اخبار داغ

احمد کارخانه در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

آورده متقاضی برای نهضت ساخت مسکن چقدر است؟/ کلیه دریافت‌های نهضت ملی مسکن علی‌الحساب است

آورده متقاضی برای نهضت ساخت مسکن چقدر است؟/ کلیه دریافت‌های نهضت ملی مسکن علی‌الحساب است
یکی از مدیران وزارت راه و شهرسازی با تشریح نحوه واریز آورده متقاضی برای نهضت ملی ساخت مسکن گفت: افزایش هزینه ساخت و عدم توان تأمین آورده از سوی متقاضیان موجب شده استقبال از این طرح بسیار کمتر از برآوردهای دولت شود و کلیه دریافت‌ها از متقاضیان علی‌الحساب است.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ آمار منتشره نشان از این دارد که استقبال از نهضت ملی ساخت مسکن بسیار پایین‌تر از سطح انتظار دولت است و متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن بعضاً توان پرداخت آورده را ندارند و این مشکل در کنار اینکه بانک‌هایی که باید به این پروژه وام بدهند از بخش مسکن گریزانند، موجب کندشدن پیشرفت نهضت ساخت مسکن شده است.

همه اینها در کنار تورم ۴۲ درصدی و افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها که موجب افزایش هزینه ساخت مسکن است موجب شده تا در سال جاری رکود و کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان فراتر از پیش‌بینی‌ها شود و در نهایت آمار نشان از این دارند که اگر حوزه خود مالکی را در آمار لحاظ نکنیم حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد افراد در بخش دولتی، آورده اولیه را واریز کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:
پیشرفت فیزیکی در پروژه های نهضت ملی مسکن صورت نگرفت

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, طرح نهضت ملی مسکن, نهضت ساخت مسکن,
,
,
,
,
, پیشرفت فیزیکی در پروژه های نهضت ملی مسکن صورت نگرفت,

پرداخت کلیه هزینه‌های ساخت بر اساس بهای تمام شده به عهده متقاضی است

, پرداخت کلیه هزینه‌های ساخت بر اساس بهای تمام شده به عهده متقاضی است, پرداخت کلیه هزینه‌های ساخت بر اساس بهای تمام شده به عهده متقاضی است,


احمد کارخانه مدیر ارتباط با رسانه وزارت راه و شهرسازی درباره میزان آورده متقاضی برای نهضت ساخت مسکن به راه دانا، اظهار کرد: برای تعیین مبلغ واریزی و آورده اول باید در نظر داشته باشیم که دقیقاً قرارداد ساخت با اداره کل راه و شهرسازی بسته شده و یا این قرارداد در شهرهای جدید است، یا یک تعاونی یا شرکت پیمانکار زیرمجموعه، ولی روند کلی در این قانون است که هزینه ساخت بر اساس بهای تمام شده از سوی خریدار باید پرداخت شود.

وی ادامه داد: با محاسبه ساده‌ای می‌توان برآوردی از میزان هزینه ساخت را به دست آورد. هزینه ساخت‌وساز به‌واسطه برخی مشکلات از جمله تورم در این سال‌ها رشد زیادی داشته و همین مشکل موجب شده تا تأمین آورده برای بسیاری از متقاضیان سخت شود ولی بر اساس قانون جهش تولید مسکن این هزینه (کلیه هزینه‌های ساخت) باید از سوی خریدار پرداخت شود.

,
, نهضت ساخت مسکن,
,
,

مزایای طرح نهضت ملی ساخت مسکن/ زمین رایگان، وام بدون اوراق

, مزایای طرح نهضت ملی ساخت مسکن/ زمین رایگان، وام بدون اوراق, مزایای طرح نهضت ملی ساخت مسکن/ زمین رایگان، وام بدون اوراق,


وی در پاسخ به مزیت‌های طرح نهضت ساخت مسکن گفت: در واقع این قانون ۲ مشکل را از پیش پای خریداران برمی‌دارد، اول اینکه هزینه زمین که بخش زیادی از ساخت‌وساز را شامل می‌شود تأمین می‌کند و در مرحله بعد اگر متقاضی خود بخواهد اقدام به ساخت کند باید هزینه‌ای ۱۰۰ میلیونی را بابت اوراق و یا سپرده‌گذاری برای وام مسکن و بروکراسی اداری آن طی کند که شامل ضامن و سایر شرایط وام از سوی نظام بانکی می‌شود که در نهضت ساخت مسکن این بروکراسی و هزینه حذف شده و هزینه تمام شده کاهش میابد.

این مدیر وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: البته میزان وام در شهرستان‌ها و تهران متفاوت است ولی بسته به قرارداد کلیه هزینه‌های ساخت به عهده متقاضی بوده و کلیه دریافت‌ها تا پیش از تحویل واحد مسکونی به‌صورت علی‌الحساب است و در نهایت محاسبه می‌شود که بر اساس فاکتورهای زمان ساخت هر متر از ساختمان تحویلی به متقاضی چقدر تمام شده و در انتها پس از کسر میزان وام مسکن از بهای تمام شده متقاضی موظف به پرداخت الباقی هزینه می‌شود.

,
, مزیت‌های طرح نهضت ساخت مسکن, نهضت ساخت مسکن,
,
,

افزایش هزینه ساخت و عدم توان تأمین آورده از سوی متقاضیان

, افزایش هزینه ساخت و عدم توان تأمین آورده از سوی متقاضیان, افزایش هزینه ساخت و عدم توان تأمین آورده از سوی متقاضیان,


وی گفت: باقیمت‌های کنونی ساخت‌وساز در بعضی نقاط بسته به نوع قرارداد، ممکن است آورده متقاضی حتی تا مبلع ۵۰۰ میلیون تومان را هم شامل شود که این موضوع موجب شده تا استقبال از این طرح کمتر از برآورد دولت باشد؛ ولی باید در نظر داشت که دولت علاوه بر زمین رایگان و هزینه دریافت انشعابات، وام، زیرساخت‌سازی و تأمین آب و برق و گاز و سایر خدمات رفاهی را نیز بر عهده گرفته که این نیز هزینه زیادی را به دولت تحمیل می‌کند که در مسکن مهر هم به همین شکل بود با این تفاوت که در آن بازه زمانی هزینه‌ها بسیار کمتر بود.

وی با اشاره به اینکه طرح اقدام ملی و نهضت ملی با هم ادغام شدند، گفت: با این کار به آنها هم کمک شد و میزان وام ۱۰۰ میلیونی آنها نیز همان مبلغ نهضت ملی تولید مسکن شد؛ ولی چون مبلغ تمام شده ساخت بر اساس فاکتورهای روند ساخت خواهد بود کسانی که زودتر، در این روند ساخت قرار گرفته‌اند باتوجه‌به قیمت مصالح در سال‌های قبل احتمالاً هزینه کمتری را پرداخت خواهند کرد.

وی در پایان درباره نصب برخی امکانات مثل کابینت و پکیج و ... گفت: دریافت یا عدم دریافت هزینه نصب این امکانات، بسته به نوع قرارداد است و درصورتی‌که این توافق حاصل شود هزینه خرید یکجای این نوع امکانات می‌تواند در خرید به نفع خریدار باشد و سازنده به‌صورت تجمیعی با قیمت کمتری این امکانات را خریداری و نصب کند که این روند به نفع متقاضی نیز خواهد بود.

 

,
,
,
, اقدام ملی و نهضت ملی, مبلغ نهضت ملی تولید مسکن,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه