اخبار داغ
  1. تنش‌های تجاری ترامپ قیمت انس جهانی طلا را صعودی کرد
  2. گیشه سینمای ایران در سومین هفته فروردین ۱۴۰۴؛ «دایناسور» همچنان صدرنشین
  3. وزارت بهداشت نباید مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی را لغو کند
  4. هشدار رئیس مجلس در خصوص بحران مسکن و معیشت خانواده‌ها/ فشار مضاعف بر دوش مستأجران
  5. نفوذ در سیستم اطلاع رسانی دولت یا کار نابلدی!/ آیا جریانی خاص سکان اطلاع رسانی در دولت چهاردهم را به دست گرفته است؟
  6. تراکتور بر رده بیست‌ویک آسیا/ صدرنشین ایران؛ برترین تیم ایرانی جهان
  7. هفته سرنوشت‌ساز فوتبال ملی؛ در انتظار معرفی سرمربی تیم فوتبال امید
  8. لیگ برتر فوتبال| فولاد انتقام گرفت/ استقلالِ بوژیوویچ؛ هیچِ هیچِ هیچ!
  9. سرلشکر سلامی: شهید صیادشیرازی یک فرمانده کامل بود و الگویی برای ماست
  10. آرایش های نظامی منطقه نشان دهنده قدرت و اقتدار نیروهای مسلح است
  11. صیادِ دل‌ها، فرمانده‌ی بی‌مرز/ روایتی از زندگی تا پرواز
  12. آغاز خاموشی‌های برقی، زودتر از سال‌های گذشته/ چالش‌ها و راهکارها
  13. مجمع تشخیص مصلحت هفته آینده CFT و پالرمو را بررسی می‌کند
  14. ارز واردات خودرو مجدداً به ۳ میلیارد دلار افزایش یافت
  15. حل مشکلات کشور در گرو تحقق شعار سال است
  16. دانشمندان ما را ترور می‌کنند که جلوی پیشرفت ما را بگیرند
  17. یک جریان شناخته شده تلاش می کند سیستم اطلاع رسانی دولت را در دست بگیرد/ انتقام خون شهید سلیمانی مطالبه رهبری است نه روزنامه کیهان!
  18. بازدید پزشکیان از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور
  19. لزوم همکاری مشترک‌ شهرداری و سپاه تهران بزرگ برای حل مشکلات پایتخت
  20. مذاکرات مسقط آزمون سنجش جدیت آمریکاست

رئیس جمهور:

جلوگیری از بی عدالتی آموزشی وظیفه مسلم دولت وفاق ملی است

جلوگیری از بی عدالتی آموزشی وظیفه مسلم دولت وفاق ملی است
رئیس‌جمهور با بیان این‌که «روشن‌ترین تعریف برای عدالت اجتماعی و آموزشی به‌دست آوردن فرصت‌های برابر برای همه طبقات جامعه است»، نوشت: بی‌تردید تبعیض آموزشی موجب بروز مشکلات بسیاری همچون شکاف طبقاتی و نارضایتی و نابهنجاری اجتماعی می‌شود و برای جلوگیری از چنین مشکلاتی نیازمند توجه ویژه نهادهای مسئول به موضوع عدالت آموزشی هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛مسعود پزشکیان در پیامی به بیستمین همایش سالانه «انجمن مطالعات برنامه‌ درسی ایران» تصریح کرد: در نظام آموزشی ما گرچه مدارس خصوصی بر اساس قانون و بنا به ضرورت کاستن از بار مالی دولت در تأمین نیازهای آموزش و پرورش به‌وجود آمده‌اند، اما باید مراقبت کرد این مدارس موجب شکاف و بی‌عدالتی آموزشی در کشور نشوند. به موازات این باید تلاش‌ها معطوف به ارتقای جهش‌وار در کیفیت مدارس دولتی باشد تا خدمات ارائه شده تفاوت محسوس و معناداری با مدارس خصوصی نداشته باشند. این یک وظیفه مسلم برای دولت وفاق ملی است.

متن این پیام به شرح زیر است:

«تعلیم و تربیت به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین حقوق بشری، نقش کلیدی در تحقق عدالت اجتماعی و توسعه انسانی دارد. همه افراد، بدون توجه به جنسیت، نژاد، قومیت، مذهب و وضعیت اقتصادی باید به آموزش باکیفیت دسترسی داشته باشند. روشن‌ترین تعریف برای عدالت اجتماعی و آموزشی به‌دست آوردن فرصت‌های برابر برای همه طبقات جامعه است.

 

بی‌تردید تبعیض آموزشی موجب بروز مشکلات بسیاری همچون شکاف طبقاتی و نارضایتی و نابهنجاری اجتماعی می‌شود. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی نیازمند توجه ویژه نهادهای مسئول به موضوع عدالت آموزشی هستیم. با عدالت آموزشی است که می‌توانیم استعدادهای موجود در سراسر کشور را شناسایی و پرورش دهیم.

 

حق و انصاف ایجاب می‌کند دانش‌آموزان همه مناطق کشور از فرصت تحصیل و امکانات مورد نیاز برخوردار باشند، به همین منظور دولت در تلاش است با برنامه‌ریزی و به‌کارگیری تمامی امکانات، بتواند همه دانش‌آموزان مناطق دورافتاده و محروم، دارای مدرسه مناسب و استاندارد شوند.

 

در کنار عدالت آموزشی، یکی از موضوعات مهم در نظام برنامه‌ریزی درسی، توجه به فناوری‌های نوین آموزشی و درسی و رشد مهارت‌آموزی برای ارائه خدمات آموزشی و تربیتی با کیفیت است.

 

در سند تحول بنیادین آ‌موزش و پرورش به‌عنوان یک سند مرجع، بر آموزش مهارت‌محور دانش‌آموزان به‌ویژه کسب مهارت‌های زندگی و شغلی تأکید زیادی شده است که ضرورت دارد به‌درستی عملیاتی شود.

 

علاوه بر این، ما در کشوری زندگی می‌کنیم که زبان‌ها و گویش‌ها تنوع بالایی دارد. از این حیث باید مراقبت کرد دانش‌آموزان غیر فارسی زبان نه‌تنها دچار محدودیت و مانع در رشد و یادگیری نشوند، بلکه زبان مادری کارکرد مزیتی برای آنان در پی داشته باشد. اصل ۱۵ قانون اساسی نیز به استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس در کنار زبان فارسی تصریح دارد و می‌تواند به حفظ تنوع فرهنگی و زبانی کشور انجامیده و به دانش‌آموزان دو زبانه در احساس تعلق و هویت کمک کند. از موثرترین اقدامات در این باره، توسعه آموزش‌های پیش از دبستان برای ورود به دوره ابتدایی است.

 

همچنین در نظام آموزشی ما گرچه مدارس خصوصی بر اساس قانون و بنا به ضرورت کاستن از بار مالی دولت در تأمین نیازهای آموزش و پرورش به‌وجود آمده‌اند، اما باید مراقبت کرد این مدارس موجب شکاف و بی‌عدالتی آموزشی در کشور نشوند. به موازات این باید تلاش‌ها معطوف به ارتقای جهش‌وار در کیفیت مدارس دولتی باشد تا خدمات ارائه شده تفاوت محسوس و معناداری با مدارس خصوصی نداشته باشند. این یک وظیفه مسلم برای دولت وفاق ملی است.

 

اینجانب با ارج نهادن بر این اقدام شایسته فرهنگی، از دست‌اندرکاران بیستمین همایش سالانه «انجمن مطالعات برنامه‌ درسی ایران» و همه اندیشمندانی که مسئولانه با هم‌اندیشی و تبیین و تشریح موضوع مهم عدالت اجتماعی و عدالت آموزشی اهتمام دارند، قدردانی می‌کنم.»

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه