اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

سینما در حال احتضار به سر می‌برد/ قطار سینما از ریل خارج شده!

سینما در حال احتضار به سر می‌برد/ قطار سینما از ریل خارج شده!
با وجود شلوغی ها و ناآرامی های اخیر بسیاری از صاحبان فیلم ها در این شرایط راضی به اکران فیلم خود نیستند و همین باعث شده تا فروش فیلم ها به شدت کاهش پیدا کند و این سینما حالا نیاز به جانی تازه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پیش از شروع ناآرامی های اجتماعی کشور، حال و روز سینماها به وضعیت تقریبا نرمالی رسیده بود و فیلم ها یکی پس از دیگری راهی پرده نقره ای سینماها می شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ناآرامی ها, سینما,

هرچند ویروس منحوس کرونا یکی دو سالی همه مناسبات فرهنگی را دستخوش تغییرات شگرفی قرار داد، اما بعد از این دو سال کمرشکن که بسیاری از سالن های سینما را به تعطیلی کشانده بود، آرام آرام اوضاع سینماها به روزهای پیش از کرونا نزدیک می شد و تماشاگران دوباره در حال آشتی با پردیس های سینمایی بودند که همه چیز مجددا رنگ و بوی تعطیلی به خود گرفت.

, سالن های سینما,

با شلوغی ها و ناآرامی های اخیر اجتماعی به گفته بسیاری از سالن داران سینماها، فروش گیشه عملا به یک سوم حالت عادی خود رسید و همین باعث شد تا سازمان سینمایی به خاطر جبران این روزها اعلام کند که در تمام کشور به مدت دو هفته بلیت سینماها نیم بها عرضه خواهد شد؛ اما همین دستورالعمل نیز اوضاع خسته و بی رمقم سینماها را جانی تازه نداد و اینک قطار فرسوده سینما مدتی است که از ریل خود خارج شده است.

,

علیرغم اینکه شورای پروانه نمایش برای تغییر این ماجرا به فیلم هایی همچون «ملاقات خصوصی، گیج گاه و خط استوا» اجازه اکران داده بود و قرار بود به این سبد جدید اکران، فیلم کمدی و طنز «بخارست» نیز اضافه شود، اما ادامه این وضعیت پیچیده سبب شده تا تهیه کنندگان این فیلم ها هیچ کدام راضی به اکران فیلم های خود در این شرایط نشوند و ترجیح می دهند تا فیلم و سرمایه فرهنگی خود را در روزهای آرام تری راهی پرده سینماها کنند.

,

از طرفی شاید حمایت مالی سازمان سینمایی از فیلم هایی که قرار است در این روزها مجددا خط شکن باشند، شبیه طرحی که در دوران کرونا و در دولت قبل عملیاتی شد، شاید و باز شاید باعث شود که تهیه کنندگان فیلم های در انتظار اکران، با انگیزه ای مضاعف تصمیم به اکران فیلم های خود کنند و سینما را از این وضعیت انفعال و بن بست نجات دهند.

,

, ,

معیشت سینما به خطر افتاده!

, معیشت سینما به خطر افتاده!,

همایون اسعدیان، رئیس شورای صنفی نمایش درخصوص وضعیت این روزهای سینما می گوید:« الان در برخی پردیس‌های سینمایی تهران پنج سالن تعطیل شده‌اند و تصور کنید یک ماه آینده این تعداد افزایش پیدا کند، آن وقت با چه وضعیتی از بیکاری روبه‌رو خواهیم شد؟ بنابراین ما (شورای صنفی نمایش) معتقدیم که دولت باید حفظ سالن‌های سینما و حفظ معیشت افراد را در اولویت قرار دهد. ما در این اوضاع فعلا بحث فرهنگ را کنار می‌گذاریم و مسئله اصلی «معیشت» است. یک‌سری افراد در سینما کار می‌کنند، حقوق می‌گیرند و وقتی در موضوع «تولید» مسائلی را مطرح می‌کنیم، این را باید در نظر داشته باشیم که فقط یک بخشی از آن به محتوا مربوط می‌شود، بخش مهم دیگر به معیشت چند هزار نفر مربوط است.»

, .,

, ,

صاحبان فیلم ها راضی به اکران نیستند

, صاحبان فیلم ها راضی به اکران نیستند,

علی سرتیپی، تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما نیز درباره بحرانی بودن وضعیت سینماها هشدار داده و می گوید:«فروش فیلم‌ها در هفته‌های اخیر شاید به یک هفتم قبل از این اتفاق‌ها رسیده و الان یک وضعیت بحرانی، بخصوص برای سالن‌های سینمایی حاکم شده که اگر ادامه پیدا کند مجبور به تعدیل در تعداد سالن‌ها و نیز نیروها خواهیم بود. متاسفانه سینما وضعیت خوبی ندارد. مدت‌ها قبل از اپیدمی، وضعیت سینما خوب بود و اندوخته‌هایی داشتیم اما الان تازه سینماها می‌خواستند از کرونا رهایی پیدا کنند و جانی تازه بگیرند که اتفاق‌های اخیر رخ داد و ضربه زیادی را به سالن‌ها، سینما و مردم وارد کرد.»

, ., .,

سرتیپی درباره عدم تمایل صاحبان فیلم‌ها به اکران آثارشان معتقد است که: «به نظرم اگر فیلم خوب داشته باشیم کم‌کم مردم به سینما برمی‌گردند، اما الان در یک گردونه افتاده‌ایم؛ از یک طرف صاحبان فیلم‌ها بخاطر شرایطی که وجود دارد اجازه اکران فیلم‌های خود را نمی‌دهند، چون به شرایط اعتماد ندارند و از طرف دیگر وزارت ارشاد هم باید کمک کند که فیلم‌ها اکران شوند و سوبسیدهایی داده شود. در دولت قبل و در دوران کرونا پس از بازگشایی سینماها، به بعضی فیلم‌ها کمک‌هایی شد تا اکران شوند، اما الان این اتفاق نیفتاده است و به نظرم اگر ارشاد تضمین‌هایی به صاحبان فیلم‌ها بدهد تا فیلم‌های خوب اکران شوند کم کم شرایط بهتر می‌شود.»

, .,

بیشتر بخوانید؛

, بیشتر بخوانید؛, بیشتر بخوانید؛,

حال ناخوش این روزهای سینما

, حال ناخوش این روزهای سینما,

۲۳۰ شهر بدون سالن سینما

, ۲۳۰ شهر بدون سالن سینما]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه