اخبار داغ

محمد رحمانی در گفتگو با دانا:

جلد دوم «کار من بود» در حال نگارش است/ اولویت ما روایت صادقانه تاریخ است

جلد دوم «کار من بود» در حال نگارش است/ اولویت ما روایت صادقانه تاریخ است
نویسنده کتاب تاریخی «کار من بود» با اعلام استقبال فوق العاده مخاطبان از جلد اول، از نگارش جلد دوم کتاب خبر داد و گفت که احتمالا تا پایان امسال به بازار نشر و کتاب برسد.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کتاب کار من بود؛ چگونه مشروطه به کودتا ختم شد»، نوشته محمد رحمانی به همت انتشارات «راه یار» سال گذشته چاپ و راهی بازار نشر شده بود و بنا به گفته مدیر انتشارات و نویسنده، استقبال خوبی از طرف کتاب خوان ها و نخوان ها به این اثر شده است، به نحوی که جلد دوم این کتاب هم اکنون در حال نگارش است تا به زودی وارد بازار نشر شود. به همین بهانه با نویسنده این کتاب درباره استقبال و نگارش جلد دوم گفت و گو کرده ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کار من بود, محمد رحمانی,

 

,

محمد رحمانی نویسنده این کتاب در گفت و گو با خبرنگار دانا درباره کتاب اول و نگارش جلد دوم آن گفت: این کتاب در قالب تاریخ شفاهی روایتی است از دوران پهلوی اول و دوم تا سقوط این رژیم و درنهایت پیروزی انقلاب اسلامی؛ اما چون روایت همه این دوران ها در یک کتاب باعث می شود تا صفحات کتاب زیاد شود و علاوه بر بالا رفتن قیمت، خواننده امروزی نیز رغبتی به خوانش آن نخواهد داشت، تصمیم گرفتیم تا در کتاب هایی با صفحات کمتر و در قالبی مستند داستانی این روایت تاریخی را بیان کنیم.

, جلد دوم, تاریخ ,

رحمانی در خصوص شروع روایت ها گفت: ما کتاب اول را با مقدمه ای از بازخوانی سریع اتفاقات دوره قاجار شروع کردیم و با این فرض که خواننده تسلطی بر اتفاقات تاریخی ندارد، با شرح سریع این دوره به زمان مشروطه می رسیم و نقطه عطف کتاب مربوط به قرارداد ۱۹۱۹ است که بعد از آن به کودتا اشاره می کنیم و درنهایت با برکناری سیدضیاء جلد اول به پایان می رسد.

,

جلد دوم «کار من بود» در حال نگارش است

, جلد دوم «کار من بود» در حال نگارش است ,

نویسنده کتاب «کار من بود» در ادامه افزود: جلد دوم این مجموعه که هم اکنون در حال نگارش است و احتمالا تا پایان مهرماه نگارش آن به اتمام برسد، در ادامه جلد اول و بعد از سقوط دولت ۱۰۰ روزه سید ضیاء شروع و تا زمان تاجگذاری رضاخان ادامه پیدا می کند. چون خیلی ها خیال می کنند بعد از پایان کودتا بلافاصله رضاخان، شاه شده درصورتی که در یک بازه زمانی ۵ ساله تا این اتفاق، رخدادهای زیادی به سرانجام رسیده است؛ از نخست وزیری های مختلف تا به نتیجه نرسیدن کار جمهوری خواهان و درکل اتفاقات مهمی در این سال ها افتاده که ماحصل جلد دوم این مجموعه را به خود اختصاص داده است.

, کار من بود, کار من بود,

تلویزیون صادقانه تاریخ را روایت نمی کند

, تلویزیون صادقانه تاریخ را روایت نمی کند,

رحمانی در پاسخ به این سوال که با توجه به روایت داستانی کتاب، پیشنهادی برای تولید برنامه ای تلویزیونی به شما نشده، توضیح داد: معمولا برنامه سازان تلویزیونی در حوزه تاریخ، گروهی را به عنوان پژوهشگر در اختیار دارند که با توجه به خروجی این برنامه ها، معلوم است که صرفا این پژوهشگران فقط نامی در تیتراژ این برنامه ها دارند و خبری از پژوهش های کاربردی نیست که بخواهند به سراغ کتابی مثل «کار من بود» و یا سایر کتاب های تاریخی بروند. در مرحله بعد ما در این کتاب تلاش کردیم که بدون سوگیری های سیاسی رایج، صرفا روایت صادقانه ای از تاریخ داشته باشیم و تحلیل را برعهده خود مخاطب بگذاریم؛ اما برنامه های تلویزیونی معمولا می خواهند تاریخ را بر اساس میل و علاقه شخصی خود برای مخاطب روایت کنند و همین باعث می شود که مخاطبان محدودی داشته باشند؛ چون بیننده حال حاضر با توجه به دسترسی هایی که به منابع اصیل تاریخی دارد، اصل و فرع یک روایت را به سرعت می تواند بررسی کند به خصوص که شما روایت گر تاریخ معاصر باشید.

,

بیشتر بخوانید؛

, بیشتر بخوانید؛, بیشتر بخوانید؛,

صرفا روایتگر تاریخ بودیم/ دوست داریم مخاطب خودش به تحلیل برسد

, صرفا روایتگر تاریخ بودیم/ دوست داریم مخاطب خودش به تحلیل برسد,

مصطفی پورکیانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه