اخبار داغ

بذرپاش:

راه‌آهن درود ـ خرم‌آباد در اقتصاد ‌اثری راهبردی دارد

 راه‌آهن درود ـ خرم‌آباد در اقتصاد ‌اثری راهبردی دارد
وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیش بینی زمان بهره‌برداری از راه‌آهن درود-خرم‌آباد گفت: تا کنون ۵۵ درصد پیشرفت این پروژه محقق شده و با منابع قابل توجهی که برای این طرح تزریق می‌شود، حداکثر تا ۳ سال آینده این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از راه‌آهن درود ـ خرم‌آباد در سفر خود به استان لرستان اظهار داشت: در سفری که در خدمت مردم استان لرستان بودیم، از پروژه‌های مهمی که در این استان قرار دارد از جمله پروژه راه‌آهن درود ـ خرم‌آباد بازدید انجام شد که این خط ریلی به پلدختر و اندیمشک می‌رسد و یکی از خطوط کریدوری شمال ـ جنوب ـ غرب کشور محسوب می‌شود؛ این خط راه‌آهن نه تنها اثر مناسبی در اقتصاد استان در خصوص جابه‌جایی کالا و مسافر دارد، بلکه در اقتصاد کل کشور نیز اثری راهبردی خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتصال بندر امام خمینی(ره) از این محور به مناطق شمال غرب و سایر نقاط کشور، عنوان کرد: این خط با دسترسی مناسبی که برای جابه‌جایی بار و مسافر ایجاد می‌کند، یکی از نقاط اصلی کریدوری که بخشی از نیازهای واردات و صادرات کشور نیز از این محل برآورده می‌شود را به سایر نقاط کشور متصل خواهد کرد.

بذرپاش افزود: بخش زیادی از نهاده‌های کشور از بندر امام خمینی(ره) وارد می‌شود و نیازهای بخش کشاورزی می‌تواند از این بندر تأمین شود و در پی آن رساندن ارزان و مناسب کالا به نقاط مختلف کشور صورت گیرد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، این خط ریلی نقش ترانزیتی قابل توجهی نیز خواهد داشت و کشورهای ترکیه، عراق، گرجستان و روسیه می‌توانند از این خط برای دسترسی به آب‌های جنوب ایران استفاده کنند و این محور می‌تواند نقش مهمی در حوزه کریدور شمال ـ جنوب داشته باشد.طول این محور 332 کیلومتر است و در دو قطعه کار دنبال می‌شود. قطعه اول که درود ـ خرم‌آباد است و تاکنون 55 درصد پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود 12 درصد پیشرفت را در این پروژه را شاهد بوده‌ایم که به متوسط ماهانه یک درصد پیشرفت می‌رسد و عدد قابل توجهی است. بابت این قطعه حدود 930 میلیارد تومان منابع از محل استجازه مقام معظم رهبری از تهاتر نفت تامین شد و کارگاه فعال‌تر از گذشته به کار خود ادامه خواهد داد.

وی افزود: قطعه بعدی که امروز عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، قطعه خرم‌آباد ـ پلدختر ـ اندیمشک است که زنجیره این مسیر را تکمیل می‌کند. قرارداد این خط نیز با قرارگاه خاتم‌الانبیا و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به ارزش حدود 25 همت منعقد شده و قرارگاه تجهیز کارگاه را نیز انجام خواهد داد تا در آینده نزدیک این محور کریدوری به بهره‌برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: با توجه به توپوگرافی منطقه که کوهستانی است، عملیات احداث در این منطقه دشوار خواهد بود و در این محور 332 کیلومتری حدود 62 کیلومتر تونل تعریف شده است و 14کیلومتر نیز احداث پل صورت خواهد گرفت که این آمار نشان از حجم قابل توجه عملیات عمرانی دارد.

بذرپاش ادامه داد: امیدواریم هر چه سریع‌تر بتوانیم این پروژه را که یکی از پروژه‌های مورد تاکید رئیس‌جمهور شهید بود هم در قطعه اول و در قطعه دوم که عملیات اجرایی آن امروز آغاز می‌شود، تقدیم مردم عزیز کنیم.

وی در خصوص پیش‌بینی زمان بهره‌برداری از قطعه درود ـ خرم‌آباد گفت: تا کنون 55 درصد پیشرفت پروژه صورت گرفته و با منابع قابل توجهی که برای این طرح تزریق می‌شود، حداکثر تا 3 سال آینده این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه