اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

غربگراها فاتحه تضمین از آمریکا را خواندند/ روزی امضا کری تضمین بود اما امروز باید قید تضمین را زد!

غربگراها فاتحه تضمین از آمریکا را خواندند/ روزی امضا کری تضمین بود اما امروز باید قید تضمین را زد!
جریان غربگرا که امروز برای خروج مذاکرات احیای برجام از بن بست، صرف نظر کردن ایران برای گرفتن تضمین را پیشنهاد می دهد، روزی امضا کری را تضمین مذاکرات دانسته و آن را چماقی بر سر منتقدان کرده بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالی جریان اصلاح طلب مذاکرات را به بن بست رسیده می دانند که به دنبال ادامه روند گفت و گوها بدون تاکید بر مقوله تضمین است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

غربگراها بر این باورند که برجام از ابتدا یک اقدام داوطلبانه بود از این رو در اقدام داوطلبانه، تضمین حقوقی و اقتصادی امری شدنی نیست.

,

رسانه های اصلاح طلب در حالی فاتحه تضمین گرفتن در مذاکرات احیا برجام را خواندند که به باور آنها، اگر آمریکا بخواهد از توافق جدید خارج شود می تواند مشابه همان رفتاری را که ترامپ در 2018 انجام داد، از خود نشان داده و تضمین ها را خنثی و بی معنی کند، پس در چنین شرایطی تاکید بر گرفتن تضمین امری منطقی نیست.

,

روزنامه شرق در مطلبی تضمین گرفتن در جریان مذاکرات را به دو قسم تضمین سیاسی و تضمین ذاتی تقسیم کرده است به طوری که اساسا تضمین سیاسی همانی است که یک بار جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات 2015 آن را تجربه کرد و حاصلش رفتار خودسرانه ترامپ و بی حاصل مانده مذاکرات طولانی هسته ای بود و اما تضمین ذاتی تنها تضمین قوی است که می توان به آن اتکا کرد و با در دست داشتن آن مذاکرات را از بن بست خارج کرد.

,

جریان غربگرا اما بدون در نظر گرفتن مواضع پیشین خود که بارها امضا کری را تضمین خوانده بود، امروز در راهکاری متفاوت جمهوری اسلامی ایران را به داشتن اعتماد به نفس به عنوان مهمترین ابزار در مذاکرات دعوت کرده و معتقد است ایران می‌تواند با اعتماد به نفس و بدون درخواست تضمین از آمریکا بر اهرم معتبر خود که عبارت است از دانش و تجربه هسته‌ای کارشناسان خود و زیرساخت‌های هسته‌ای خود متکی باشد و هر آن، در صورت خروج آمریکا از برجام اقدام به احیای برنامه هسته‌ای کند.

,

مخالفان دیروز راهکار لغو تحریم ها، موافقان امروز آن!

,

این راهکار البته در شرایطی مطرح است که اصلاح طلبان همزمان با تصویب «قانون اقدام راهبردی برا لغو تحریم ها» در ماه های هفته های آغازین مجلس یازدهم، مخالفان سرسخت این مصوبه مجلس بودند.

,

دولت حسن روحانی در مخالفت آشکار با این مصوبه بر این باور بود که این مصوبه اخلال در سیاست خارجی و اعمال مجدد تحریم‌ها را به دنبال خواهد داشت.

,

 

,

, ,

 

,

علی ربیعی، سخنگوی وقت دولت در اظهاراتی گفته بود: «دولت صراحتاً با این طرح مخالفت کرده است و به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه‌های هسته‌ای براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فرا قوه‌ای بوده است؛ غنی‌سازی 20 درصد کمکی به لغو تحریم‌ها نمی‌کند»

, علی ربیعی,

سعید خطیب زاده، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه نیز در واکنش به مصوبه مجلس گفته بود، «درباره این طرح، دولت نظرات خود را بیان کرده و به‌صراحت تاکید کرده که موافق این طرح نیست. چراکه این طرح ضروری و مفید نیست و معلوم نیست حقوق ملت با این طرح محقق شود. متاسفیم که نظرات ما منعکس نشده است و مجلس مسیر دیگری را طی کرده است. امیدواریم نظرات کارشناسی وزارت خارجه لحاظ شود.»

, سعید خطیب زاده,

محمود واعظی، که مسئولیت ریاست دفتر رئیس جمهور را به عهده داشت نیز در اظهاراتی عنوان کرده بود: «اکثر اعضای دولت نگرانی‌هایی داشتند زیرا با بخش‌های ذی‌ربط مشورت نشده بود که ممکن است در نحوه اجرا مشکل ایجاد کند و در روابط خارجی ما مشکلاتی به وجود بیاورد.»

, محمود واعظی,

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور هم این مصوبه را دخالت مجلس در امرو اجرایی دانسته بود.

, اسحاق جهانگیری,

حسن روحانی، هم در اظهاراتی ضمن واکنش به مصوبه مجلس عنوان کرد: «دولت با آن مصوبه موافق نیست و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند».

, حسن روحانی,

مخالف آشکار دولت و جریان اصلاح طلب با مصوبه مجلس درباره قانون لغو تحریم ها در حالی بود که امروز جریان رسانه ای غربگرا و نزدیک به دولت قبل، تنها راهکار خروج از بن بست مذاکرات احیا برجام را بازگشت به همان مصوبه می داند به طوری که آشکارا بر این باورند که بدون تضمین می تواند مسیر مذاکرات را طی کرد و اگر دولت آمریکا خارج از تعهداتش عمل کرد، با اعتماد به نفس از برجام خارج شده و با اتکا به دانش و تجربه هسته‌ای کارشناسان خود مسیر احیا برجام را طی کند!

,

روزی که امضا کری چماقی بر سر منتقدان برجام بود

,

به نظر می رسد تغییر مواضع جریان غربگرا از دوره ای به دوره دیگر امری عادی است به طوری که روزی اظهارات محمدجواد ظریف مبنی بر اینکه «امضا کری تضمین است»، چماغی بر سر منتقدان برجام بود اما امروز همین جریان مذاکره کنندگان را به صرف نظر از تضمین دعوت می کنند و یا اینکه امروز در مخالفت با مواضع قبلی خود که منتقد سرسخت قانون لغو تحریم ها بودند، امروز تنها راهکار مذاکرات را همان قانون و اتکا به دانش و توان هسته ای کشور می دانند.

,

, ,

این رویکر اما به نظر می رسد نویدبخش آن است که روزی جریان غربگرا برای حفظ منافع سیاسی خود، وانمود کند که از غرب ناامید شده و تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی را باید در داخل کشور جستجو کرد راهکاری که مدتهاست از سوی بسیاری از دلسوزان کشور فریاد زده می شود.

,

 

,

بیشتر بخوانید؛

, بیشتر بخوانید؛, بیشتر بخوانید؛,

انتظارات فرابرجامی مانع توافق احیای برجام است یا روسیه؟

, انتظارات فرابرجامی مانع توافق احیای برجام است یا روسیه؟,

برخی نقش اسرائیل در برجام را درک نکردند

, برخی نقش اسرائیل در برجام را درک نکردند,

 

,

نویسنده: فاطمه کرمانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه