اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

نقش شبکه شاد در سال تحصیلی جدید چیست؟

نقش شبکه شاد در سال تحصیلی جدید چیست؟
در آستانه مهرماه تا کنون بازگشایی مدارس و آغاز آموزش حضوری قطعی شده است؛ با این احوال نکته ای که هنوز در هاله‌ای از ابهام است، چند و چون استفاده از «شبکه شاد» و موقعیت استفاده از این اپلیکیشن در سالتحصیلی ۱۴۰۱ است که هنوز مسکوت و بی پاسخ مانده!
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بلاخره پس از سه سال استیلای کرونا در جهان و به تبع آن در کشور، اخبار منتشره حوزه آموزش و پرورش تا این لحظه حاکی از آن است که مسئولان دولت سیزدهم مصرانه در پی بازگشایی مدارس هستند و مراکز آموزشی امسال به شکل حضوری برگزار خواهد شد. اما در این میان معلوم نیست که تکلیف اپلیکیشن آموزشی که در بدو امر آموزش مجازی به «شبکه شاد» مصطلح شد، با تمام فراز و فرودهایی که کارشناسان و برنامه نویسان برای رفع غیب و کارایی آن متحمل شدند، چیست؟ 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بازگشایی مدارس, شبکه شاد,

تنها فاکتوری که می توانست این تصمیم را دچار تغییر و تشکیک کند؛ افزایش آمار مبتلایان و جان باختگان کرونا و چموشی ویروسی بود که دو سال به تعطیلی مدارس کشور انجامید که آنهم الحمدلله این مخاطره خود بخود منتفی شد؛ چرا که بنا به اظهارات متولیان حوزه بهداشت و درمان و مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا، شمار جانباختگان ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ طی روزهای اخیر تک رقمی شده است.

, تعطیلی مدارس,

نادر توکلی معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونای استان تهران در رابطه با کاهش آمار کرونا و مرتفع شدن پیک هفتم این بیماری که محل نگرانی بیشتر هموطنان کشور بود، گفته است که طی روزهای اخیر از میان تمام افرادی که به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی پایتخت مراجعه کرده اند، تنها ۵ درصد بیماران مشکوک بستری شده اند.

, نادر توکلی,

این خبر مسرت بخشی است که به گونه ای غیر مستقیم خبر از تضعیف ویروس و رفع مخاطرات بیماری کرونا دارد؛ معظلی که در طول سه سال گذشته به واسطه تعطیلی های اجباری و ترک تازی های خود تمام مناسبات اجتماعی، اقتصادی و ... را تحت الشعاع قرار داده و بار سنگینی را بر دوش کشور تحمیل کرد.

,

از سوی دیگر واکسینه شدن بخش مهمی از دانش آموزان فاکتور دلگرم کننده دیگری است که می تواند شرایط بازگشایی و آموزش حضوری را نسبت به سال گذشته دگرگون کند و نویدبخش روزهای خوبی برای مدارس و جبران عقب ماندگی ها و ریشه کنی افت تحصیلی باشد. 

,

 

,

اما سوالی که در این مقال به ذهن متبادر می شود این است که اگر برفرض محال و خدای ناکرده در میانه سال تحصیلی، کرونا دوباره به اوج برسد و با موجی دیگر موجبات نگرانی مردم را فراهم کند؛ به گونه ای که دیگربار متولیان آموزش کشور مجبور به تعطیلی مدارس و یا بخشی از شهرها و روستاهای درگیر بیماری باشند؛ آنوقت چه باید کرد؟ در چنین روزهای مفروضی آیا می توان به برنامه شاد امیدوار بود و این برنامه اساسا می تواند راهگشا باشد؟

,

 

,

در این رابطه وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران شهرکرد (در روز ششم شهریورماه سال جاری) گفته بود: « بر اساس بررسی‌های انجام شده در کشور و توسط سازمان بهداشت جهانی، حضوری بودن مدارس باید در کشور اتفاق بیوفتد، لذا مدارس در سال جاری حضوری است.»

, وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران شهرکرد,

 

,

شبکه شاد بصورت مکمل استفاده خواهد شد؟

,

یوسف نوری در ادامه اظهاراتش پیرامون استفاده یا عدم استفاده از شبکه شاد گفته بود: « از فضای مجازی و شبکه شاد به صورت مکمل آموزش حضوری حتما استفاده خواهد شد.»

, شبکه شاد,

توضیح وزیر که احتمالا در پاسخ به سوال خبرنگاری مطرح شده است؛ نه تنها موجب رفع ابهام نشده، بلکه ابهام را دوچندان کرده و در دل پاسخی چنین کوتاه باز سوالات دیگری زاده شده است. 

,

 

,

دلیل چنین حدسی به آن جهت است که پیش از این حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مسئول شبکه شاد در خرداد ماه سال گذشته گفته بود که( نقل به مضمون:) شبکه شاد دیگر رایگان نیست و از این پس باید به ازای بهرمندی از این شبکه کاربران مبلغی را بپردازند. 

,

 

,

در برابر هجمه هایی که به این اظهارنظر وارد آمد، علیرضا کاظمی سرپرست وقت وزارت آموزش و پرورش در روز ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ در حاشیه بازدید از شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) گفته بود: « استفاده از شبکه شاد امسال هم رایگان است.» 

,

 

,

در اظهار نظر کاظمی قیدی نهفته است که به روشنی خبر می دهد که از سال دیگر کاربران باید صابون هزینه های استفاده از این شبکه را به تن بمالند و بسته به این عطای آشکار و نهان هر کاربری هر چقدر که پول بدهد آش نوش جان خواهد کرد! به همین دلیل وقتی مدعی شده‌ایم گفتار وزیر آموزش و پرورش نه تنها ابهامی را حل نکرده، بلکه بر ابهامات موجود نیز افزوده؛ از جمله اینکه تکلیف مخاطبان و استفاده‌کنندگان از شبکه شاد معلوم نیست و این سوال که اساسا استفاده از شاد برای چه کسانی ممکن و مشروط بر چه شرایطی است؟

,

 

,

, ,

 

,

سوال بعدی این است که با توجه به هزینه های قابل توجهی که در بحرانی‌ترین شرایط آموزش و پرورش صرف شده است، چرا نباید مشکلات این شبکه به مرور مرتفع شده و از این شبکه به عنوان شبکه ای کارآمد در حوزه آموزش های مجازی بهره برداری شود؛ چرا که براستناد نظر اغلب کارشناسان نظام آموزشی، شکل و شمایل تعلیم و تربیت و اکتساب علم به سمت و سویی پیش می رود که کلاسهای درس حضوری تحت الشعاع اینترنت و کلاس های مجازی قرار می گیرد. با این وجود آیا لازم نیست که ما در کشورمان علیرغم برخورداری از چنین شبکه ای به رفع مشکلات بپردازیم تا روزی بتوانیم در امر آموزش مجازی و آموزش از راه دور از آن بهره مند شویم؟

,

 

,

 

,

شاد به کدام وزارتخانه رسید؟

,

سوال دیگری که به ذهن متبادر می شود این است که آیا برنامه ریزی شبکه شاد مشتمل بر مفاد درسی تالیف شده توسط وزارت آموزش و پرورش است یا اینکه صرفا مبتی بر آموزش های خارج از نظام آموزشی و یا خدمت رسانی به داوطلبان کنکور است؟ ضمن آنکه اساسا مجوزهای بهره برداری از این اپلکیشن آموزشی در اختیار وزارتخانه است یا وزارت ارتباطات و یا هر ارگان و سازمان دیگری؟ چرا که با یافتن این پاسخ سمت و سوی آموزه های این شبکه هم تا حدودی عیان خواهد شد.

,

 

,

با این اوصاف لازم است که وزیر آموزش و پرورش به عنوان عالی ترین مقام نظام آموزشی کشور در این رابطه توضیحات مبسوطی ارائه کند و از هم اکنون به فکر روزهایی باشد که برفرض محال شرایط به گونه ای رقم بخورد که باز مدارس مجبور به تعطیلی مدارس شوند. انتظار می رود که در چنین حالتی که زمان کافی و وافی در اختیار است، برنامه نویسان شبکه شاد در پی رفع ایرادهایی باشند که بارها رسانه ها درباره آن گزارش داده اند.

,

 

,

از دیگرسو برنامه نویسان برنامه شاد نیز از رفع مشکلاتی چون سرعت پایین و قطع و وصل های مکرر این شبکه و محدودیت در پذیرش کاربران آنلاین و...که مورد شکایت بسیاری از والدین و معلمان در زمان تعطیلی مدارس بود، اطلاعات لازم را به آگاهی افکار عمومی برسانند و نسبت به رفع ایرادها اهتمام کنند؛ چرا که نباید فراموش کرد که برای دستیابی به چنین شبکه ای هزینه های بسیاری صرف شده است. 

,

 

,

بیشتر بخوانید؛

, بیشتر بخوانید؛, بیشتر بخوانید؛,

 

,

ضرورت ساماندهی «شبکه شاد» به موازات «آموزش‌حضوری»

, ضرورت ساماندهی «شبکه شاد» به موازات «آموزش‌حضوری»,

 

,

«شبکه‌ شاد» و قابلیت تکمیل پیام‌رسان ملی چندده میلیونی/ برای رفع نقض«شاد» همه به میدان بیایند

, «شبکه‌ شاد» و قابلیت تکمیل پیام‌رسان ملی چندده میلیونی/ برای رفع نقض«شاد» همه به میدان بیایند,

 

,

«آموزش حضوری» یا «آموزش مجازی»؛ دوراهی تکلیف و تکلف خانواده ها/ کرونا؛ آلارم تغییر در ساختار نظام آموزشی کشور

, «آموزش حضوری» یا «آموزش مجازی»؛ دوراهی تکلیف و تکلف خانواده ها/ کرونا؛ آلارم تغییر در ساختار نظام آموزشی کشور]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه