رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد خبر داد:
برقراری دسترسی ریلی به حرم مطهر رضوی در ۱۴۰۲/ بدهی مشهد به صندوق توسعه ملی مخاطره جدی اقتصادی است

فرهمندی با اعلام اینکه عددی بالغ بر یک سوم بودجه عمرانی شهرداری مشهد مربوط به پروژه های قطار شهری، تجهیزات و خرید اتوبوس است گفت: در ۱۴۰۲ دسترسی ریلی به حرم مطهر رضوی برقرار میشود.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد بعد از ظهر امروز در نشست خبری در ساختمان شورای شهر مشهد اظهار کرد: حمل و نقل محرک توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر است و از مهم ترین خدمات مدیریت شهری به مردم شهر و زائران خدمت حمل و نقل به عنوان خدمتی حیاتی و اثرگذار است اما از طرفی آلودگی هوا و مصرف زیرساخت و منابع اقتصادی شهری و تصادفات را به عنوان آسیب به همراه دارد.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,وی افزود: وظیفه مدیریت شهری ارتقای کیفیت حمل و نقل شهری و ارائه خدمات به شهروندان است و تلاش داریم در برنامه های هفته حمل و نقل از شهدای این حوزه یاد کنیم و یادآوری کنیم که وظایف مهمی در ارائه خدمات با کیفیت و کرامت داریم.
,عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوا در حوزه حمل و نقل و ترافیک تولید می شود و نیمی از این عدد یعنی حدود ۳۰ درصد مربوط خودروهای شخصی شهروندان است گفت: ۴ نیروگاه شهر ۲۰ درصد آلودگی شهر را تولید می کنند و سوخت مازوت نیز در آلودگی ها مزید بر علت شده است.
,عضو کمیسیون خدماتشهری، بهداشت، سلامت و محیطزیست شورای اسلامی شهر مشهد افزود: منابع آلاینده شهری هر کدام سهمی در تولید آلودگی دارد و سهم مجموعه اتوبوسرانی ۱.۳ درصد است.
,وضعیت امتداد خطوط مترو به مقصد گلبهار
, وضعیت امتداد خطوط مترو به مقصد گلبهار,فرهمندی ادامه داد: در شورای شهر محدوده فعالیت شهر مشهد را داریم و مترو گلبهار مربوط به وزارت راه و شهرسازی و مدیریت شهری گلبهار است اما عملیات عمرانی آغاز شده و درتدارک تأمین زیرساخت ها و ریل و ناوگان هستند ولی زمان بندی دقیق احداث مترو گلبهار باید از متولیان پیگیری شود.
,نقشه راه مدیریت شهری در پروژههای بزرگ مقیاس شهری
, نقشه راه مدیریت شهری در پروژههای بزرگ مقیاس شهری ,وی ضمن اشاره به مطالبات پیمانکاران افزود: در دوره گذشته شاهد بی نظمی عجیب مالی و مدیریتی در شهرداری مشهد بودیم، پروژه هایی که بدون پشتوانه و مطالعه آغاز شدند و در حین اجرا مراحل مطالعاتی و طراحی انها آغاز شده امروز گریبان گیر شورای شهر مشهد شده است.
,رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد تصریح کرد: بر اساس سیاست کلی شورای شهر پروژه های نیمه تمام شهر حتما به اتمام خواهد رسید و به عنوان نمنونه تقاطع خلیج فارس مشهد طی ۴ هفته آتی به بهره برداری خواهد رسید ولی لازم است در اجرای پروژه های شهری اولویت بندی صورت بگیرد.
,وی با بیان اینکه اولویت اصلی شورای شهر موضوع تغییر شیب خدمات شهری به سمت حاشیه شهر مشهد و مناطق کم برخوردار است افزود: در لایحه اصلاح بودجه ۱۴۰۰ از شهرداری خواسته شده نقشه پراکندگی پروژه های عمرانی، فضای سبز و تملک های شهر ارائه شود تا بر این اساس توزیع جغرافیایی پروژه ها تعیین شود.
,عضو شورای شهر مشهد با تأکید بر ضرورت به نتیجه رسیدن کلان پروژه های شهر خاطرنشان کرد: آثار مالی دوره گذشته باید مدیریت شود و تلاش اصلی مدیریت شهری همین است که تبعات بی نظمی های مالی گذشته را کاهش دهیم.
,بدهی مشهد به صندوق توسعه ملی مخاطره جدی اقتصادی است
, بدهی مشهد به صندوق توسعه ملی مخاطره جدی اقتصادی است,وی افزود: از جمله مشکلاتی که پیش رو داریم موضوع بدهی مشهد به صندوق توسعه ملی بابت خط یک و دو قطار شهری است چراکه در سال های گذشته مبالغی از صندوق توسعه ملی به صورت وام دریافت شده و در چندین مرحله استمهال شده که در پایان سال جاری آخرین نوبت استمهال به پایان می رسد.
,فرهمندی با اشاره به اینکه اگر پیگیری ها نتیجه بخش نباشد بخش عمده ای از بودجه شهر را بابت اقساط این بدهی در نظر بگیریم و هر شش ماه بایستی ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت شود گفت: فرآیند مشکلات مالی ظرف ماه های آتی به جمع بندی می رسد و در نیمه ابتدایی سال آینده به شرایط قابل قبول برای سرعت یافتن پروژه های شهری خواهیم برگشت.
,وی مهم ترین موضوع در زمینه محدوده مرکزی شهر، آلودگی هوا و تأخیر در ترافیک دانست و افزود: باتوجه به اینکه پروژه ها باید به کاربری برسد، چندین گزینه برای محدوده مرکزی شهر و حرم مطهر مطالعه شده، رویکرد کلی شورای شهر این است محدوده مرکزی شهر مشهد باید برای ترددهای پاک و کم آلاینده از جمله پیاده روی، خودروهای برقی، دوچرخه و حمل و نقل همگانی مورد استفاده قرار بگیرد که هر کدام از اینها نیازمند تأمین الزامات خاصی است.
,راهاندازی اتوبوس برقی در مشهد تا اواسط ۱۴۰۱
, راهاندازی اتوبوس برقی در مشهد تا اواسط ۱۴۰۱,رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد اظهار کرد: باتوجه به کنترل آلودگی هوا، پروژه اتوبوس برقی پروژه نوآورانهای و شاخص ملی بود که در مشهد آغاز شد لذا اولین نمونه اتوبوس برقی تولید و رونمایی شد، برای اینکه اتوبوس برقی مورد استفاده قرار بگیرد بایستی آزمون هایی را طی کند و بتواند مجوزهایی را از وزارت صمت دریافت کند.
,وی افزود: حدود ۸۰ درصد مراحل این آزمون های پیچیده و متنوع در داخل کشور انجام میشود و برخی تست های دینامیکی در خارج از کشور صورت میگیرد که احتمالا باید اتوبوس به یکی از کشورهای اروپایی برای آزمون منتقل شود.
,فرهمندی ادامه داد: خط تولید اتوبوس برقی آماده است و به محض انجام تست ها تولید آغاز می شود و تفاهمی برای خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی برای مشهد مذاکره شده و به محض پلاک گذاری و تولید انبوه قرارداد فعال می شود لذا پیشبینی شده از اواسط سال آینده تردد اتوبوس برقی در مشهد فعال شود.
,وی افزود: قیمت اتوبوس دیزل عادی حدود ۴.۵ میلیارد تومان است و اتوبوس برقی حدود ۱۰ میلیارد تومان است و بیش از ۲ هزار میلیارد تومان همراه با تجهیزات شارژ برای صد دستگاه اتوبوس برقی سرمایه گذاری موردنیاز است.
,فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی در مشهد
, فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی در مشهد ,عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه برنامه ای برای استفاده اتوبوس های جدید در منطقه خاصی در شهر وجود ندارد بلکه اتوبوس ها در نقاطی که تقاضا و امکان ترددآن وجود داشته باشد استفاده خواهد شد تصریح کرد: میانگین سن ناوگان اتوبوسرانی در مشهد بالا رفته و حدود ۱۱ سال است، یعنی اتوبوسها در مجموع فرسوده هستند و مشکل کشوری محسوب میشود و با شرایط اقتصادی و قیمت بالای اتوبوس شهری تأمین و نوسازی ناوگان بسیار مشکل است.
,عضو کمیسیون خدماتشهری، بهداشت، سلامت و محیطزیست شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در استفاده از مینی بوس های شهری چاره ای نداشتیم و تنها ناوگانی که در کشور تولید و قابل استفاده بود همین نوع مینی بوس بود و در محدودههایی که امکان تردد اتوبوس نبود به اجبار از اینها استفاده شد ولی باید به صورت ترکیبی تردد کنند.
,بسته حمل و نقل ریلی چهار ساله مدیریت شهری
, بسته حمل و نقل ریلی چهار ساله مدیریت شهری,فرهمندی ضمن اعلام اینکه هر کیلومتر توسعه خطوط ریلی ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد لذا باید با دقت فراوان عمل کنیم و برای اقدامات توجیه و مطالعه داشته باشیم افزود: خط ۴ قطار شهری مشهد در شورای عالی ترافیک شرق کشور در وزارت کشور به تصویب رسید و اجازه داده شد این خط با تأمین مالی دولتی صورت بگیرد.
,رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط، در دوره فعلی شورای شهر ششم مشهد حفاری ۴ خط قطار شهری، اعلام پایان حفاری خطوط ریلی مشهد، راه اندازی بخش مرکزی خط ۳ و تکمیل خط ۲ بسته حمل و نقل ریلی چهار ساله مدیریت شهری است.
,وی افزود: بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان، ۶۰ سفر رایگان ماهانه به تمام معلولان و ایثارگران در سیستم اتوبوسرانی و قطار شهری ارائه می شود البته میزان استفاده معلولان و ایثارگران از این سهمیه و استفاده از حمل و نقل همگانی کمتر از ۲ درصد است.
,برقراری دسترسی ریلی به حرم مطهر رضوی در ۱۴۰۲
, برقراری دسترسی ریلی به حرم مطهر رضوی در ۱۴۰۲,عضو شورای شهر مشهد اعلام کرد: پروژه های قطار شهری باتوجه به نیاز مالی وسیع در برابر شرایط اقتصادی آسیب پذیر هستند ولی بر اساس برنامه زمان بندی در ۱۴۰۲ دسترسی ریلی به حرم مطهر رضوی برقرار می شود.
,وی افزود: بیش از ۵۰ درصد بودجه عمرانی شهرداری در حوزه عمران و حمل نقل است و یکی از مهم ترین برنامه ها حمل و نقل عمومی است که بیش از ۹۰ درصد بودجه مربوط به ۷ پروژه قطار شهری و خرید اتوبوس است لذا عددی بالغ بر یک سوم بودجه عمرانی شهرداری مشهد مربوط به پروژه های قطار شهری، تجهیزات و خرید اتوبوس است و حجم زیادی از نقدینگی بودجه را به خودش اختصاص میدهد.
,انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه