اخبار داغ

مالکی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

برقی‌سازی تاکسی‌های تهران؛ یک قدم به سوی آلودگی کمتر و حمل‌ونقل پایدارتر

برقی‌سازی تاکسی‌های تهران؛ یک قدم به سوی آلودگی کمتر و حمل‌ونقل پایدارتر
سرپرست سازمان نظارت بر تاکسیرانی تهران گفت: قانون هوای پاک تکالیفی برای سازمان‌ها و نهادهای مختلف در نظر گرفته، یکی از این نهادها هم شهرداری تهران بود.

شادی مالکی سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا در تشریح اقدامات انجام شده در سازمان تاکسیرانی تهران در خصوص خرید و جایگزینی تاکسی‌های برقی با خودروهای فرسوده و مشکلات این طرح اظهار کرد: خودروهای برقی با رویکرد کنترل آلودگی هوا و برابر قانون هوای پاک یک سری تکالیف برای سازمان‌ها و نهادهای مختلف در نظر گرفته شده، یکی از این نهادها هم شهرداری تهران بود.

وی در ادامه گفت: شهرداری تهران هم در این عرصه ورود کرد و در زمان ورود شهرداری تهران به بحث پروژه برقی‌سازی مقرر شد که بخش از قیمت خرید خودرو به‌صورت حمایت دولت در قالب تسهیلات، وام بلاعوض یا مواردی به این صورت در واقع به راننده‌تاکسی پرداخت شود.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی در رابطه با پیگیری ماده 12 قانون هدفمندی یارانه‌ها توضیح داد: در جریان تحویل اولین گروه از تاکسی‌های برقی ما شاهد تغییر دولت بودیم و در بحث پیگیری‌های ماده ۱۲ این قانون وقفه کوتاهی به وجود آمد و در حال حاضر باتوجه‌به حمایت دولت محترم و رویکرد مثبت تمام وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط و ذی‌ربط دررابطه‌با خودروی برقی‌سازی امیدوار هستیم که این امر محقق بشود و در این صورت شرایط برای خرید رانندگان تاکسی در طرح نوسازی و تعویض خودرو فرسوده با خودروی برقی بسیار سهل‌تر خواهد شد.

900 میلیون تومان تسهیلات اعطایی برای خرید تاکسی‌های برقی

وی در ادامه با ذکر تسهیلات تخصیص یافته برای دریافت خودروهای برقی بیان کرد: ما در گروه اول به جهت اینکه بحث ماده ۱۲ هدفمندی رایانه‌ها آن مقدار کمکی که قرار بود در قالب بسته حمایتی در مبحث صرفه‌جویی سوخت و انرژی که اگر صورت بگیرد قرار بود به‌صرفه جویی کننده بسته حمایتی اعطا بشود، چون محقق نشد شهرداری مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان در قالب تسهیلات با کارمزد ۸ درصد و شرکت خودروساز هم ۶۰۰ میلیون تومان با کارمزد ۸ درصد در قالب تسهیلات به رانندگان عزیز اعطا کردند که مبلغ باز پرداخت اینها تقریباً ۱۸ یا ۱۹ میلیون تومان می‌شد.
 
مالکی در ادامه گفت: به جهت اینکه شرایط باز پرداخت آسان‌تر بشود و تعداد این خودرو ها هم کمتر بود در گام اول و به تعداد ۱۷۲ دستگاه خودرو برقی هستند که در شهر فعال هستند، این تاکسی‌ها را بریدیم به سمت مکان‌هایی که خدمات به‌صورت ویژه ارائه می‌شود، مثل فرودگاه‌ها و راه‌آهن و با این روش در واقع تدبیری شده که شرایط بازپرداخت اقساط برای این عزیزان راحت‌تر بشود.
 
وی ادامه داد: اما حتماً بایستی که برای موفقیت پروژه برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شرایط خرید تاکسی برای رانندگان مشوق‌های خاصی اعطا بشود و دیده شود.

تایید کیفیت خودورها با سازمان استاندارد است

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران در توضیح چگونگی تایید کیفیت خوردوهای برقی اضافه کرد: کیفیت خودرو توسط بخش‌هایی که وظیفه آنها تا استانداردها و فنی این خودروها صورت می‌گیرد و شهرداری تهران در واقع هیچ نقشی در این حوزه ندارد و خودرو وقتی وارد کشور می‌شود که سری استانداردهای را باید داشته باشد و مؤسسه استاندارد، وزارت محترم صمت و در بدو ورود سازمان محترم محیط‌زیست و وزارت کشور کارگروه فنی در قالب تخصیص پلاک تاکسی بررسی‌های کارشناسی دقیقی را انجام می‌دهند و در واقع در پایان این مراحل خودرو به شهرداری تهران و سایر شهرداری‌ها برای اینکه در ناوگان حمل‌ونقل عمومی امکان استفاده را داشته باشد خودرو معرفی می‌شود.
مالکی ادامه داد: بنابراین در بحث استانداردها و فنی خودرو شهرداری دخیل نیست؛ اما مواردی که دوستان نکته داشتند مثل باطری تاکسی مقدار پیمایش بعد از هر بار شارژ شدن را، سازمان تاکسیرانی به خودروساز منتقل کرد و جلسات متعدد فنی و کارشناسی با حضور نمایندگان رانندگان هم برگزار شد.
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران در خصوص قیمت این تاکسی‌ها توضیح داد: قیمت خودرو های برقی تقریباً از حدود یک میلیارد و صد تا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان رنجی که در سبد پیشنهادی قیمتشان متغیر است، اما پیگیر هستیم که ان‌شاءالله بسته حمایتی دولت به هر صورت ممکن در قالب تسهیلات با کارمزد بسیار پایین یا کمک بلاعوض یا به هر صورتی که ان‌شاءالله محقق بشود برای این عزیزان در نظر گرفته شود و تا به اینجا هم مساعدت‌های بسیاری از طرف دولت محترم در قالب جلسات متعدد با سازمان برنامه‌وبودجه برای پیگیری این امر صورت‌گرفته است.

تا پایان سال 4 هزار دستگاه تاکسی برقی به ناوگان اضافه می‌شود

مالکی در مورد قرارداد شهرداری تهران با چین گفت: قرارداد شهرداری تهران با چین شامل ۲۷ هزار دستگاه تاکسی است و شروع شده و تا به الان تقریباً یک‌بخشی از این تاکسی‌ها وارد کشور شده و تعدادی هم وارد گمرک شده است، تا پایان سال ادامه‌دار خواهد بود و امیدواریم ان‌شاءالله تا پایان سال بر اساس توافقنامه‌های صورت‌گرفته و قراردادهایی که منعقد شده حداقل شاهد فعالیت ۴۰۰۰ تاکسی برقی در تهران تا پایان سال ۱۴۰۳ باشیم.
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران در پایان اضافه کرد: فعلاً تمام خودروهای وارداتی به‌صورت کامل و آماده وارد می‌شوند؛ اما حتماً خودروهای برقی در ادامه این پروژه چه خودروهایی که توسط شهرداری وارد می‌شوند و یا خودروهایی که توسط شرکت‌هایی خودروساز وارد خواهند شد بحث انتقال فنّاوری در دستور کار قرار دارد.

گفتنی است؛ ماده 12 قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت مكلف کرده است تمام منابع حاصل از اجرای این قانون را به حساب خاصی به نام هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری كل واریز كند. صددرصد( %100) وجوه واریزی در قالب قوانين بودجه سنواتی برای موارد پيشبينی شده در مواد (7) ، (8) و (11) این قانون اختصاص خواهد یافت.  

خبرنگار : سید جواد شکوری

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه