اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

آیا پیروز ماه آینده به پارک ملی توران منتقل می‌شود؟!

آیا پیروز ماه آینده به پارک ملی توران منتقل می‌شود؟!
""پیروز" توله یوزپلنگ ایرانی به دلیل ضعف سیستم ایمنی در پارک پردیسان تهران نگهداری می‌شود و قرار براین است بعد از ۶ ماهگی به پارک ملی توران منتقل شود حال با وجود شرایط خوب آن باید دید مسئولان چه تصمیمی می‌گیرند و آیا ماه آینده به پارک ملی توران منتقل می‌شود؟
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یازدهم اردیبهشت ماه سال جاری سه توله یوزپلنگ از "ایران" و "فیروز" در شرایط تکثیر در اسارت به روش سزارین به دنیا آمدند که متاسفانه دو توله از آن‌ها در همان روزها و هفته‌های اول تلف شدند و تنها یک توله موفق شد زنده بماند که توله یوزپلنگ باقی‌مانده  "پیروز" نام گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, توله یوزپلنگ,

سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم گرفت پیروز را به تهران که شرایط و امکانات مناسب‌تری نسبت به پارک ملی توران را دارد منتقل کند تا شاید بتوان از این طریق از تلف شدن توله یوز سوم جلوگیری کند که در حال حاضر در پاک پردیسان به سرمی‌برد و دو کارشناس باسابقه حیات وحش کشور وظیفه مراقبت از او را بر عهده دارند. علاوه بر مراقب شبانه‌روی توسط پرستاران، دو پزشک نیز روزانه شرایط جسمانی پیروز را پایش می‌کنند.

,

نگهداری پیروز از روز اول با چالش‌های فراوانی همراه بود. در واقع بزرگترین چالش، شرایط جسمی بود که خوشبختانه تا حد زیادی بهبود پیدا کرده است و می‌توان گفت که در حال حاضر حال پیروز خوب است. این اولین باری است که در کشور ما چنین دست‌آوردی حاصل می‌شود. یوز پرورش یافته در اسارت، تنها یک منبع ژنتیکی محسوب می‌شود، اما برای جلوگیری از انقراض یوز ایرانی باید زیستگاه این گونه کمیاب را برای ادامه حیات، مناسب سازی و حفاظت کرد.

, یوز ایرانی,

"پیروز" ۳ بار تا دم مرگ رفت

,

افراد زیادی در راستای نگهداری از پیروز دست به کار شدند، به طوری که این کار به صورت تیمی تا الان پیش رفته است. پیروز در ماه‌های اول به خاطر اینکه شیر مادر نخورده بود، آنتی‌بادی‌های لازم در بدنش تولید نشده بود و این مسئله سبب شد تا دچار مشکلات جسمی بسیاری شود تا حدی که سه بار تا مرز مرگ پیش رفت. در آن ایام، لوازم احیا در اتاق یوزپلنگ ایرانی مستقر بود تا اگر مشکلی پیش آمد بتوانند عملیات احیا را انجام دهند. حضور دامپزشک آفریقایی کمک شایانی برای پیروز بود، در حال حاضر نیز وضعیت جسمانی پیروز به او گزارش داده می‌شود.

, یوزپلنگ ایرانی,

پیروز قرار نیست به طبیعت برگردد

,

خیلی از افراد فکر می‌کنند که پیروز قرار است به طبیعت بازگردد و نسل یوزپلنگ آسیایی را احیا کند، اما اینگونه نیست، پیروز اگر به صورت طبیعی و غیرسزارین نیز از مادر متولد می‌شد باز هم قرار نبود که به زیستگاه طبیعی برگردد، پیروز یک توله یوزپلنگ است که برای تکثیر در اسارت متولد شده، در تمام دنیا پروژه‌هایی از این دست که برای نگهداری از یک حیوان جهت تکثیر در اسارت انجام می‌شود نیز همین وضعیت را دارد.

,

نسل سوم و چهارم از حیوانات تکثیر شده در اسارت با شرایط و تمهیدات بسیار خاص، به صورت مرحله به مرحله در طبیعت رهاسازی می‌شوند.

,


خوابیدن "پیروز" در فضای آزاد در ۵ ماهگی

,
,

پیروز یوزپلنگ  نر  ۵ ماهه که چند ماهی است در پارک پردیسان در شرایط نیمه اسارت نگهداری می‌شود، حالا با رسیدن فصل سرما باید بدنش به شرایط محیطی جدید عادت کند و افزون بر این باید به مرور از تیمارگر خود فاصله بگیرد.

,

نزدیک به ۱۶ روز است پیروز در فضای آزاد بازی می‌کند و به گفته علیرضا شهرداری تیمارگرش‌ شب‌ها در فضای آزاد می‌خوابد.

,

"پیروز" بعد از ۶ ماهگی به پارک ملی توران منتقل می‌شود

,

حسن اکبری معاون تنوع زیستی و محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش در رابطه با آخرین وضعیت "پیروز" توله یوزپلنگ ایرانی اظهار داشت: پیروز به دلیل عدم تغذیه از شیر مادر و تغذیه از شیر خشک دچارضعف سیستم ایمنی شد که بعد از تغییر تغذیه آن از شیر خشک به گوشتخواری، شرایط بهتری دارد.

, توله یوزپلنگ ایرانی,

وی با اشاره به اینکه وزن ‌گرفتن پیروز از زمان گوشتخوار شدن بهتر شده است، گفت: تمام واکسن‌های لازم به یوزپلنگ تزریق شده اما باید توجه کنیم که پیروز به دلیل اینکه در شرایط طبیعی بزرگ نشده، تمام آنزیم‌های لازم را در بدن خود ندارد.

,

اکبری در رابطه با برنامه‌های سازمان برای نگهداری پیروز توضیح داد: در حال حاضر به دلیل اینکه پیروز نیاز به شرایط ویژه دارد و نگهداری از آن با تمام گربه‌سانان فرق دارد، باید پیروز را در تهران نگهداری کنیم چرا که دسترسی به امکانات مورد نیاز برای نگهداری پیروز در تهران بهتر است اما اگر مشکلات پیروز برطرف شود بعد از ۶ ماهگی ممکن است که پیروز را به پارک ملی توران منتقل کنیم.

,

قرار براین بود که "پیروز" در چهار ماهگی به توران منتقل شود اما با توجه به مناسب نبودن شرایط جسمانی، مجوز انتقال برایش صادر نشد که پس از بررسی‌ها تصمیم براین شد تا ۶ ماهگی در پارک پردیسان بماند تا رسیدگی‌های لازم صورت گیرد، حال با وجود شرایط خوب یوزپلنگ، باید دید مسئولان چه تصمیمی می‌گیرند و آیا ماه آینده به پارک ملی توران منتقل می‌شود؟

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه