اخبار داغ

20 نکته بهداشتی که در رستوران ها باید رعایت کرد...

20 نکته بهداشتی که در رستوران ها باید رعایت کرد...
آنچه افراد در رستوران‌ها می‌خورند، با سلامت آن‌ها ارتباط مستقیم دارد؛ بنابراین رعایت بهداشت در رستوران‌ها بسیار حائز اهمیت است و باید در سطح بهداشت فردی، بهداشت محیط و ابزار آشپزی و بهداشت مواد اولیه مصرفی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آنچه افراد در رستوران‌ها می‌خورند، با سلامت آن‌ها ارتباط مستقیم دارد؛ بنابراین رعایت بهداشت در رستوران‌ها بسیار حائز اهمیت است و باید در سطح بهداشت فردی، بهداشت محیط و ابزار آشپزی و بهداشت مواد اولیه مصرفی مورد توجه قرار گیرد.

رعایت بهداشت فردی شامل مواردی مانند استفاده از دستکش و ماسک در صورت نیاز، شستن پیوسته دست‌ها، به تن داشتن لباس‌های تمیز و... است. از سوی دیگر تمیز کردن محیط آشپزخانه و تجهیزات آن با مواد ضدعفونی‌کننده و آب تمیز نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. ضمن این‌که به کار بردن مواد اولیه تازه و سالم در پخت غذاها، تفکیک غذاهای خام و پخته و نگهداری بهداشتی آن‌ها نیز در حفظ سلامت مشتریان و جلوگیری از مسمومیت و انتقال بیماری‌ها بسیار موثر خواهد بود.

با توجه به اهمیت این موضوع، در این مطب به بررسی 20 نکته بهداشتی می‌پردازیم که باید در رستوران‌ها مدنظر قرار گیرند تا کیفیت غذاها و سلامت مشتریان تضمین شود. برای اطلاع از این نکات مهم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مروری بر 20 مورد از مهمترین نکات بهداشتی در رستوران ها

رعایت نکات بهداشتی زیر در رستوران‌ها کمک می‌کند تا از مسمومیت و انواع بیماری‌ها جلوگیری به عمل آید:

1. کارکنان از ماسک و دستکش استفاده کنند: ضروری است که پرسنل آشپزخانه رستوران در شرایط خاص مانند بروز بیماری‌های واگیردار از دستکش و ماسک استفاده کنند.

2. پرسنل آشپزخانه لباس‌های تمیز بپوشند: لباس‌ها باید هر بار از آلودگی‌های ناشی از شست‌وشوی ظرف‌ها و پخت‌وپزهای قبلی پاک شوند. درنتیجه شستن پیوسته لباس‌ها توصیه می‌شود.

3. از کلاه آشپزی استفاده شود: به کار بردن کلاه آشپزی، به‌ویژه برای کسانی که با مواد اولیه و غذای در حال پخت در ارتباط مستقیم هستند، به جلوگیری از آلودگی غذا کمک می‌کند.

4. دست‌ها مرتب شسته و تمیز شوند: کارکنان باید پس از هر بار لمس اشیاء مختلف و پیش از شروع به آماده کردن غذا، دست‌های خود را خوب و تمیز بشویند.

5. آب تمیز مورد استفاده قرار گیرد: شست‌وشو زمانی اثربخش خواهد بود که از آب تمیز برای این کار استفاده شود. بنابراین به کار بردن آب تمیز در شستن دست‌ها، مواد اولیه و... ضروری است.

6. نظافت محیط رستوران رعایت شود: فضای آشپزخانه و سالن رستوران باید پیوسته نظافت و از آلودگی‌ها پاک شوند.

7. سطوح آشپزخانه رستوران تمیز شوند: برای حفظ بهداشت مواد اولیه و ظرف غذا، باید مناطق مختلف آشپزخانه و سطوح مختلف پخت‌وپز کاملا تمیز و پاک باشند تا از تجمع باکتری‌ها و انواع آلودگی‌ها جلوگیری شود.

8. ظروف و تجهیزات تمیز باشند: تمامی ظروف و تجهیزات آشپزی باید قبل از استفاده کاملا پاک باشند و بعد از استفاده نیز کاملا تمیز شوند.

9. برای نظافت تجهیزات، مواد ضدعفونی‌کننده به‌کار رود: برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و هرگونه آلودگی، تجهیزات رستوران باید پیوسته با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز شوند.

10. برای نظافت سطوح از مواد ضدعفونی‌کننده استفاده شود: برای از بین بردن آلودگی‌های سطوح در رستوران بهتر است از مواد ضدعفونی‌کننده برای نظافت آن‌ها استفاده شود.

11. نظافت دستگاه‌های الکترونیکی با مواد ضدعفونی‌کننده مدنظر قرار گیرد: به دلیل تماس پیوسته دست پرسنل با ابزار الکترونیکی رستوران، تمیز کردن آن‌ها با مواد ضدعفونی‌کننده الزامی است.

12. از مواد غذایی تازه استفاده شود: بی‌شک به‌کار بردن مواد اولیه تازه در پخت‌وپز، علاوه بر بالا بردن کیفیت غذا، از بروز مسمومیت نیز جلوگیری خواهد کرد.

13. مواد غذایی سالم در پخت‌وپز به‌کار روند: به‌کار بردن مواد غذایی سالم و ارگانیک و توجه به عدم آلودگی مواد اولیه در سلامت مشتریان و جلوگیری از بیماری آن‌ها نقش زیادی دارد.

14. از مواد اولیه در دمای مناسب نگهداری شود: از آنجا که مواد غذایی در دمای محیط زودتر در معرض فساد قرار می‌گیرند، نگهداری آن‌ها در دمای مناسب ضروری است.

15. به تاریخ انقضاء مواد اولیه توجه شود: برای جلوگیری از مسمومیت لازم است که مواد اولیه‌ای در پخت‌وپز استفاده شوند که هنوز تاریخ انقضاء آن‌ها نگذشته باشد.

16. مواد اولیه باکیفیت مورد استفاده قرار گیرند: شاید به‌کار بردن مواد اولیه باکیفیت هزینه بیشتری برای صاحب رستوران داشته باشد، اما این کار بر کیفیت غذا و سلامتی مشتریان تاثیر زیادی خواهد داشت.

17. جداسازی مواد اولیه خام و پخته انجام شود: جهت حفظ بهداشت و جلوگیری از انتقال باکتری‌ها لازم است که مواد غذایی خام و پخته به‌صورت جداگانه نگهداری شوند.

18. مواد اولیه خام به‌طور بهداشتی نگهداری شوند: برای جلوگیری از خراب شدن زودهنگام مواد اولیه خام، باید آن‌ها را در دمای مناسب نگهداری کرد.

19. نگهداری بهداشتی مواد غذایی پخته مدنظر قرار گیرد: برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و فساد مواد غذایی پخته‌شده، نگهداری آن‌ها در دمای مناسب ضروری است.

20. بهداشت یخچال و فضای نگهداری مواد اولیه رعایت شود: بسیار مهم است که فضای یخچال و محل نگهداری مواد اولیه، تمیز و از هرگونه آلودگی پاک باشند. بنابراین تمیزکردن پیوسته آن‌ها به شدت توصیه می‌شود.

معیارهای نگهداری مواد غذایی در رستوران ها

بر اساس مطالبی که پیش از این بیان کردیم، بدیهی است که نگهداری مواد غذایی در رستوران‌ها باید بر اساس اصول و معیارهایی انجام شود. درواقع باید استانداردهایی را در این مورد رعایت کرد که شامل موارد زیر هستند:

1. مواد غذایی به‌موقع مصرف شوند: مواد غذایی باید پیش از فساد و تغییر طعم مصرف شوند. بنابراین باید به مصرف به‌موقع آن‌ها توجه شود.

2. از آب تمیز استفاده شود: شست‌وشوی مواد غذایی با آب تمیز از معیارهای ضروری بهداشت مواد غذایی به‌شمار می‌آید.

3. روش‌های نگهداری طولانی‌مدت به‌کار روند: می‌توان برای نگهداری مواد غذایی به مدت طولانی‌تر از روش‌هایی مانند منجمد کردن، قرار دادن در بسته‌بندی محکم، نمک‌سود کردن و... استفاده کرد.

4. مواد غذایی در دمای مناسب نگهداری شوند: برای جلوگیری از فساد مواد غذایی باید آن‌ها را در دمای مناسب نگهداری کرد.

5. جداسازی مواد غذایی خام و پخته انجام گیرد: برای جلوگیری از انتقال باکتری‌ها و فساد مواد غذایی بهتر است که مواد اولیه خام و مواد غذایی پخته به‌طور جداگانه نگهداری شوند.

6. مواد غذایی در ظروف مناسب نگهداری شوند: قرار دادن مواد غذایی در ظروف دربسته و تمیز، مانع رشد باکتری‌ها و تغییر طعم آن‌ها می‌شود.

7. از مواد نگهدارنده استفاده شود: به‌کار بردن برخی مواد مانند نمک، روغن، سرکه و اسیدهای طبیعی می‌تواند به ماندگاری بیشتر مواد غذایی کمک کند.

8. رعایت بهداشت پرسنل مدنظر قرار گیرد: یکی از مهم‌ترین معیارهای حفظ سلامت مواد غذایی در رستوران‌ها، رعایت بهداشت از سوی پرسنل مانند شستن مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک و دستکش در صورت لزوم و... است.

جمع‌بندی

در رستوران‌ها، رعایت بهداشت فردی پرسنل، بهداشت محیط و ابزارآلات آشپزی و همچنین بهداشت مواد غذایی، نقش مهمی در سلامت مشتریان خواهد داشت. بنابراین رعایت معیارها و اصول بهداشتی به کیفیت و سلامت غذا، همچنین حفظ خوش‌نامی برند رستوران کمک خواهد کرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه