اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

اجرای ناقص قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری!

اجرای ناقص قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری!
طبق وعده معاون پرستاری وزارت بهداشت قرار بود تعرفه‌های پرستاری پرداخت شود اما خبری از تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیست و با گذشت دو ماه باز هم این قانون به درستی اجرا نشد!.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۴ سال با توصیه رهبر معظم انقلاب وارد فاز اجرایی شد. حالا حدود ۲۰۰ هزار نفر از کادر پرستاری کشور در انتظار اجرای این قانون و افزایش دریافتی خود هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری,

بر اساس ماده واحده این قانون، وزارت بهداشت موظف شد استاندارد بسته‌های خدمات، تشخیصی و درمانی کادر پرستاری موضوع ماده(۱۶) قانون سازمان نظام پرستاری را در تمامی مراکز بهداشتی و درمانی کشور تعیین و به استناد قانون بیمه همگانی با هماهنگی وزارت رفاه در چهارچوب سرانه مصوب، تعرفه سالانه پس از تصویب شورای عالی بیمه و هیأت وزیران اجرا کند.

, وزارت بهداشت, سازمان نظام پرستاری,

همچنین کارانه ارائه کنندگان خدمات پرستاری باید بر اساس قانون تعرفه‌گذاری اجرا شود. مطابق تبصره ۲ این قانون قرار بود، آیین نامه اجرایی آن با همکاری وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان نظام پرستاری تدوین و پس از تایید شورای عالی بیمه خدمات درمانی به تصویب هیأت وزیران برسد و اجرا شود.

, سازمان نظام پرستاری, شورای عالی بیمه خدمات درمانی,

در واقع قرار بود که اجرای قانون تعرفه گذاری جدید برای خدمات پرستاری و افزایش حقوق پرستاران تا پایان شهریورماه عملیاتی شود که با تاخیر ۲ ماهه پرداخت صورت گرفت، اما گویا به درستی اجرا نشده که این امر سبب شده تا صدای پرستاران بلند شود. همچنین رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در نامه‌ای به وزیر بهداشت نسبت به روند اجرای تعرفه‌های پرستاری از سوی وزارت بهداشت ابراز گلایه کرد.

,

اجرا نشدن کامل قانون تعرفه خدمات پرستاری

,

محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری در نامه‌ای به وزیر بهداشت، نوشت: پیرو نامه ۲۶۰۷/۱۴۰۱/ س ن مورخ ۱۱ آبان ۱۴۰۱ درباره اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که بالاخره بعد از ۱۵ سال تاخیر، اکنون با دستور پرداخت علی الحساب؛ جنبه اجرایی به خود گرفته است و با توجه به ابلاغ پرداخت ۳ ماهه به صورت علی الحساب بیمارستان به استحضار می‌رساند:

, س, ن, آبان, الحساب, علی الحساب بیمارستان, الحساب,

۱ . همانگونه که در مکاتبه با معاونت توسعه وزارت متبوع اعلام شده بود، با توجه به اعتبار مصوب مجلس، منابع حاصل از اجرای تعرفه‌ها در سال ۱۴۰۱ و نیز معوقات مربوط به سه ماه پایانی سال قبل و ابلاغ تمامی دستورالعمل‌های ثبت خدمات در HIS های مراکز تشخیصی درمانی و نیز ابلاغ دستورالعمل رسیدگی به اسناد و دستورالعمل باز توزیع در مرداد و شهریور سال جاری انتظار طولانی شده و به حق پرستاران این بود که با تمرکز، دقت و نظارت آن وزارت، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به معنای واقعی و کامل اجرایی می‌شد یا حداقل بر اساس توافق با معاونت توسعه آن وزارتخانه و متن نامه فوق الذکر، به میزان ۸ ماه از مطالبات مربوط به قانون تعرفه گذاری، به صورت یکجا پرداخت می‌شد.

, های, دستورالعمل, الذکر,

۲. متاسفانه اعلام محاسبه ضریب اشغال تخت برای پرداختی علی الحساب، از طرف یکی از مسئولان حوزه مالی وزارت بهداشت و مبنا قرار گرفتن آن توسط مراکز تشخیصی درمانی سبب نارضایتی شدید و گلایه همکاران کادر پرستاری شده است.

, الحساب, گلایه همکاران کادر پرستاری ,

۳. لذا مستدعی است با لحاظ قید تسریع در زمینه اجرای قانون و پرداخت علی الحساب دستور قاطع و شفاف مبنی بر حذف این اجتهاد در نص صریح و اعمال نظر شخصی را اعلام فرمائید تا بلکه رضایت نسبی جامعه پرستاری از اقدامات صورت گرفته حاصل شود و باعث ارتقا انگیزه خدمتی این عزیزان شود.

, پرداخت علی الحساب, الحساب, جامعه پرستاری,

خبری از تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیست!

,

محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در این رابطه اظهار داشت: در پانزدهمین سال از تصویب تعرفه‌گذاری، نتوانستند این قانون بر زمین مانده را اجرا کنند، گر چه روش اجرای تعرفه‌های پرستاری، مورد قبول جامعه پرستاری نیست اما در اجرای همان روش غیر قانونی، غیر کارشناسی اجرای قانون تعرفه گذاری هم ناتوان مانده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

یه گفته شریفی مقدم؛ سال‌هاست با اجرای طرح خودگردان بیمارستان‌ها، پرداخت کارانه پزشکان و میزان تعرفه‌های آن‌ها، فاصله درآمد پزشک و پرستار بیشتر شده اما با افزایش دو برابری کارانه پزشکان این فاصله به اوج خود رسیده است.

, پزشک , پرستار ,

وی در ادامه با بیان این مطلب که با اجرای مصوبه چند ماه پیش دولت، سقف کارانه ماهانه پزشکان در شهرهای برخوردار از ۶۰ میلیون تومان به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است، گفت: متاسفانه در شهرهای غیر برخوردار بدون سقف است و هر چقدر که بخواهند به پزشکان کارانه پرداخت می‌کنند، در حالی که با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در بهترین حالت ۳ میلیون تومان کارانه به پرستاران پرداخت می‌شود.

شریفی مقدم بااشاره به اینکه دستورالعمل و فرمول کارانه پزشکان بسیار ساده و مشخص است و خود پزشک به راحتی می‌تواند براساس تعداد ویزیت یا جراحی انجام شده، میزان کارانه خود را محاسبه و مطالبه کند، گفت: متاسفانه دستورالعمل‌ کارانه پزشکان به سمت تسهیل و افزایش پرداخت به پزشکان است اما در مورد پرستاران کاملا برعکس است.

, سقف کارانه ماهانه پزشکان, قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری,
,
,

به گفته دبیرکل خانه پرستار، آیین نامه باز توزیع منابع کارانه پرستاری که اخیرا تصویب شده، شامل ۴۰ ماده است. ضوابط بسیار زیادی مانند رده خدمتی، سابقه خدمت، مدرک تحصیلی، امتیاز بخش بیمارستان، امتیاز کیفی کارکنان، ضریب کیفی خدمت، امتیاز عملکرد، تعداد مریض و ... که فرمول‌های پیچیده‌ای دارد. گویی هدف از تنظیم آن ایجاد قید و بند و محدودیت حداکثری برای کاهش پرداخت به پرستاران است.

, سابقه خدمت, کاهش پرداخت به پرستاران,

شریفی مقدم افزود: اگر قرار است نظام سلامت کشور بر اساس سیستم کارانه و پرداخت به ازای خدمت اداره شود. باید با پزشک و پرستار یکسان برخورد شود و با همان ترازو، فرمول و سبکی که برای پزشک محاسبه می‌شود، برای پرستار هم همان شیوه اجرا شود.

, سیستم کارانه,

کارانه‌های علی الحساب پرستاران در بسیاری استانها پرداخت نشد

,

سید جواد توکلی عضو شورای مرکزی خانه پرستار نیز در این باره گفت: اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری غیر کارشناسی است و ابهامات زیادی دارد. حتی وعده پرداخت علی الحساب کارانه سه ماهه امسال نیز که قرار بود تا ۱۸ آبان پرداخت شود، هنوز در بسیاری از استانها پرداخت نشده است.

,

به گفته عضو شورای مرکزی خانه پرستار، مبالغ پرداختی به پرستاران بر اساس فرمول جدید تعرفه گذاری نیز بسیار متفاوت است و معلوم نیست معیار آن چیست. واقعا فرمول محاسبات آن مبهم است و ایرادهای اساسی دارد. در واقع آنچه امروز به نام تعرفه‌گذاری پرستاری اجرا می‌شود با آنچه پرستاران سالها به دنبالش بودند مغایرت‌های اساسی دارد و آن چیزی نیست که پرستاران سال‌ها منتظر آن بودند.

, فرمول جدید تعرفه گذاری,

مسئولان وزارت بهداشت در شهریور وعده دادند تعرفه‌گذاری با چند هفته تاخیر اجرایی می‌شود اما با گذشت دو ماه همچنان خبری از تحقق درست این وعده نیست و باید دید وزارت بهداشت چه جوابی برای آن دارد؟!.

,

 

,

بیشتر بخوانید:

, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,

تعرفه‌های پرستاری طی چند روز آینده پرداخت می‌شود؟!

, تعرفه‌های پرستاری طی چند روز آینده پرداخت می‌شود؟!,

بودجه تعرفه پرستاری در کدام سازمان گیر افتاده است؟

, بودجه تعرفه پرستاری در کدام سازمان گیر افتاده است؟,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه