اخبار داغ

وزیر بهداشت:

سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی در حال حاضر حدود ۴ درصد است

سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی در حال حاضر حدود ۴ درصد است
وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر، سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی (GDP) حدود ۴ درصد است، در حالی که در گذشته این نرخ تا ۸ درصد نیز بوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، در مراسم بزرگداشت سی‌امین سالروز ملی بیمه سلامت که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، اظهار داشت: این مراسم، فرصتی است برای ارج نهادن به زحمات کسانی که در توسعه و بهبود نظام بیمه سلامت تلاش کرده‌اند. هدف این جمع، بررسی تغییراتی است که می‌تواند به رشد و شکوفایی آینده کمک کند و برای رفع مشکلات موجود قدم‌های مؤثری برداشته شود.

ظفرقندی بیان کرد: هدف اصلی افزایش سهم سلامت در کشور است، به‌طوری‌که به معیارهای پیش‌بینی شده در برنامه‌های توسعه کشور نزدیک شویم. در حال حاضر، سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی (GDP) حدود ۴ درصد است، در حالی که در گذشته این نرخ تا ۸ درصد نیز بوده است. برای دست‌یابی به اهداف برنامه، باید منابع سلامت به صورت بهینه مدیریت شوند تا هدررفت منابع کاهش یابد.

وی افزود: اغلب نکات مهم، مانند آموزش و پیشگیری، مورد غفلت قرار می‌گیرند، که می‌تواند منجر به افزایش چند برابری هزینه‌ها شود. به عنوان مثال، شناسایی سرطان در مراحل ۱ و ۲ بیش از ۷۰ درصد موارد را شامل می‌شود، اما در صورت عدم پیشگیری، در مراحل ۳ و ۴ با هزینه‌های بالاتر مواجه خواهیم بود.

وزیر بهداشت گفت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌روی کشور، استفاده بهینه از روش‌های پیشگیری است، به‌ویژه در مواجهه با فشارهای ناشی از جمعیت حاشیه‌نشین. سال گذشته ۲۰ هزار مرگ و میر تصادفات جاده‌ای داشتیم که هزینه‌های آن قابل محاسبه نیست. در حالی که می‌توان با آموزش و پیشگیری، تلفات و هزینه‌ها را به شدت کاهش داد.

ظفرقندی تأکید کرد که باید ساختاری نظام‌مند ایجاد کنیم تا بتوانیم به سهم بیشتری از GDP اختصاص یافته به سلامت دست یابیم، مشابه کشورهایی که ۱۷ تا ۱۸ درصد GDP خود را به این امر اختصاص می‌دهند.

ظفرقندی با بیان اینکه بیمه رایگان یک افتخار برای نظام است، گفت: برنامه اصلی ما توسعه و تعمیق نظام شبکه‌ای است تا خدمات پیشگیرانه مؤثری ارائه شود و از طریق برنامه پزشکی خانواده به سمت یک نظام ارجاع مؤثر حرکت کنیم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: البته نظام ارجاع بدون پرونده الکترونیک سلامت، قابل اجرا نیست؛ هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که دو ام آر آی در یک هفته انجام دهد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه