اخبار داغ

رحیم‌پور ازغدی تبیین کرد:

باید از عوامل ایجاد فساد جلوگیری شود/ ضرورت پرداختن متقابل به امربه معروف و نهی از منکر

باید از عوامل ایجاد فساد جلوگیری شود/ ضرورت پرداختن متقابل به امربه معروف و نهی از منکر
استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در حوزه اخلاق نیز باید از عواملی که افکار عمومی و اقشار مستضعف فکری جامعه را به سمت فساد هدایت می‌کند، جلوگیری کند و نباید اجازه داد افرادی با نام روشنفکری و با استفاده از ابزار فرهنگ و هنر در جامعه شروع به تئوریزه کردن فساد کنند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا، حسن رحیم پور ازغدی در سلسله نشست های “بزم اندیشه” که با موضوع “حکومت دینی وفرهنگ”  به تبیین برخی ویژگی های حکومت دینی واسلامی ونقش فرهنگ درحکومت دینی پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

وی اذعان داشت: وقتی از نسبت حکومت دینی و فرهنگ بحث می شود یعنی به جنبه حکومتی دین ونسبت او با فرهنگ توجه داریم. خداوند انسان را با آگاهی آفریده نه بدون آگاهی، با اختیار و مختار آفریده نه با اجبار. انسان چند لایه است، فرهنگ هم چند لایه است و لایه های فرهنگ و انسان با لایه های انسانیت در ارتباط هستند.

,

استاد حوزه و دانشگاه درادامه افزود: بخش هایی از سطوح ولایه های فرهنگ و انسانیت نه نفیاً ونه اثباتاً الزام بردار وقانون بردار نیستند مثل آیه “لا اکراه فی الدین”. همان خداوندی که واجب و حرام را فرستاده، فرمان به عدالت و تلاش برای تشکیل حکومت  الهی داده و همان خدا می فرماید: که لا اکراه فی الدین، یعنی دین یک جنبه قلبی، ایمانی و معرفتی، یک جنبه درونی و کاملاً شخصی دارد که اصلاً الزام بردار و اکراه بردار نیست، هیچ مومنی نیست که با زور کافر شود و هیچ کافری نیست که با زور مومن شود. البته ممکن است کافر بترسد و تظاهر به ایمان کند ویا مومن بترسد وتظاهر به کفرکند اما در واقع هرگز با زور مومنی کافر ویا کافری مومن نمی شود.

,

 

,

درنگاه قرآنی همه سبک زندگی ها مساوی نیستند

, درنگاه قرآنی همه سبک زندگی ها مساوی نیستند,

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن تاکید براینکه خداوند پس از این آیه بلافاصله می فرماید:”قدتبین الرشد من الغی”یعنی دقیقا اشاره می کند که چرا دین اکراه بردار نیست، توضیح داد:این آیه پیام هایی نیز دارد: اول اینکه همه طرز فکرها و فرهنگ ها وهمه سبک های زندگی مساوی نیست بخشی از آن ها رشد و برخی غی یعنی سقوط،گم شدن وراه را گم کردن و درواقع غی ضد رشد است. دوم اینکه راه رشد و سقوط و انحطاط قابل تشخیص است. در این جا خداوند به عنصر آگاهی اشاره می فرماید، البته ابعاد رشد برای همه سطوح بشریت به یک اندازه روشن نیست اماتفاوت رشد و غی برای بشر اجمالا روشن است. وی ادامه داد: خداوند قسمتی  از این قدرت تشخیص را با فطرت و عقل و بخشی را باکمک انبیا و وحی به انسان بخشیده است.

,

 

,

خداوند قدرت تشخیص را به همه داده است

, خداوند قدرت تشخیص را به همه داده است,

رحیم پور ازغدی با تاکید براینکه خداوند انسان را آگاه آفریده است و این آگاهی علاوه بر خطاپذیری ممکن است اجمالی نیز باشد، افزود: عالم و جاهل اجمالا تفاوت رشد و غی را می دانند و این مخصوص جامعه اسلامی نیست و در همه جای این عالم همین طور است. انسان ها غالباً مفهوم خوبی و بدی را می فهمند، خیانت اقتصادی، سیاسی، جنسی و… درهمه جای این عالم زشت ومقبوح هستند. البته ممکن است برخی امور به واسطه قراردادهای اجتماعی موجود در جوامع مختلف متفاوت باشند.

,

 

,

حکومتی که با ارعاب و توهین اداره شود حکومت اسلامی نیست

, حکومتی که با ارعاب و توهین اداره شود حکومت اسلامی نیست,

این استاد دانشگاه اظهارداشت: بخش اعظم فرهنگ جنبه های تعلیم وتربیتی و فرهنگ سازی، به معنی گفتگو با قلب، عقل، هواس و ارداه بشر و تقویت و ارتقای نحوه استفاده از آزادی است.

,

 وی با اشاره به اینکه اگر کسی بخواهد بدون آگاهی و با صلب آزادی، فردی را تربیت کند، تنها منافق وریاکار پرورش داده است، ادامه داد: یک حکومت اگر با ارعاب و توهین بخواهد اداره شود قطعا این جامعه، یک جامعه اسلامی نخواهد بود زیرا جامعه اسلامی براساس نص صریح آیات وروایات، ۳ اصل دارد که آگاهی و آزادی دو پایه آن است، اما این آزادی تا وقتی که وارد حقوق دیگران نشدیم، مربوط به خودمان است البته به این معنی نیست که هرکس حق دارد هرکاری با خودش بکند.

,

 

,

خود مالکی مطلق درنگاه اسلامی بی معناست

, خود مالکی مطلق درنگاه اسلامی بی معناست,

وی تصریح کرد: درتفکر لیبرال این عقیده وجود دارد که انسان مالک مطلق بدن و سرنوشت فردی و اجتماعی خودش است اما در انسان شناسی و هستی شناسی اسلامی هیچ کس مالک مطلق هیچ چیز نیست یعنی انسان به صورت مطلق مالک بدن خودش هم نیست و لذا حق خودکشی و نیز آسیب رساندن به خودش را ندارد.

,

 

,

وظایف حکومت دینی در دو حوزه اعتقادات واخلاق

, وظایف حکومت دینی در دو حوزه اعتقادات واخلاق,

رحیم پور ازغدی بیان داشت: حکومت دینی  و اسلامی درحوزه اعتقادات باید زمینه رشد وآگاهی دینی را ازطریق آموزش و پرورش، آموزش عالی، رسانه ها، حوزه ودانشگاه ها فراهم و به پرسش ها درجامعه پاسخ منطقی ومعقول بدهد.

,

وی افزود: در حوزه اخلاق نیز باید ازعواملی که افکار عمومی و اقشار مستضعف فکری جامعه را به سمت فساد هدایت می کند، جلوگیری کند و نباید اجازه داد افرادی با نام روشنفکری و با استفاده از ابزار فرهنگ و هنر در جامعه شروع به تئوریزه کردن فساد کنند. باید با این موارد مبارزه نمودکه البته بخشی از این مبارزه باید به صورت فرهنگی باشد و در بخشی دیگر که عده ای مشغول توطئه سازمان دهی شده علیه اخلاق اجتماعی هستند باید با قدرت با آن ها مبارزه، برخورد و مجازات کرد.

,

 

,

امربه معروف و نهی از منکر درحکومت و فرهنگ دینی

, امربه معروف و نهی از منکر درحکومت و فرهنگ دینی,

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه امربه معروف و نهی ازمنکر در جامعه وحکومت اسلامی باید متقابل باشد افزود: درحکومت دینی باید مردم حکومت را و حکومت مردم را و نیزمردم یکدیگر را امربه معروف ونهی ازمنکرکنند و همچنین دربخش های مختلف حکومت، این امر باید اجرا شود و بر یکدیگر نیز نظارت کنند.

,

 

,

مسئولیت دولت دینی در برابر ارزش های اسلامی وغیر اسلامی

, مسئولیت دولت دینی در برابر ارزش های اسلامی وغیر اسلامی,

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار کرد: دولت دینی در برابر ارزش های دینی مسئول است و مسئولیت دفاع از حقایق و ارزش های اسلامی و مبارزه با ارزش های غیر اسلامی به عهده دولت وحکومت است.

,

رحیم پور ازغدی افزود: مبارزه و دفاع دولت وحکومت دینی دربرابر ارزش ها و ضد ارزش ها در هر موقعیتی ممکن است به یک شکلی صورت بگیرد. دربرخی مواقع قانون، دربرخی موقعیت ها آزادی، دریک جایی حمایت های فرهنگی و درجایی ممکن است نیاز به ایجاد فضایی باز و سالم جهت کرسی های آزاد اندیشی وگفتگو ومناظره باشد.

,

انتهای پیام

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه