اخبار داغ

دانشمند در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مستقیم و فوری تورم را افزایش می‌دهد

افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مستقیم و فوری تورم را افزایش می‌دهد
یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر برنامه ریزی دقیق برای تصمیمات اقتصادی گفت: با توجه به نظر برخی نامزدها درباره قیمت سوخت باید مد نظر داشت که افزایش قیمت بنزین، قیمت تمام شده تولید را افزایش خواهد داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزهای گذشته کلیپی از مسعود پزشکیان مبنی بر موافقت او با افزایش قیمت بنزین به هر لیتر 25 هزار تومان و نحوه تخصیص آن، در شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های خبری در حال دست به دست شدن است، حال آنکه از دیدگاه برخی کارشناسان اقتصاد، در شرایط کنونی هرگونه فشار هزینه‌ای بر مردم به شرایط بحرانی منجر خواهد شد، بنابراین باید مردم در انتخاب رئیس‌جمهور اصلح آگاهانه عمل کنند تا دیدگاه‌های اشتباه در دولت بعد به هر دلیلی موجب تغییر قیمت حامل‌های انرژی، نرخ ارز یا سایر متغیرها در بودجه‌های سنواتی نشود.

فیلم توضیحات پزشکیان درباره بنزین

افزایش قیمت سوخت، قیمت تمام شده تولید را افزایش خواهد داد

مسعود دانشمند، کارشناس اقتصادی و عضو اتاق ایران در رابطه با اثرات افزایش بنزین بر اقتصاد به راه دانا، اظهار کرد: اصولا افزایش قیمت حامل‌های انرژی بویژه بنزین و گازوئیل در نرخ حمل‌و‌نقل کشور بویژه حمل‌و‌نقل بار، مسافر شهری و بین شهری و در نهایت بر قیمت تمام شده محصولات تاثیر مستقیم دارد و به ‌عنوان ‌مثال اگر ۱۰ درصد قیمت سوخت را افزایش دهیم، این ۱۰ درصد حدود ۳ درصد در تورم کل کشور اثرگذار است، بنابراین هر افزایش قیمتی مستقیما و به سرعت نقش تورمی خود را نشان می‌دهد. این در حالی است که اثرات غیرمستقیم نیز دارد که آن اثرات با تأخیر، خود را در اقتصاد نمایان خواهد کرد.

 افزایش قیمت حامل‌های انرژی به صورت مستقیم و فوری بر تورم مؤثر است

دانشمند گفت: به ‌عنوان ‌مثال زمانی که کرایه تاکسی افزایش می‌یابد، همه افرادی که نیاز به جابه‌جایی دارند، افزایش هزینه خواهند داشت یا زمانی که قیمت گازوئیل افزایش می‌یابد، هزینه جابه‌جایی هر نوع باری که نیاز به انتقال از مبادی تولید یا ورودی کشور به مراکز توزیع و مصرف دارد، افزایش خواهد داشت.

کارشناس اقتصاد در مقایسه قیمت بنزین با کشورهای منطقه و تحلیل اقتصادی نحوه تغییر قیمت به فوب خلیج‌فارس اظهار کرد: به ‌عنوان ‌مثال اگر قیمت بنزین در دوبی را برای مقایسه مدنظر بگیریم، باید به قیمت خودرو و نسبت دستمزدها نیز توجه کنیم. بر فرض اگر قیمت بنزین را هم‌تراز با دوبی کنیم پس قیمت خودرو هم باید در کشور ما با دوبی هم‌تراز باشد اما با توجه به اینکه اینطور نیست، پس بالا بودن قیمت بنزین در کنار بالا بودن قیمت خودرو با هم شکایت مردم را در پی خواهد داشت و با میزان درآمد مردم سازگار نیست.

قیمت سوخت با سایر مؤلفه‌های اقتصادی باید همسو باشد

وی توضیح داد: از طرفی یارانه‌های انرژی در کشور ما بی‌برنامه است و هیچ نتیجه حساب‌شده اقتصادی از سیاست‌های خود نگرفته‌ایم، زیرا نحوه پرداخت یارانه اشتباه است. یارانه باید به‌ جای تولید‌کننده و وارد‌کننده به مصرف‌کننده تعلق بگیرد که در کشور ما اینگونه عمل نمی‌شود. تغییر قیمت بنزین منوط به برنامه‌ریزی یکسری مسائل است، باید برای مردم توجیه شود که اگر قیمت بنزین را افزایش می‌دهیم، در مقابل چه چیزی به آنها خواهیم داد؟ به ‌عنوان ‌مثال خودروی داخلی که اکنون به قیمت یک میلیارد تومان به فروش می‌رسد، باید قیمتی حدود ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشد. اگر این امکان به وجود آید که قیمت خودرو واقعی شود پس مردم می‌توانند مثلا مابه‌التفاوت ۹۰۰ میلیونی قیمت خودرو را سرمایه‌گذاری کنند و از سود ماهانه ۱۷ میلیونی (۲۰ درصدی کنونی نظام بانکی) بهره ببرد، پس این افزایش قیمت سوخت به نفع مردم تمام می‌شود ولی تا زمانی که چنین اتفاقی نیفتد، افزایش قیمت بنزین نگاه اقتصادی نخواهد داشت و قابل فهم نخواهد بود.

صوت این مصاحبه از زبان استاد دانشمند

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه