اخبار داغ

در گفتگو با کارشناس سواد رسانه استان قزوین مطرح شد؛

رویافروشی به سبک «همستر»

رویافروشی به سبک «همستر»
کارشناس سواد رسانه استان قزوین با بیان اینکه یک خطای شناختی در ماجرای «همستر» رخ داده گفت: در این بین چیزی به عنوان رویافروشی به مردم مطرح است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حدیثه پیله‌چی در گفتگو با خبرنگار حوزه علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ اظهار کرد: درگاه اولیه همستر با نات‌کوین شروع شد و نظر اهل فن این بود که نمی‌شود نات کوین را به ارز رایج مملکت تبدیل کرد.

مسئول آموزش فضای مجازی استان قزوین ادامه داد: علی‌رغم پیش‌بینی‌ها، این اتفاق افتاد و حتی چند صرافی ایرانی نیز نات‌کوین را تبدیل به ریال کردند.

وی با بیان اینکه پس از این اتفاق نیم‌کوین‌ها پا به عرصه وجود گذاشته و قوت گرفتند، تصریح کرد: ربات همستر خود یک نیم کوین است و نمی‌توان آن‌ را ارز دیجیتال قلمداد کرد.

پیله‌چی افزود: ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم، یک قیمت ثابت و مشخص دارند اما قیمت و ارزش نیم ‌کوین‌ها پس از لیست شدن، مشخص می‌شود.

این کارشناس سواد رسانه استان قزوین با بیان اینکه نیم‌کوین‌ها به مرور رشد کردند و همستر و سوآپ نیز یکی از جدی‌ترین این نام‌ها است، تشریح کرد: هیچ تضمینی برای اینکه این‌ نیم‌کوین‌ها همانند نات‌کوین‌ در صرافی‌ها لیست شوند وجود ندارد و توجه به این نکته حائز اهمیت است.


لیست شدن نیم‌کوین‌ها در هاله‌ای از ابهام
 

پیله‌چی با بیان اینکه لیست شدن نیم‌کوین‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، ادامه داد: سکه‌های بازی همستر، ارز دیجیتال نیستند و تلگرام می‌تواند بعدها اعلام کند که شاید در مقابل چند میلیون سکه تنها یک ارز دیجیتال به کاربر می‌دهد؛ به همین سبب این بازی ارزش وقت گذاری و پیگیری مدید را ندارد.

 

مسئول نسرای استان قزوین با اشاره به موضوع《data dollar store》و مفهوم سواد رسانه‌ای اضافه کرد: دیتا دلار استور مغازه‌ای بود که در ازای فروش محصولات خود هیچ پولی از خریدار دریافت نمی‌کرد و به جای آن در تلاش بود تا به اطلاعات شخصی خریداران دست پیدا کند.

 

 وی عنوان کرد: این مغازه به جای دریافت دلار در ازای فروش محصولات خود از خریداران تقاضا می‌کرد تا چند عکس آخر گوشی، شماره مخاطبین یا اسکرین‌شات‌های موجود در آلبوم عکس خود را به صاحب فروشگاه بدهند.

 

این کارشناس سواد رسانه استان قزوین با اشاره به افرادی که قصد خرید از این مغازه را داشتند ابتدای امر خوشحال بودند چون پولی بابت خرید خود نمی‌پرداختند، ادامه داد: مشتری‌ها پس از این برخورد صاحب فروشگاه، نگران و مضطرب گوشی خود را چک می‌کردند و بسیاری از آن‌ها نیز منصرف شده و اطلاعات خود را در اختیار مغازه‌دار قرار نمی‌دادند‌.

 

پیله‌چی با بیان یک ضرب‌المثل قدیمی که «اگر در شرکتی برای خرید کالایی پول نمی‌دهید شما مشتری نیستید و در واقع کالای آن شرکت هستید» تشریح کرد: سال‌ها است در اینترنت فضایی ایجاد شده که ما برای استفاده از سرویس‌هایی همچون گوگل، ایمیل، یاهو و یا پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام پولی پرداخت نمی‌کنیم، اما واقعیت ماجرا چیست؟

 

این مسئول افزود: آیا نباید این سوال ایجاد شود که این سرویس‌ها با تعداد کارمندان بسیار بالا با هزینه‌های گزاف چرا باید به صورت رایگان در دسترس افراد دنیا و همین طور جامعه ما قرار گیرند؟


اطلاعات کاربران بی‌چون و چرا در اختیار شبکه‌های اجتماعی است
 

مسئول نسرای استان قزوین با بیان اینکه با بررسی بیشتر متوجه می‌شویم ما اطلاعات خود را در ازای پول به این سرویس‌ها تقدیم می‌کنیم، خاطرنشان کرد: همان طور که مشتری در مغازه دیتا دلار استور هیچ پولی پرداخت نمی‌کرد اما اطلاعات خود را در ازای خرید محصول می‌فروخت؛ امروز نیز بسیاری از مردم به سادگی اطلاعات خود را به شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و یا موتورهای جستجو می‌فروشند.

 

مسئول آموزش فضای مجازی استان قزوین با اشاره به اینکه در بازی همستر نیز همین اتفاق در حال رخ دادن است، تصریح کرد: این بازی با طراحی جذاب کاری کرده است که مخاطب مدام به تلگرام بازمی‌گردد و می‌خواهد که سکه بیشتری دریافت کند.

 

پیله‌چی گفت: این اطلاعات شما مدام رصد می‌شود و حجم زیادی از اطلاعات همچون زمان آنلاین شدن، میزان ارتباط با دوستان و آشنایان و همچین سبک زندگیتان توسط تلگرام جمع‌آوری شده و در نهایت این پیام‌رسان می‌تواند با توجه به نیاز و علاقمندی‌های مخاطبین خود پروژه‌های سودآور بزرگ‌تری را اجرایی کند.

 

این کارشناس سواد رسانه استان قزوین با اشاره به اینکه نمی‌توان این پروژه را کلاهبرداری خواند، افزود: منطقی نیست که تلگرام تمام اعتبار خود را برای یک پروژه کلاهبرداری خرج کند.


رویافروشی به سبک «همستر» 
 

این فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه رویافروشی به مردم دسیسه این نوع پروژه‌ها به شمار می‌رود، گفت: رویای ره صد ساله را یک شبه طی کردن شیرین اما زهرآلود است.

 

وی خاطرنشان کرد: اکثریت مردم نسبت به رصد اطلاعات شخصی‌شان توسط این پیام‌رسان آگاهی دارند اما آنچه سبب ادامه این قبیل بازی‌ها همچون ربات همستر و کسب سکه‌های بیشتر می‌شود، دست‌یابی به پول بادآورده و کم‌زحمت است.

مسئول نسرای استان قزوین با بیان اینکه یک خطای شناختی نیز در این بین رخ داده و چیزی به عنوان رویافروشی به مردم مطرح شده است اذعان کرد: عموماً این نوع بازی‌ها تنها به گروه اول سود خوبی می‌دهند زیرا این گروه بودند که به این طرح بال و پر داده‌اند.

 

مسئول آموزش فضای مجازی استان قزوین ادامه داد: گویا طراح وام‌دار این دسته از افراد است و با پرداخت اولین سود کلان در پی جبران همکاری آن‌ها است.

 

پیله‌چی با بیان اينکه این ربات‌ها را می‌توان مشابه طرح پانزی «یک نوع کلاهبرداری با یک سرمایه‌گذاری متقلبانه، وعده بازدهی بالا و ریسک کم یا بدون ریسک» خواند، خاطرنشان کرد: در این پروژه‌ها تنها گروه اول سود کلان دارند و گروه‌های بعدی با دیدن سود گروه‌های اول، به سمت ربات‌های بعدی هجوم می‌آورند اما در اکثر موارد پولی دریافت نمی‌کنند.

 

این کارشناس فضای مجازی به نقش سواد رسانه در زندگی مردم اشاره کرد و افزود: جنگ رسانه‌ها و اخبار جعلی در زندگی امروزی ما جولان می‌دهد این در حالی است که با ورود هوش مصنوعی‌ روند بازی‌سازی‌های ذهنی رسانه‌ای تسریع شده‌ است.


سواد رسانه لازمه حضور در فضای مجازی
 

پیله‌چی گفت: اگر سواد رسانه و دانش استفاده از رسانه‌های جمعی و فضای مجازی را در اختیار داشته باشیم به نحوی که بتوانیم از مضرات رسانه در امان بمانیم و از محاسنش به خوبی استفاده کنیم می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

 

وی همچنین با اشاره به بُعد روانشناسی رسانه‌ای بازی همستر عنوان کرد: ممکن است جوانی که ساعت‌ها و مدام به دنبال جمع‌آوری سکه‌های زیاد و با رویای پول‌دار شدن بدون زحمت، با شرایطی مواجه شود که هیچ پولی از این بازی به دستش نرسد دچار سرخوردگی، ناامیدی و رخوت شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: به افرادی که هم‌اکنون در ربات همستر و به دنبال کسب سکه بیشتر و پروفیت هستند توصیه می‌کنیم که به این طرح‌ها زیاد دل نبندند تا اگر احیاناً لیست و تبدیل به ارز نشد و یا اگر مبلغ بسیار ناچیزی به دست آمد دچار یاس و ناامیدی نشوند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه