببندد و یک جهل را میان ما بیفکند. شب حمله وعده صادق، مردم از این رخداد شادی کردند؛ در حالی که در دیگر کشورها اغلب مردم شب انجام یک عملیات در ترس و واهمه قرار می‌گیرند. این کشوری است که از تهدیدات، فرصت می‌سازد.

وی تاکید کرد: ما بدون دشمن بزرگ و میدان تهدید رشد نمی‌کردیم. اگر تحریم اقتصادی جهانی نبود به این سطح از تولید و طراحی نمی‌رسیدیم. حرف دشمن این است که به ما می‌گویند صلاحیت داشتن دانش هسته‌ای و استفاده از آن ندارید و می‌گویند نباید موشک بسازیم، ما قطعاً این را نمی‌پذیریم و همین ما را وادار کرده هم بجنگیم، هم بسازیم و هم پیش برویم و امروز این اقدام سخت را عملی کردیم. ما باید دشمنان را با این واقعیات آشنا کنیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران یادآور شد: ما اشتهای تحریک‌شده دشمن برای آسیب زدن به خودمان را کور می‌کنیم اما رسانه‌ها هم در این مسیر با ما همراه باشند. آنچه شما اهالی رسانه انجام می‌دهید قدرتمندتر از چیزی است که ما انجام می‌دهیم اما وقتی شما به ما اضافه می‌شوید قدرت ما جهانی می‌شود و تأثیر بی‌نظیر برجا می‌گذارد.


محمد یاسر طیب نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه با حضور در این آئین اظهار داشت: راه خروج از مشکلات خط شکن بودن است، و الگوی ما برای خط شکنی از ماندگان دوران دفاع مقدس هستند. وقتی در آب‌های خروشان اروند در دی ماه سرد خیلی ها ناامید بودند، شهدای خط شکن و غواص‌ها وارد آب شدند و با هم قرار گذاشتند حتی اگر کسی تیر خورد دردش را به آب بگوبد و فریاد نزند. در تاریخ جنگ های جهان کمتر همچین مصادیقی مشاهده می‌شود.

خط شکن بودن شرط اول موفقیت، حرکت است و لذا بومی‌سازی امروز در فولاد مبارکه، یک نهضت است و یک شعار نیست.

در چهار دهه قبل از کوچکترین قطعات تا بزرگترین قطعات سنگین این صنعت وارداتی بود قریب ۹۰ درصد آن تولید داخل است و با همت فعالان این عرصه مانع شدیم محدودیت‌های انرژی در آب و برق و گاز در فصل‌های مختلف نفس مردم ما را بگیرد.

طیب نیا با اشاره به لزوم الگو قرار دادن امثال شهید ستاری، اشاره کرد شهید ستاری می‌خواست تحولاتی را در صنعت هواپیمایی در زمان بحران  و تحریم‌ها ایجاد کند و عده‌ای ریسک این نوآوری‌ها را بالا می‌دانستند و این شهید عزیز را از ادامه مسیر باز می‌داشتند بله او ثابت قدم مسیر خود ادامه داد و از آنجایی که ریسک پذیری از شئون اصلی خط شکنی است، این شهید عزیز هم با جسارتی مثال زدنی، ایستادگی کرد.

وی با اشاره به حمله سایبری به کارخانه فولاد مبارکه گفت واقعاً می‌شد یک فاجعه بزرگ خلق بشود و کارخانه ما ماه‌ها متوقف بماند اما همکاران خط شکن ما این بار هم وارد میدان شدند وارد سیستم‌ها شدند ، ریسک پذیرفتند، مسئولیت پذیرفتند ، با علم به خطرهای راه، خط را از توقف درآوردند و به همین ترتیب در کمتر از ۳۶ ساعت جریان تولید در کشور در شرکت به حال اولیه برگشت.

وی ادامه داد: رسالت ما خیلی بالاتر از تولید فولاد است، ما شعارمان در مبارکه خلق آینده بهتر برای ایران و ایرانی است.  امروز دیگر جایگزین جایگزینی اقتصاد فولادین به جای اقتصاد نفتی یک رویا نیست.

طیب نیا سخنان خود را با یک بیت شعر به پایان رساند: ما زنده به آنیم که آرام نگیریم - موجیم که آسودگی ما عدم ماست.

در پایان این برنامه از فعالان این حوزه و کسانی که آثار انها مورد داوری قرار گرفته بود تقدیر شد.

فیلم تقدیر از فعالان حوزه رسانه

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه