اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

پرداخت بیمه وظیفه کارفرماست/ شکایت کارگر از کارفرما درصورت عدم پرداخت حق بیمه

پرداخت بیمه وظیفه کارفرماست/ شکایت کارگر از کارفرما درصورت عدم پرداخت حق بیمه
قانون کار وظایف متعددی را برای کارفرمایان تعیین کرده که بخشی از آن در رابطه با بیمه کارگران است. در این صورت پرداخت حق بیمه کارگران به عنوان تکلیف قانونی کارفرما به شمار رفته و قانونا اگر کارفرما حق بیمه کارگران را نپردازد، کارگر حق شکایت از وی را خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در تمامی مشاغل، جدای از موضوع حقوق و دستمزد، بیمه کردن کارکنان از اهمیت خاصی برخوردار است. برای کارگران یا کارمندان، این موضوع اهمیت دارد که چه زمانی توسط کارفرما بیمه می‌شوند. قاعدتا کارفرما باید در زمان شروع به همکاری، کارگر را بیمه کند اما گاهی اوقات شاهد آن هستیم که کارفرمایان شرایط خاصی را برای بیمه کردن کارگران در نظر گرفته و بعد از گذشت مدت زمان مشخصی، اقدام به بیمه کردن کارگر می‌کنند.

در هر صورت بیمه کردن کارگر، وظیفه قانونی برای کارفرما است و اگر حق بیمه کارگران پرداخت نشود، بحث شکایت کارگر از کارفرما به میان می‌آید. شکایت کارگر بابت عدم پرداخت حق بیمه علیه کارفرما مطرح می‌کند، از طریق دادخواست صورت می‌گیرد.

درباره حق بیمه کارگران

ماده نخست قانون کار، تمامی کارگران و کارفرمایان را مشمول این قانون قرار داده است. کارگر از منظر قانون کار، کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند. کارفرما نیز شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق ‌السعی کار می‌کند.

واضح است که وظیفه اصلی کارفرما، پرداخت حقوق و دستمزد کارگران به میزان حداقل مصوب شده و در موعد قانونی است اما تکالیف دیگری برای آن‌ها در قانون عنوان شده است. یکی از وظایف اصلی کارفرمایان، بیمه کردن کارگران است. موضوع بیمه، حقی برای کارگران و در مقابل نیز تکلیف قانونی برای کارفرمایان است.

کارفرما مکلف است که تمامی حقوق متعلق به کارگران را پرداخت کند که بخشی از حق و حقوق آن‌ها در رابطه با بیمه کارگران است. شاید بتوان گفت که در کنار دستمزد و حقوق، بیمه نیز به عنوان مهم‌ترین حق کارگران مشمول قانون کار است. البته بیمه صرفا برای کارگران مشمول قانون کار در نظر گرفته نمی‌شود و سایر افراد شاغل در دستگاه‌های اجرایی نیز از حق بیمه برخوردار هستند.

حق بیمه کارگران موضوعی است که در قانون کار به آن توجه خاصی شده است و کارفرما باید در هر صورت، کارگران را از همان زمان انعقاد قرارداد کار، تحت پوشش بیمه قرار دهد.

 

آیا پرداخت بیمه تکلیف قانونی برای کارفرما است؟

برای کارفرمایان واجب است که با تکالیف قانونی خود آشنا باشند تا در روابط خود با کارگران دچار مشکل نشوند. متاسفانه تعدادی از کارفرمایان، تنها وظیفه خود در قبال افراد نیروی کار را صرفا پرداخت حقوق ماهانه در نظر می‌گیرند. اما به طور کلی کارفرما باید مزایا و سایر حقوقی که به منظور حمایت از قشر کارگر در نظر گرفته شده است را در دستور کار خود قرار دهند.

 قانون کار وظایف متعددی را برای کارفرمایان تعیین کرده که بخشی از آن در رابطه با بیمه کارگران است. در این صورت پرداخت حق بیمه کارگران به عنوان تکلیف قانونی کارفرما به شمار رفته و قانونا اگر کارفرما حق بیمه کارگران را نپردازد، کارگر حق شکایت از وی را خواهد داشت. بیمه کردن کارگران باید همواره دغدغه اصلی کارفرمایان باشد نه این که به دلایل مختلف از پرداخت حق بیمه کارگر خودداری کنند. کارفرما باید به این موضوع توجه داشته باشد که بیمه نکردن کارگر می‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای وی به همراه داشته باشد.

از آن جهت که مسئولیت تمامی وقایع و اتفاقات موجود در کارگاه بر عهده کارفرما است، اگر حادثه‌ای برای کارگران در محیط کار رخ دهد و در این صورت، آن‌ها بیمه نباشند، کارفرما وظیفه جبران خسارات وارده را خواهد داشت.

علاوه بر این که بیمه کردن کارکنان شاغل در کارگاه، تکلیفی برای کارفرما است، در مقابل آن نیز حقی برای کارگران به شمار می‌رود. با توجه به این که بیمه جز ضروریات رویه کاری و مشاغل در کشورمان است، کارفرمایان باید تمام تلاش خود را در این زمینه انجام دهند تا بتوانند تمامی کارکنان خود را بیمه کنند.

گفتنی است؛ که حتی اگر کارفرما برای یک ماه از پرداخت حق بیمه کارگر خودداری نماید، رفتار وی تخلف محسوب شده و امکان طرح دعوا از طرف کارگر وجود دارد.

قرارداد بیمه از طرف کارگر و کارفرما

حال که بحث حق بیمه کارگران مطرح است، لازم است که نگاهی به قرارداد بیمه داشته باشیم. امروزه شرکت‌های زیادی در کشور ارائه دهنده انواع خدمات بیمه هستند. با توجه به این که بیمه جز ضروریات زندگی هر شخصی محسوب می‌شود، افراد ذی نفع باید اقدام به بیمه نمودن خود نمایند.

بحث بیمه همواره در روابط کار مطرح شده و همچنین مورد توجه قانونگذار نیز است. از آن جهت که کارفرما، مکلف به بیمه نمودن کارگران است، باید ابتدا با شرکت و سازمان مربوطه، قراردادی را منعقد نماید. در قرارداد بیمه، یکی از طرفین، به عنوان بیمه گر شناخته شده و ظرف دیگر، بیمه گذار است.

کارگران که از طرف کارفرما بیمه می‌شوند، به عنوان بیمه گذار و شرکت طرف قرارداد، بیمه گر است. برخی از بیمه‌هایی که کارگران از طرف کارفرما تحت پوشش آن قرار می‌گیرند، جنبه اختیاری داشته اما سایر بیمه ها به عنوان یک وظیفه قانونی برای کارفرما محسوب می‌شود.

کارگر به عنوان بیمه گذار و شرکت طرف قرارداد بیمه به عنوان بیمه گر، وظایفی را برعهده دارند که در این صورت بروز تخلف و یا عدم اجرای تعهدات مندرج در قرارداد، ممکن است سبب فسخ قرارداد شود.

با توجه به میزان سختی و شرایط کار، نوع بیمه متعلق به کارگران ممکن است که با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشد اما کارفرما باید در هر صورت کارگران خود را تحت پوشش بیمه قرارداد دهد. در مورد این موضوع که کارگران مشمول قانون کار، تحت پوشش چه نوع بیمه ای قرار می‌گیرند، در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

قانون بیمه کارگران

با توجه به این که رابطه بین کارگر و کارفرما مطرح می‌باشد، بدیهی است که موضوع بیمه در قانون کار مورد بررسی قرار گرفته باشد. اما علاوه بر قانون کار، قانون مربوط به بیمه سازمان تامین اجتماعی نیز به این مسئله پرداخته است. یکی از سوالاتی که همواره در این زمینه مطرح می‌شود، آن است که کارگران از طرف کارفرما تحت پوشش چه بیمه‌ای هستند؟

در این راستا لازم است که به ماده 148 قانون کار اشاره داشته باشیم. بنا بر این ماده، کارفرمایان کارگاه‌‌های مشمول قانون کار، مکلف هستند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام‌ نمایند. بنابراین کارگران از  طرف کارفرما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند.

گفتنی است که علاوه بر کارگران مشمول قانون کار، کارمندان سایر دستگاه‌های اجرایی نیز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند. حتی کارمندان بعد از بازنشسته شدن، نیز به عنوان مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته و از بیمه این سازمان نیز استفاده می‌کنند.

همچنین در ماده 2 قانون تامین اجتماعی نیز بیان شده است که بیمه شده شخصی است که راسا مشمول مقررات تامین اجتماعی بوده و با پرداخت مبالغی به عنوان حق بیمه حق استفاده از مزایای مقرر در‌این قانون را دارد.

با توجه به این که موضوع بیمه در قانون کار عنوان شده است، در همین راستا، پرداخت حق بیمه به کارگران به عنوان یکی از تکالیف اصلی کارفرمایان به شمار می‌رود.

اگر فرض بر این بود که قانون، اشاره‌ای به بیمه کارگران نمی‌کرد، در این صورت پرداخت حق بیمه، تکلیفی برای کارفرما محسوب نمی‌شد اما از آن جهت که قانونگذار تاکید خاصی نسبت به این موضوع دارد، حتی الامکان کارفرما باید اقدام به بیمه کردن کارگران نیز کنند.

 

مزایا حق بیمه برای کارگران مشمول قانون کار

 پرداخت حق بیمه، وظیفه قانونی برای کارفرمایان محسوب می‌شود. بیمه کردن کارگران، مزایای خاصی برای آن‌ها دارد و با توجه به این موضوع، کارفرما نباید از پرداخت بیمه کارگران خودداری کند. تقریبا برای تمامی کارگران، این موضوع حائز اهمیت است که در همان زمان شروع به کار، برای آن‌ها سابقه بیمه رد شود و چه بسا کارگران به دلیل آن که کارفرما آن‌ها را بیمه نمی‌کند، از کار مورد نظر استعفا دهند.

از آن جهت که داشتن سابقه بیمه برای کارگران، مزایای خاصی دارد، کارفرمایان باید به بحث بیمه کردن کارگران مشمول قانون کار، توجه خاصی داشته باشند.

حق بیمه کارگر از چه مواردی کسر می‌شود؟

کارفرما طبق قانون کار، مکلف به بیمه کردن کارگران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی است. با توجه به این موضوع که کارفرما وظیفه دارد تا بیمه کارگران را پرداخت کنید اما تمامی حق بیمه از طرف کارفرما پرداخت نمی‌شود.

    مبلغ قابل توجهی از حق بیمه کارگران، توسط کارفرما پرداخت می‌شود اما در این بین نیز مابقی هزینه حق بیمه باید توسط خود کارگر پرداخت شود.


آیا کارگر بابت عدم پرداخت حق بیمه می‌تواند از کارفرما شکایت کند؟

یکی از موضوعاتی که در اغلب مواقع سبب می‌شود تا علیه کارفرمایان طرح شکایت صورت گیرد، این است که کارفرما حق بیمه کارگر را پرداخت نمی‌کند. کارفرمایان به منظور استخدام کارگران، شرایطی را در نظر می‌گیرند که یکی از این شرایط می‌تواند به موضوع بیمه ارتباط داشته باشد. کارفرمایان زیادی در کشور هستند که بیمه کردن کارگران را منوط به یک سری شرایط در نظر می‌گیرند.

در صورتی که کارگر با شرایط کارفرما مبنی بر این که در ماه های ابتدایی همکاری، امکان بیمه کردن وجود ندارد، موافقت کند، کارگر به واسطه عدم پرداخت حق بیمه امکان شکایت از کارفرما را نخواهد داشت. اما اگر مسئله بیمه جز یکی از شرایط اساسی کار بوده و حتی این موضوع صراحتا در قرارداد کار نیز ذکر شده باشد، عدم پرداخت حق بیمه، دلیل موجه برای آن است که کارگر اقدام به شکایت از کارفرما کند.

در رابطه با موضوع بیمه، عدم پرداخت آن، دلیل موجه برای طرح دعوا علیه کارفرما است اما دلیل دیگری که در این زمینه سبب شکایت از کارفرما می‌شود، آن است که کارفرما مبلغی که به عنوان حق بیمه از حقوق کارگران کسر می‌کند، بیشتر از میزان مصوب قانونی است.

تنظیم شکایت علیه کارفرما چگونه صورت می‌گیرد؟

طرح دعاوی کار مانند سایر دعاوی حقوقی، مستلزم تنظیم و ارائه دادخواست است. در این صورت، شکایت کارگر علیه کارفرما بابت موضوع عدم پرداخت حق بیمه نیز از طریق دادخواست صورت می‌گیرد. کارگر برای آن که اقدام به شکایت از کارفرما کند، لازم است که دادخواستی را تنطیم کنید.

همانطور که رسیدگی به دعاوی حقوقی در دادگاه، منوط به ارائه دادخواست است، برای آن که به اختلافات کارگر و کارفرما در اداره کار رسیدگی شود، باید دادخواست در این زمینه صورت گیرد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه