آخرین وضعیت ساخت پل گلورد ساری؛
امروز و فرداهایی که ۶ ساله شد
پس از تخریب کامل پل گلورد بر اثر سیل نوروز ۹۸ اکنون زمستان ششم در راه است، اما اتفاقی در حوزه ساخت پل جدید رخ نداده است و عبور و مرور از روی این پل نا ایمن برای اهالی روستاهای بالادست رودخانه در جریان است؛ حادثه در کمین است و مسئولان اجرائی دست از امروز و فردا بر نمیدارند...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی بلاغ؛ پل گلورد یکی از پلهای ارتباطی بخش کلیجانرستاق ساری است که بر اثر سیلاب و طغیان رودخانه تجن در ایام نوروز سال ۹۸ تخریب شد.
پس از تخریب کامل پل گلورد بر اثر سیل، پل آبنما به طول ۵۵ متر و با هزینه ۵ میلیارد ریالی جایگزین پل قدیمی شد که ۲۲ خردادماه همان سال با حضور محمدجواد آذریجهرمی وزیر ارتباطات به بهرهبرداری رسید.
مطالبات مردمی و گلایه اهالی رسانه مبنی بر عدم رعایت استانداردهای لازم و همچنین عدم همخوانی شکل، سازه، اندازه و کارآیی پل جدید در جایگزینی پل قدیمی از همان بدو افتتاح، وجود داشت تا اینکه در ساعت ۲۱:۲۳ شب ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ این پل موقت، فاجعه ساز شد و عبور یک دستگاه پراید در روزی که سطح آب رودخانه بالاتر از پل آب نما بود، جان دو سرنشین این خودرو را گرفت.
پس از این واقعه تلخ مسئولان استانی و شهرستانی با ابراز تاسف این حادثه بسیار تلخ، در پی مصاحبههای متعدد خبری با اصحاب رسانه، احداث ضربالاجلی پل جدیدی را در این نقطه خواستار و بر عملیاتی شدن این ضرورت لازم الاجرا، تاکید کردند.
حال زمستان ششم در راه است، اما اتفاقی در حوزه ساخت پل جدید رخ نداده است و عبور و مرور از روی این پل نا ایمن برای اهالی روستاهای بالادست رودخانه در جریان است؛ حادثه در کمین است و مسئولان اجرائی دست از امروز و فردا بر نمیدارند.
دست دست کردنهایی که شاید در زمستان امسال دوباره، فاجعه بیافریند و این بار، کسی هیچ پاسخی را نه میپذیرد و نه باورش میکند.
پیگیریهای خبرنگار بلاغ از چند تن از مسئولان شهرستانی سرانجام با پاسکاری به یکدیگر به شرکت زیر ساخت و توسعه رسید؛ در این مجال، گفتوگوی ما را با مدیر این مجموعه در خصوص آخرین وضعیت احداث پل گلورد میخوانید:
مهندس تنها، مدیر ساخت و توسعه مازندران در این باره به خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی بلاغ گفت: پل گلورد دارای سه دهنه است که پس از تخریب در اثر سیل، ساخت و احداث مجدد ان به شرکت ساخت و توسعه مازندران، سپرده شد.
وی افزود: مشکلاتی که این پل داشت در گام نخست به بحث تملک اراضی باز میگشت که با توجه به مالکانی که در حاشیه رودخانه، زمینهای زراعی و شالیزاری داشتند، ما موفق نشدیم تا احراز مالکیت کنیم و نتوانستیم آن استعلامهای لازمی که میبایست از دستگاهها اخد کنیم را بگیریم و این اراضی به عنوان زمینهای انفال و دولتی، تشخیص داده شد.
مدیر شرکت ساخت و توسعه مازندران، خاطرنشان کرد: در عین اینکه کشاورزان و مالکان این اراضی نیز در حال پیگیری هستند اما با توجه به ماده 9 که آن را اجرایی کردیم عملا از ابتدای سال 1402، این اراضی جهت عملیات اجرایی در اختیار شرکت ساخت قرار گرفت که بخشی از این عملیات مروبط به کوله سمت روستا در همان ابتدای سال گذشته به اجرا در آمد.
این مسئول ادامه داد: به دلیل بحث وضعیت اعتباری و کمبود اعتبار، این پروژه برای مدتی متوقف مانده بود که خوشبختانه با پیگیریهای دادستان و مسئولان استانی، از اواخر زمستان سال گذشته، عملیات اجرایی این پروزه از سر گرفته شد.
مهندس تنها، بیان کرد: در این مرحله، احداث هفت شمع در این پروژه، اجرایی شد و عملیات اجرای کوله سمت جاده نیز آغاز و حفاری نیز در دست انجام است.
وی عنوان کرد: تیرهای دهنه پل سمت روستا، بالا داده شده است و بحث عملیات راهسازی، قبل و بعد پل نیز به تازگی آغاز شده است و در دست انجام است.
مدیر شرکت ساخت و توسعه مازندران، در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص اینکه این پروژه چه زمانی به بهرهبرداری خواهد رسید؛ اذعان کرد: متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون، اعتباری برای این پروژه داده نشده است و در خصوص تخصیص اعتبار مناسب، پروژه احداث این پل حداکثر یکسال زمان میبرد و مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
ارسال دیدگاه