اخبار داغ

تجهیزات شبکه چیست ؟

تجهیزات شبکه چیست ؟
به تمام تجهیزات سخت افزاری که برای نصب و اجرای یک شبکه ی اینترنتی مورد نیاز است تجهیزات شبکه می گویند که در تمام سازمان ها و ادارات و شرکت های بزرگ و کوچک از اهمیت ویژه ای برخوردار است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تجهیزات شبکه چیست و شامل چه ابزارهایی می شود؟ کاربرد تجهیزات شبکه چیست؟ برای راه اندازی تجهیزات شبکه به چه مواردی نیاز داریم؟ هدف این مقاله این است که به سوالات مطرح شده پاسخ دهد و تمام مفاهیم مربوط به تجهیزات شبکه را توضیح دهد.

در دنیای امروز که همه چیز در بستر اینترنت در جریان است و همه ی افراد از اینترنت استفاده می کنند ، آشنایی با تجیهزات شبکه و راه اندازی یک شبکه ی اینترنتی برای هر کسب و کاری چه در اشل بزرگ و چه کوچک نیازی ضروری است و الزام آن بر کسی پوشیده نیست . به تمام تجهیزات سخت افزاری که برای  نصب و اجرای یک شبکه ی اینترنتی مورد نیاز است تجهیزات شبکه می گویند که در تمام سازمان ها و ادارات و شرکت های بزرگ و کوچک از اهمیت ویژه ای برخوردار است .با استفاده از شبکه می توان استفاده ی حداکثری از منابع را به اشتراک گذاشت و تمام محدودیت های مکانی را برای کارکنان یک واحد از بین برد که در نتیجه اطلاعات به صورت دقیق تر و سریع تر میان تمام کارکنان انتقال داده می شود.  یک شبکه ی تجهیزات شبکه به دو قسمت جدا از هم تقسیم می شوند که تجهیزات پسیو و تجهیزات اکتیو نام گذاری شده اند و هر کدام کارکرد جدا و متفاوتی دارند . برای اینکه بتوانید به شبکه ی واحد خود مسلط باشید باید با تمام اجزای آن آشنا باشید پس همراه ما باشید.همچنین برای آشنایی و خرید تجهیزات شبکه به نت شبکه مراجعه کنید .


تجهیزات شبکه

تجهیزات غیرفعال شبکه (Passive) چیست ؟

اجزای پسیو شبکه عناصری هستند که نیازی به منبع تغدیه مثل برق ندارند و سیگنال ها را تقویت یا بازسازی نمی کنند. آنها برای بلوک های ساختمان شبکه ضروری هستند و عملکرد های اساسی مانند اتصال دستگاه ها، تقسیم سیگنال ها یا میزبانی تجهیزات فعال شبکه را انجام می دهند. این مولفه ها معمولا با روترها، سوئیچ ها یا هاب های فعال برای ایجاد یک شبکه کامل استفاده می شوند. تجهیزات شبکه نقش ساختاری را در انتقال اطلاعات را در یک شبکه به عهده دارند. در زیر چند مورد از تجهیزات غیرفعال شبکه توضیح داده می شود.

کابل فیبر نوری : یکی از ابزارهای رایج برای انتقال داده و اطلاعات در شبکه کابل فیبر نوری است . با توجه به اینکه کابل فیبر نوری دارای پهنای باند وسیعی است از آن در موقعیت های مکانی با فاصله ی بیشتر از صد متر استفاده می شود.

رک شبکه: رک به محفظه ای گفته می شود که برای ساپورت و نگه داری از روترها ، کابل ها و سوئیچ ها از ان استفاده میشود. بنابراین برای نگهداری و نصب تجهیزات شبکه از رک ها استفاده می شود که در دو نوع رک های دیواری و زمینی موجود هستند.

پچ پنل: از دیگر تجهیزات پسیو شبکه می توان به پچ پنل اشاره کرد. کاربرد پچ پنل در شبکه این است که برای نظم دادن به کابل های داخل رک شبکه از آن استفاده می شود. پج پنل معمولا به شکل مستطیل است و در دو نوع ماژولار و غیر ماژولار تولید می شود.

آنتن بیسیم: آنتن های بی سیم یا وایرلس برای حل مشکل سیگنال در شبکه ها استفاده می شود. زمانی که میان امواج فرستنده و گیرنده فاصله زیاد می شود و سبب افت سیگنال می شود، از این انتن ها استفاده می شود.

هاب : هاب USB تعداد درگاه های ورودی بیشتری را برای شما فراهم می کند و دارای یک پورت خروجی است. هاب این امکان را فراهم می کند تا بتوانید به تعداد پورت های هاب، به سیستم خودتان دستگاه متصل کنید.

با مروری بر مهم ترین تجهیزات پسیو شبکه در ادامه نگاهی بر تجهیزات اکتیو شبکه خواهیم داشت.

خرید کابل شبکه

 

تجهیزات فعال شبکه اکتیو(ACTIVE) چیست؟ 

تجهیزات اکتیو شبکه به تجهیزاتی گفته می شود که بدون برق هیچ کاربردی ندارند و حتما باید منبع تغذیه و توان الکتریکی داشته باشند. بنابراین برای استفاده از تجهیزات اکتیو شبکه حتما باید آنها را به برق دائمی متصل کنیم . تجهیزات اکتیو در ادامه به تفصیل معرفی می شوند.

کارت شبکه: کارت شبکه از ابزارهای سخت افزاری شبکه است که لازمه ی نصب و راه اندازی یک شبکه ی کامپیوتری است. در واقع می توان گفت برای اتصال یک دستگاه به دستگاه دیگر و ایجاد ارتباط بین رایانه و محیط کاری از کارت شبکه استفاده می شود.

روتر: روتر وسیله است که با کمک آن می توان دیتاهای موجود در شبکه را به مقصد رساند و به اینترنت وصل کرد. در واقع کانکت یک شبکه به شبکه های دیگر از طریق روتر امکان پذیر است . از روتر در شبکه های LAN و WAN استفاده می شود. به وسیله ی روتر می توان یک شبکه را به زیرشبکه های کوچک تقسیم کرد. روتر چون خط دفاعی شبکه محسوب می شود و تنها امکان انتقال ترافیک مجاز را بر عهده دارد از طریق سه پروتکل استاندارد مسیریابی اقدام به برقراری ارتباط می کند . این سه پروتکل ، پروتکل اطلاعات مسیریابی، پروتکل دروازه مرزی و پروتکل مسیر کوتاه باز نام دارند.

اکسس پوینت: یکی از تجهیزات سخت افزاری اکتیو شبکه اکسس پوینت است. اکسس پوینت که برای راه اندازی شبکه مورد نیاز است برای برقراری ارتباط میان رایانه ها از وایرلس استفاده می کند. اکسس پوینت کاربرد بسیار گسترده ای در سازمان ها دارد و می تواند به صورت اتصال سیمی یا بدون سیم باشد . می توان گفت ساختار کارکرد اکسس پوینت مشابه عملکرد سوییچ شبکه های کابلی در شبکه های وایرلس است.  

مودم: مودم هم یکی از تجهیزات سخت افزاری اکتیو شبکه است که برای انتقال سیگنال های دیجیتال کانورت شده از دیتاهای آنالوگ خطوط تلفن استفاده می کند. به این معنی که دیتاهایی که به صورت آنالوگ و با استفاده از خطوط تلفن ارسال می شود توسط مودم دریافت شده و به داده ی دیجیتال تبدیل می شود.

مودم کاربرد بسیار گسترده ای در اتصال به دنیای اینترنت دارد و در پهنای وسیع شبکه اطلاعات را ارسال می کند و به راحتی عکس و فیلم و ... قابل تبادل است.

سوییچ شبکه: امروز اکثر شبکه های تجاری از سوییچ ها برای اتصال رایانه ها، چاپگرها، تلفن ها، دوربین ها، چراغ ها و سرورها در یک ساختمان یا محوطه دانشگاه استفاده می کنند. سوئیچ  به عنوان یک کنترل کننده  عمل می کند و دستگاه های شبکه را قادر می سازد تا به طور موثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. سوییچ با اشتراک گذاری اطلاعات و تخصیص منابع باعث صرفه جویی در هزینه ی کسب و کار و افزایش بهره وری سیستم و کارکنان می شود . می‌توان سوئیچ را دستگاهی در نظر گرفت که بهترین امکانات و ویژگی‌های هاب و روتر را در اختیار دارد. زیرا switchها می‌توانند در لایه Data Link و حتی OSI کار کنند.

پل یا بریچ شبکه : پل شبکه آخرین موردی است که به توضیح آن می پردازیم .پل همانطور که از نام آن مشخص است برای تقسیم شبکه بزرگ‌تر به شبکه‌های کوچک‌تر، با قرارگرفتن بین دو قسمت فیزیکی شبکه و مدیریت جریان داده میان آن‌ها،عمل می کند. پل ها احتمال اتصال و برخورد فریم ها در شبکه را بسیار کاهش می دهند از این رو اهمیت ویژه ای دارند.

 خرید تجهیزات برند شبکه

با توضیحاتی که بر تجهیزات شبکه داشتیم و با اشنایی اجمالی با کارکرد هر یک حالا می توان تصمیم گرفت باید برای بهبود سیستم خود چه اقداماتی کرد.  تیم کارشناسی نت شبکه با سالها تجربه در تجهیزات شبکه و پشیتبانی از کل کشور به شما پیشنهاد می کند برای داشتن یک شبکه ی درون سازمانی لوکال ابتدا توپولوژی نت وورک خود را رسم کنید سپس بر اساس ان نقشه فنی تجهیزات مورد نیاز خود را سفارش دهید.

تیم فنی  مجموعه ی نت شبکه به ادرس سایت Netshabake.com  این افتخار را دارد که شما را در تمام پروسه ی خرید و نصب و اجرای تجهیزات شبکه همراهی کند .

 

 

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه