اخبار داغ

کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با آناج مطرح کرد:

ایران باید در قضیه زنگه‌زور «دیپلماسی اقتصادی» خود را فعال کند

ایران باید در قضیه زنگه‌زور «دیپلماسی اقتصادی» خود را فعال کند
نوید با اشاره به اختلافات دو کشور آذربایجان و ارمنستان بر کریدور زنگه زور، اظهارداشت: ایران باید در این میان «دیپلماسی اقتصادی» خود را فعال کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، علی نوید با اشاره به اختلافات دو کشور آذربایجان و ارمنستان بر کریدور زنگه زور، اظهارداشت: ایران باید در این میان «دیپلماسی اقتصادی» خود را فعال کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی با بیان این که آذربایجان و ترکیه با طراحی پلن «ترنس کاسپین»، سعی در راه‌اندازی کریدور شرق به غرب از مسیری غیر از ایران را دارند، یادآور شد: اتصال مسیر چین به دریای خزر و از آنجا به آذربایجان و ترکیه و در نهایت اروپا می تواند عملا باریکه شرق به غرب ایران را حذف کند.

,

معاون اقتصای منطقه آزاد ارس گفت: البته در کنار حذف ایران از این میان باید بر چشم‌انداز چند ساله این مهم نیز تاکید داشت که مستلزم نقش آفرینی «دیپلماسی اقتصادی» ایران است؛ ضمن آنکه چندین کریدور مانند جنوب به شمال، غرب به شرق، جنوب به غرب و کریدور ترانزیتی تراسیکا در ایران تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

,

نوید با تاکید بر این که ایران باید تمرکز خود را روی تقویت کریدور شمال جنوب بیشتر کند، گفت: راه اندازی راه آهن رشت انزلی سال ها بطول خواهد انجامید، اما باریکه موجود از طریق مرز نوردوز از جنوب را از مسیر ارمنستان و تاتارستان به اوراسیا وصل می‌کند.

,

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این‌که پلن جدید کشورهای همسایه در راه‌اندازی کردیدورها یک تهدید برای اقتصاد ایران محسوب می شود اما باید «هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کرد»، یادآور شد: چند اراداه در تحقق کریدور زنگه زور حائز اهمیت است، یکی از آن‌ها روسیه است که به عنوان کاور امنیتی کشورهای مشترک‌المنافع ارمنستان و آذربایجان در این میان مطرح بوده و هیچ بعید نیست که تحت بعضی شرایط نظر مثبتی در خصوص تحقق این کردیدور داشته باشد.

,

وی نظر ترکیه را به عنوان کشوری که همیشه روابطش با روسیه بر اساس منافع شکل گیری شده است، مهم دانست و گفت: ارمنستان نیز در موضوع به حق رسمیت شناختن منطقه «قره باغ کوهستانی» نشان داد تحت فشارها ممکن است به برخی امتیازات تن دهد.

,

نوید اراده ایران را نیز در تحقق کریدور «زنگه زور» بسیار حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: اگر قرار بر این باشد که زنگه زور تحقق پیدا کند باید راهبرد جدیدی را در منطقه برای خود تعریف کنیم، مبادلات تجاری از مرز نوردوز یا بیله سورا کم نیست و ظرفیت مناسبی برای افزایش این میزان نیز وجود دارد، اما متاسفانه طی این سال‌ها همتی بر تعریض یا دوبانده نمودن این جاده نبوده است؛ همچنان که راه‌آهنی که می‌توانست از کنار پل خداآفرین در منطقه جانانلو به آذربایجان و از آن جا به مسیر اروپا وصل شود مورد غفلت قرار گرفته است.

,

وی تاکید کرد: تجارت موجود زنده بوده و تاجربه دنبال رونق، اگر «دیپلماسی اقتصادی» ما فعال شود می‌توانیم در آینده سهم و نقش خود را در مناسبات پیش رو ایفا کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه