اخبار داغ

مرور ویژگی‌های سردار مقاومت در برابر استعمار؛

رئیسعلی دلواری پایه‌گذار جنگ‌های نامتقارن در ایران/ حضور زنان در قیام علیه استعمار

رئیسعلی دلواری پایه‌گذار جنگ‌های نامتقارن در ایران/ حضور زنان در قیام علیه استعمار
شهید رئیسعلی دلواری یکی از پایه گذاران جنگ های چریکی و جنگ های نامتقارن در ایران بود و ارتش بریتانیا را با شکست مواجه کرد. ما به عنوان یک ایرانی چقدر رئیسعلی را می شناسیم؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ شهید رئیسعلی دلواری یکی از پایه گذاران جنگ های چریکی و جنگ های نامتقارن در ایران است. شیوه جنگ های او، شیوه ضربه زدن به قوای دشمن و عقب نشینی به پایگاه های اصلی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

این شیوه را رئیسعلی دلواری در ایران راه انداخت و بعدها در نهضت جنگل مورد استفاده قرار گرفت. به همین دلیل رئیسعلی دلواری را از نگاه تاریخی می توان یکی از پیشتازان جنگ های نامتقارن دانست.

,

, ,

جالب توجه است که این شیوه از جنگ نامتقارن را بوشهری ها در سالهای جنگ تحمیلی نیز در مبارزات دریایی بر علیه آمریکا و دیگر متجاوزان به کار بردند. استفاده از قایق های تندرور در برابر ناوهای جنگی به همین خطر بود که در این سالها این شیوه نقطه قوت نیروی دریایی سپاه در برابر دشمنان در نبرد های دریایی شده است.

,

سابقه ۵ قرن مقاومت با استعمارگران

, سابقه ۵ قرن مقاومت با استعمارگران,

تنگستان حاشیه ای بسیار باریک بین کوه و دریاست؛ با جمعیتی بسیار اندک و وطبیعت و تاریخی آمیخته با ظلم و ستم بسیار وحشتناک. مردمانی بسیار شجاع و دلیر دارد .

,

تنگستان، یکی از نقاط جالب ایران است که دست کم پنج قرن سابقه مبارزات ضد استعماری دارد. اگر ۱۵۰۷ میلادی آلبوکرک، هرمز را می گیرد، دقیقاً هفت سال بعد از آن یعنی ۱۵۱۴ میلادی، برادرزاده اش الفونسو آلبوکرک را می‌فرستد و او بوشهر را اشغال می کند و نخستین درگیری های نظامی هم از همان زمان آغاز می شود. در طول این پنج قرن، همواره بازوی نظامی بوشهر، تنگستانی ها بوده اند. در چالش ها و درگیری ها و منازعاتی که با قوای بیگانه وجود داشت، یک پای آن تنگستانی ها بودند و تنگستانی ها حرف اول را در مبارزه مسلحانه می زدند.

,

هر که در این معرکه شرکت نکند، یزیدی است
رئیسعلی یک شخصیت صددرصد مذهبی است. نامه ای داده است به آیت الله برازجانی که در آثار خود از این نامه به عنوان مانیفست رئیسعلی یاد کرده است. متأسفانه دست‌خط رئیس علیموجود نیست ولی خود متن نامه در کتاب آقای آدمیت آمده و در مجلاتی هم که در شیراز منتشر می شده، جمع شده است. در آن جا رئیسعلی دلواری، هوشمندانه و زیرکانه با الگو قرار دادن واقعه کربلا، سعی در رسم یک امتداد تاریخی از کربلا تا دلوار دارد و صراحتاً می گوید که امروز یک کربلای دیگری اتفاق افتاده است و در آن طرف فرمانده سپاه شمر است. و در این طرف حبیب بن مظاهر و امام حسین (ع) و دیگران، و هر که در این معرکه شرکت نکند، یزیدی است.

, هر که در این معرکه شرکت نکند، یزیدی است,
,

مردمی بودن و عدالت ورزی ویژگی بارز رئیسعلی

, مردمی بودن و عدالت ورزی ویژگی بارز رئیسعلی,

رئیسعلی دلواری در نامه خود به آیت الله برازجانی، خیلی زیبا فلسفه شهادت و قیام حسینی و امتداد این دو را در تاریخ ترسیم می کند. این نامه به نوعی مانیفست رئیسعلی برای مبارزه با دشمن است. جا دارد که این نامه در کتاب های درسی به عنوان یک مانیفست ارزشی برای مبارزات ضد استعماری مردم ایران بازخوانی شود.

,

, ,

این مرد در سن سی و سه سالگی شهید می‌شود ولی چنان اثرگذار است که در تاریخ ما کمتر همتا دارد. نکته عجیب اینکه بسیاری از انسان های بزرگ تأثیرگذار، غالباً در همین سن و سال به شهادت رسیده اند. مردمی بودن و عدالت ورزی رئیس علی دلواری انصافاً نکته جالبی است.

,

صراحت لهجه مثال زدنی  رئیسعلی؛

,

«یک عمر از دین خوردید، حال که دین در خطر است عافیت طلب شده اید»

, «یک عمر از دین خوردید، حال که دین در خطر است عافیت طلب شده اید»,

صراحت لهجه رئیسعلی، مثال زدنی است. نامه ای به یکی از علمای  منطقه درازی (در شهرستان دشتی) می نویسد و او را مورد عتاب قرار می دهد که شما یک عمر از دین خوردید، حال که دین در خطر است عافیت طلب شده اید؟ این گونه جسارت ها، فقط از یک روحیه جسور، ساختار شکن (به تعبیر امروزی ها) و غیر متعارف انتظار می رود، نه از کسانی که سر در آخور روزمرگی دارند.

,

رئیسعلی سواد آن چنانی نداشت. اگر شما نامه ای را که به آیت الله برازجانی نوشته ملاحظه کنید، در آن غلط های املایی و انشایی متعدد می بینید. حتی نمی دانسته است که شعر «خوش بود گر محک تجربه آید به میان» از حافظ است و این شعر را آورده و نوشته به قول صلحا. با این همه، به تعبیر آدمیت اگر چه سواد نداشت ولی سواددان های بزرگ باید در مکتب او درس انسانیت و شجاعت بیاموزند.

,

حضور زنان و جوانان در قیام شهید رئیسعلی دلواری

, حضور زنان و جوانان در قیام شهید رئیسعلی دلواری,

, ,

بد نیست بدانید که در همین قیام تاریخی حضور جوانان و زنان دلواری و حتی سایر نقاط در آن شرایط سخت و حساس نقش بسیار سرنوشت سازی داشته اند و جهت انتقال خانواده های خود به پشت کوه‌ها (کلات بوجیر) که از تیرس دشمنان و اجانب مصون باشند تا مورد اصابت توپ های دور برد قرار نگیرند، همکاری های فراوان کردند و حتی بعضی از آن زنان شیردل با افسران و سربازان دشمن درگیر می شدند و آنها را از دلوار خارج می کردند.

,

پشتیبانی اصناف و تجار از قیام مردم جنوب

, پشتیبانی اصناف و تجار از قیام مردم جنوب,

پشتیبانی تجار و اصناف از قیام مردم جنوب به لحاظ شرایط مالی زیاد چشمگیر نبوده ولی هر چند مردم آن زمان در سختی و فشار مالی بوده اند در پیشبرد نهضت و قیام هیچ دریغی نکرده اند و با اندک بضاعتی که داشتند، به یاری و کمک مبارزان شتافتند و عمده کمک های مالی آنها از قبیل ادوات جنگی معمولی (تفنگ دست پر و تک تیر) و مواد غذایی (نان و خرما) قابل تقدیر و تشکر است.

,

سوگندنامه‌ی رئیسعلی دلواری

, سوگندنامه‌ی رئیسعلی دلواری,

«ای کلام الله گفتار مرا شاهد باش من به تو سوگند یاد می کنم که اگر انگلیسیها بخواهند بوشهر را تصرف کنند و به خاک وطن من تجاوز کنند، در مقام مدافعه برآیم و تا آخرین قطره خون من بر زمین نریخته است، دست از جنگ و ستیز با آنان نکشم و اگر غیر از این رفتار کنم، در شمار منکرین و کافرین به تو باشم و خدا و رسول از من بیزار شوند».

,

, ,

رئیسعلی در کلام رهبر انقلاب اسلامی

, رئیسعلی در کلام رهبر انقلاب اسلامی,

نام سردار مؤمن و شجاعی مثل شهید «رئیسعلی دلواری» از نامهائی است که همیشه دلهای مؤمن را که آشنائی به وضع او و مبارزات او داشته‌اند، در سراسر این کشور به خود جذب می‌کرده است. و خدا را شاکریم که بعد از پیروزی انقلاب، این نامی که سعی می‌شد پنهان بماند و این چهره ناشناخته بماند، بر سر زبانها افتاد؛ او را شناختند، شخصیت او را ستودند، مظلومیت و شهادت مظلومانه‌ی او را همه دانستند و فهمیدند. البته امروز با آن دوران خیلی فرق کرده است. آن روز عده‌ی معدودی همراه با یک جوان شجاع ناچار بودند در مقابل قدرت استعماری و استکباری انگلیس، مظلومانه مقاومت کنند؛ اما امروز رئیسعلی‌های دلواری کم نیستند، تنها هم نیستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه