پیشنهادی برای رونق بیشتر نماز جمعه ها
رسول اکرم (ص) سر نماز بود، رکعت دوم و سوم بود یک بچه گریه کرد، پیغمبر سریع نماز را تمام کرد. گفتند: یا رسول الله، رکعت سوم و چهارم را تند کردی. فرمود: بچه گریه کرد، و مادر بچه در نماز جماعت بود[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، به نقل از فرهنگ نیوز، نماز جماعت و توجه به آن در روایات و احادیث ما همواره مورد تأکید قرار گرفته است. نمازی که به فرادی خوانده می شود نسبت به نماز جماعت آنقدر فاصله دارد که در حد و اندازه کلام نمی گنجد. فرصت های بسیاری پیش می آید که نماز را می توان به جماعت خواند و از برکات آن در زندگی روزمره و در آخرت با نصیب شد. اما گاهی به دلیل سستی و رخوت از این عمل فاصله گرفته می شود.
, شبکه اطلاع رسانی دانا,
حجت الاسلام حسینی قمی در یکی از سخنرانی های خود موضوع نماز جماعت و آداب آن را بر اساس روایات مورد بررسی قرار داد و از ائمه جماعت درخواست نمود: برخی از نماز جمعهها واقعاً طولانی است. من دست همهی ائمهی جمعه را از دور میبوسم، ولی خودم نماز جمعهای رفتم، ساعت 3 نماز تمام شد. پیامبر را گفتیم: «لا یطیل الخطبه» موعظه را طولانی نمیکردند. «انما هنَّ کلمات یسیرا».
,
حسینی بوشهری پیشنهادی نیز برای نمازهای جمعه ارائه کرد و گفت: اگر ائمه جمعه صدای ما را میشنوند. با کمال تواضع عرض میکنم. مسؤولین دفاترشان میشنوند، کسی میشنود به اطلاع این بزرگواران برساند. یک سامانهی پیامکی در هر شهری برای هر نماز جمعهای تأسیس کنند. که پیامهای مخاطبین، نمازگزاران را آن سامانه بیاید و امام جمعه هر هفته بشنود، بخواند، که پیام مردم چیست. هزینهای هم ندارد. یک سامانهی پیامکی تأسیس کنند. همهی تهران این کار را کنند. مراکز استان، یک شهر دورافتاده، یک روستا، یک بخش دور افتاده، الآن ما به برکت انقلاب اسلامی بیش از 500 تا نماز جمعه داریم. از برکات امام(ره) است. این 500 نماز جمعه، 500 سامانهی پیامکی داشته باشد. مردم که آمدند، انتقادی دارند. حالا امام جمعه امروز یک مطلبی را گفته است. ما این همه حرف میزنیم بینندگان انتقاد میکنند، پیشنهاد میکنند. ما هم با جان و دل میپذیریم. آقای امام جمعه این مطلبی را که امروز فرمودید، این اشکال را داشت. این مطلب را بیشتر بگویید. این مطلب نیاز ضروری است. در یک سامانهی پیامکی این تذکرات را بدهند. آن تذکر طولانی شدن و غیره را هم در همان سامانه قید کنند. یک عده هم به ما گفته بودند که مثلاً امام جماعت ما خیلی سریع نماز را میخواند، که ما به نماز نمیرسیم. آن هم یک مشکل است.
,
من عهدنامه امیرمؤمنان را بخوانم. حضرت به مالک اشتر فرمودند: وقتی میخواهی نماز بخوانی، طوری نماز بخوان... میگوید: من سؤال کردم. «إِذَا قُمْتَ فِی صَلَاتِک» میفرماید: از پیامبر سؤال کردم، من چطور نماز بخوانم؟ پیامبر به من یاد داد. امیرمؤمنان میفرماید، پیامبر به من یاد داد. «صَلِّ بِهِمْ کَصَلَاةِ أَضْعَفِهِمْ وَ کُنْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیما» (شرح نهجالبلاغه/ج17/ص89) رحم داشته باش به مسلمانها در نماز. یعنی چه رحم داشته باش؟ «فَلَا تَکُونَنَّ مُنَفِّراً وَ لَا مُضَیِّعا» نه طوری کن که مردم از نماز جماعت و جمعه فرار کنند، نه طوری باشد که نماز ضایع شود.
,
وی ادامه داد: حضرت به مالک میفرمایند. من همینجا بگویم، در حالات پیامبر گرامی اسلام است. حضرت وقتی میخواستند ذکر رکوع را بگویند، سه تا «سبحان ربی العظیم و بحمده» میگفتند. ذکر سجده پیامبر سه تا «سبحان ربی الاعلی وبحمده» بود. نه مُنَفّر باشیم، نه مُضَیع! نه نماز را ضایع کنیم آنطور که مأموم به نماز ما نرسد. نه آن طور نماز را طول بدهیم که مردم از جماعت فراری باشند.
,
حجت الاسلام قرائتی نیز در یکی از برنامه های درس هایی از قرآن دراین باره گفت: معاذبن جبل پیش نماز بود. کارگری آمد اقتدا کرد. معاذ پیش نماز به جای قل هو الله سورهی بقره خواند. کارگر خسته از حال رفت. قصد فرادی کرد و رفت. معاذ او را دعوا کرد. ماجرا را نزد پیامبر بردند. حضرت به معاذ دعوا کرد. فرمود: چرا فتان شدهای؟ مرحوم فیض کاشانی فتان را اینگونه معنا میکند: «فتان» یعنی «بان تکون سبباً و ان تجعل الناس ایاک ان تکون فتانا ایاک ان تجعل الناس فی الفتنه بان تکون سبباً لترک جماعة» ای پیشنماز، چرا به جای «قل هوالله» سورهای خواندی که طول بکشد، مردم را در فتنه و دردسر انداختی نماز طولانی شد مردم فرار کردند. از این حدیث میفهمیم پیشنماز باید سورهی کوچک بخواند، که مراعات مردم را بکند.
,
رسول اکرم (ص) سر نماز بود، رکعت دوم و سوم بود یک بچه گریه کرد، پیغمبر سریع نماز را تمام کرد. گفتند: یا رسول الله، رکعت سوم و چهارم را تند کردی. فرمود: بچه گریه کرد، و مادر بچه در نماز جماعت بود و من باید مراعات اضعف مامومین را بکنم. مراعات اضعف مامومین یک درسی در نماز است. در قانون گذاریها، در رانندگیها، دربرنامه ریزیها، مراعات اضعف مامومین را بکنیم.
,
این قیمت گذاری که میگذاریم، آیا مردم میتوانند بخرند؟ مردم میتوانند به این بخش نامه عمل کنند؟ این مراعات اضعف مامومین درس خوبی است. اگر برای امام مسئلهای پیش بیاید، نفر دوم سریع امام شود، پیشنماز دارد حمد میخواند، اما یادش میاید که وضو نگرفته است. اینجا چه کند؟ فوری بگوید: مردم، من بی وضو در مسجد آمدم. فوری نفر اول بیاید و جای او بایستد. از این میفهمیم جامعهی اسلامی با رفتن یک نفر نباید سقوط کند. اگر برای پیشنماز حادثهای پیش آمد، برای همین گفتند: که صف اول افراد عادل و باتقوا و عالم باشند، که از صف اول سریع بیاید جای پیشنماز بایستد. علامه طباطبایی آیهی سیستم را گفته است. آیهای برای نظام و تشکیلات داریم که میگوید: «افع ما قتلت قلبتم» در جنگ احد شعار دادند پیغمبر شهید شد، مسلمانها فرار کردند. آیه نازل شد، فرض که پیغمبر شهید شد، شما باید فرار کنید. علامه در تفسیر میفرماید: از این آیه استفاده میشود که تشکیلات نظام اسلامی باید چنان محکم باشد، که با رفتن یک نفر نظام سقوط نکند.
,
درنماز جماعت ایستاده نمیتواند به نشسته اقتدا کند. یک پای پیشنماز در گچ است، نشسته نماز میخواند. من که سالم هستم نمیتوانم نشسته نماز بخوانم. این درس یعنی رهبر باید، از من قویتر باشد. رهبر باید من را ببرد. خودش نشسته است. اگر یک پیشنمازی خوابیده است، کمرش در گچ است، خوابیده نماز میخواند، نشسته به خوابیده نمیتواند اقتدا کند. اینها همه الهام دارد. پیشنماز نباید بلندتر باشد. محرابها فرورفته است. یعنی آن کسی که جلو است باید تواضعش بیشتر باشد. پایین بودن پیش نماز یعنی تواضعش بیشتر است.
,
انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه