اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

پشت پرده پولی شدن اسقاط خودروها چیست؟/ مسئولان هشدارها را جدی بگیرند

پشت پرده پولی شدن اسقاط خودروها چیست؟/ مسئولان هشدارها را جدی بگیرند
با اجرای لایحه پولی کردن اسقاط خودروها دیگر شاهد خروج خودروهای فرسوده در سطح شهر نیستیم و اساس مساله اسقاط خودروها که کاهش میزان آلایندگی‌های هوا بود از بین می‌رود و اگر اسقاط خودرو تعطیل شود، یعنی ۸۰ درصد آلایندگی هوا و خسارت ۱۱ میلیارد دلاری به سلامت مردم نادیده گرفته می‌شود.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ براساس گزارش وزارت بهداشت، سالانه حدود ۲۷ هزار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در کشور ثبت می‌شود. دولت از زمانی که به طور جدی وارد عرصه اسقاط خودرو شد روند خوبی شکل گرفت، به طوری که توانستند حدود ۲ میلیون خودرو فرسوده را از رده خارج کنند اما چون ارائه گواهی اسقاط خودرو تنها مربوط به خودروهای وارداتی بود و خودروسازان داخلی هیچ مسؤولیتی برای اسقاط خودروهای فرسوده را نداشتند، از سال ۹۶ عملا اسقاط خودروهای فرسوده به کما رفت!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, وزارت بهداشت,

طبق قانون هوای پاک و قوانین مصوب قبلی، به ازای هر خودروی وارداتی باید یک خودروی فرسوده اسقاط می‌شد و گواهی اسقاط آن به مراجع قانونی ارائه می‌شد که از سال ۹۶ با صفر شدن واردات، این نرخ تبدیل به یک گواهی به ازای ۳ خودروی تولید داخل شد. چندی پیش منوچهر منطقی معاون فعلی وزیر صمت و مدیرعامل اسبق ایران‌خودرو طی نامه‌ای از وزارت کشور درخواست کرد که گواهی اسقاط از روند تولید و واردات وسایل نقلیه حذف شود و به‌جای آن پولی به صندوق محیط‌ زیست پرداخت شود، اما در اواخر مهرماه، مشخص شد که این مبلغ باید به وزارت صمت برسد که طبق لایحه اصلاحیه جدید، در بدبینانه‌ترین حالت ۱۰ هزار میلیارد تومان سالانه سود از محل پولی شدن گواهی اسقاط به‌دست می‌آید.

, خودروی فرسوده , مراجع قانونی, صندوق محیط‌ زیست, گواهی اسقاط ,

در واقع با تصویب لایحه پولی کردن اسقاط خودروها باید فاتحه خروج خودروهای فرسوده را خواند. اساس مساله اسقاط خودروها، کاهش میزان آلایندگی‌های هوا بود که کشور را دچار چالش‌های بسیار و سلامت مردم را تهدید می‌کند و اگر اسقاط خودرو تعطیل شود، یعنی ۸۰ درصد آلایندگی هوا و خسارت ۱۱ میلیارد دلاری به سلامت مردم را نادیده گرفته می‌شود.

, فاتحه خروج خودروهای فرسوده, آلایندگی‌های هوا ,

فاتحه کیفیت، استاندارد و محیط زیست با پولی شدن اسقاط خودروهای فرسوده خوانده می‌شود

,

 

,

 این امر سبب شد تا برخی از مسئولان همصدا با این لایحه مخالفت کنند به طوری که سردار حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فراجا  در این باره گفت: قطعا تصویب پولی شدن به جای اسقاط خودروهای فرسوده جان بی‌رمق اسقاط خودروهای فرسوده را از بین می‌برد.

, اسقاط خودروهای فرسوده ,

وی با تاکید بر اینکه وضعیت ما در حوزه خودرو اصلا در شان مردم نیست و مطلوب نیست، افرود: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه در کشور تولید شده است و تنها ۲۹ هزار خودرو فرسوده از رده حارج شده است در حالی که اگر با همین فرمول ضعیف هر ۴ خودرو تولیدی یک خودرو اسقاط شود در نظر بگیریم باید حداقل باید ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج می‌شد.

,

سردار حسینی ادامه داد: فلسفه اسقاط این است خودروی فرسوده از سیکل خارج شود و خودروی جدید و استاندارد هم از لحاظ فنی و هم لحاظ آلایندگی وارد شود. با این لایحه جدید دولت و پولی شدن اسقاط باید فاتحه کیفیت، استاندارد و محیط زیست را خواند و اسقاط را عملا تعطیل شده تصور کرد.

, اسقاط ,

وی افزود: من نمی‌دانم با چه فرمولی و منطقی همچین اصلاحیه‌ای را ارایه کرده‌اند. در همین لایحه گفته شده ۲۰ درصد سهمیه قرعه‌کشی خودروها به مالکان خودروهای فرسوده داده شود در حالی که قرار است قرعه‌کشی خودرو حداکثر تا پایان سال جاری حذف شود. خوب این چه مشوقی است؟

, مالکان خودروهای فرسوده,

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا خاطرنشان کرد: درخواست پلیس از مجلس این است که به هیچ عنوان به این اصلاحیه رای ندهند و این امر را به صنعت خودرو کشور تحمیل نکنند.

,

مگر می‌شود ۱۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور باشد ولی گواهی اسقاط نباشد؟!

,

سردار حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فراجا نیز ادامه با اشاره به این که مکررا گفته می‌شود گواهی اسقاط وجود ندارد، گفت: مگر می‌شود ۱۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور باشد بعد گواهی خودرو فرسوده نباشد؟ این نشان می‌دهد که فرایند اسقاط خودرو اشکال دارد؛ مگر می‌شود سال بگذرد و تعدادی خودرو فرسوده شوند ولی گواهی آن وجود نداشته باشد؟ این فرایند باید اصلاح شود.

, گواهی خودرو فرسوده,

وی افزود: حوزه اسقاط تبدیل شده به یک حوزه پر از رانت و فساد و انحصار شده و سود این فرایند ناقص را یک تعداد انگشت شمار و فرصت طلب میبرند و آسیب‌های آن شامل توده مردم می‌شود.

,

سردار حسینی تأکید کرد: واقعا متاسفم دستگاه‌های متولی به جای پیگیری اسقاط خودرو سر محل واریز پول به جای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده با هم دعوا می‌کنند!

,

فرآیند اصلاح قانون برای اسقاط خودرو به تولد خودروهای استاندارد منتهی می‌‎شود

, فرآیند اصلاح قانون برای اسقاط خودرو به تولد خودروهای استاندارد منتهی می‌‎شود,

عبدالناصر درخشان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به انتشار خبری از سوی جانشین پلیس راهور فراجا مبنی بر اینکه متاسفانه با اعمال اصلاحیه‌ای که مجلس برای اسقاط خودرو به قانون ساماندهی صنعت خودرو پیشنهاد کرده است باید فاتحه استاندارد، کیفیت و محیط زیست را خواند، گفت: وقتی در کشور بیش از ۱۷ میلیون خودروی فرسوده داریم و نگرانی مردم از این منظر است که بیشتر آسیب‌های اجتماعی، مصدومیت‌ها و فوت ناشی از تصادفات به دلیل وجود خودروهای غیراستاندارد و فرسوده است لاجرم باید این خودروها از رده خارج و خودروهای جدید جایگزین آنها شود.

, عبدالناصر درخشان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به انتشار خبری از سوی جانشین پلیس راهور فراجا مبنی بر اینکه متاسفانه با اعمال اصلاحیه‌ای که مجلس برای اسقاط خودرو به قانون ساماندهی صنعت خودرو پیشنهاد کرده است باید فاتحه استاندارد، کیفیت و محیط زیست را خواند، گفت: وقتی در کشور بیش از ۱۷ میلیون خودروی فرسوده داریم و نگرانی مردم از این منظر است که بیشتر آسیب‌های اجتماعی، مصدومیت‌ها و فوت ناشی از تصادفات به دلیل وجود خودروهای غیراستاندارد و فرسوده است لاجرم باید این خودروها از رده خارج و خودروهای جدید جایگزین آنها شود., عبدالناصر درخشان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ,

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، راسک، بمپور، دلگان، فنوج ، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: جایگزینی خودروهای جدید بجای خودروهای فرسوده باید سازوکار مشخصی داشته باشد ضمن اینکه این مهم در قالب لایحه دولت پیشنهاد و پیگیری شده است و مجلس نیز روی این لایحه نظرات کارشناسی ارائه می‌دهد بنابراین تلاش می‌کنیم با اعمال این اصلاحیه، آنچه مردم به آن امید دارند اعم از برخورداری از خودروهای با کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی و محیط زیست سالم محقق شود.

, نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، راسک، بمپور، دلگان، فنوج ، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: جایگزینی خودروهای جدید بجای خودروهای فرسوده باید سازوکار مشخصی داشته باشد ضمن اینکه این مهم در قالب لایحه دولت پیشنهاد و پیگیری شده است و مجلس نیز روی این لایحه نظرات کارشناسی ارائه می‌دهد بنابراین تلاش می‌کنیم با اعمال این اصلاحیه، آنچه مردم به آن امید دارند اعم از برخورداری از خودروهای با کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی و محیط زیست سالم محقق شود.,

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، درباره ابراز نگرانی از سوی برخی مبنی بر اینکه اگر افراد نتوانند اقساط وام خرید خودروی نو را بپردازند، امتیاز خود را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند که این موضوع زمینه‌ای برای ورود دلالان و مافیا ایجاد کرده که وضعیت را بدتر خواهد کرد، یادآور شد: این فرآیند به تولد خودروهای استاندارد منتهی می‌‎شود و مهم نیست به دست چه کسانی برسد صاحب خودرو یا دلالانی که این خودرو را به مصرف‌کننده نهایی برسانند چرا که هدف این است که خودروهای فرسوده از چرخه خارج شود.

, این نماینده مردم در مجلس یازدهم، درباره ابراز نگرانی از سوی برخی مبنی بر اینکه اگر افراد نتوانند اقساط وام خرید خودروی نو را بپردازند، امتیاز خود را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند که این موضوع زمینه‌ای برای ورود دلالان و مافیا ایجاد کرده که وضعیت را بدتر خواهد کرد، یادآور شد: این فرآیند به تولد خودروهای استاندارد منتهی می‌‎شود و مهم نیست به دست چه کسانی برسد صاحب خودرو یا دلالانی که این خودرو را به مصرف‌کننده نهایی برسانند چرا که هدف این است که خودروهای فرسوده از چرخه خارج شود., دلالان , مافیا, تولد خودروهای استاندارد,

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: با توجه به سازوکار تعیین شده امکان ندارد که صاحب خودروی فرسوده بتواند امتیاز خرید خودروی نو را دریافت کرده اما آن را به فروش برساند و همچنان با همان خودروی فرسوده در چرخه فعالیت کند چرا که باید ابتدا خودروی فرسوده از چرخه خارج شود سپس صاحب خودرو امتیاز خرید خودروی جدید را دریافت خواهد کرد.

, عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: با توجه به سازوکار تعیین شده امکان ندارد که صاحب خودروی فرسوده بتواند امتیاز خرید خودروی نو را دریافت کرده اما آن را به فروش برساند و همچنان با همان خودروی فرسوده در چرخه فعالیت کند چرا که باید ابتدا خودروی فرسوده از چرخه خارج شود سپس صاحب خودرو امتیاز خرید خودروی جدید را دریافت خواهد کرد.,

حال باید دید پشت پرده پولی شدن اسقاط خودروهای فرسوده چیست؟ و از همه مهمتر چرا وزارت صمت باید مشخص کند که خودرویی برای اسقاط وجود دارد یا خیر، وزارت صمت می‌خواهد جلوی اسقاط را بگیرد و این کار برای آن‌ها سود زیادی دارد، در واقع با اجرای این کار اصل ماجرا که کاهش میزان آلایندگی‌های هواست از بین می‌رود! چه کسی پاسخگوست؟

, آلایندگی‌های هواست,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه