اخبار داغ

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان محیط زیست کشور:

حدود ۴۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد

حدود ۴۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد
لاهیجان‌زاده گفت: در دهه ۵۰ تنها ۱۵هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود داشت که این میزان هم‌اینک به ۸۰۰هزار حلقه چاه رسیده و حدود ۴۰۰هزار حلقه آن غیرمجاز حفر شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ احمدرضا لاهیجان‌زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست کشور پیش از ظهر امروز در شورای برنامه‌ریزی و توسعه چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: میانگین بارش‌های طی 53 سال گذشته نشان دهنده کاهش چشمگیر بارش‌ در کشور است.
 
وی افزود: منابع آب تجدید پذیر کشور از 130 میلیارد مترمکعب در سال 73 به 103 میلیارد مترمکعب در سال 99 رسیده که کاهش 30 میلیارد مترمکعبی را نشان می‌دهد.
 
معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه متوسط افت سالانه آب‌های زیرزمینی کشور 55 سانتی متر است، ادامه داد: 304 شهر و مرکز استان در سال 1400 دچار تنش آبی شدند که این رقم برای تابستان 1401 بیشتر از این میزان بود.
 
لاهیجان زاده عنوان کرد: همچنین در اکثر استان‎‌ها به تنش آبی نزدیک شده‌ایم یا از آن عبور کرده‌ایم و در نیمه شرقی کشور وضعیت بحرانی‌تر است، در حال حاضر کسری منابع در کشور به 130 میلیارد مترمکعب رسیده است.
 
وی خاطرنشان کرد: در دهه 50 تنها 15 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود داشت که این میزان هم‌اینک به 800 هزار حلقه چاه رسیده و حدود 400 هزار حلقه آن غیرمجاز حفر شده است.
 
معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه پدیده فرونشست برگرفته از پایین رفتن آبخوان‌ها است، اضافه کرد: میانگین فرونشست در دشت‌های کشور 25 سانتی است.
 
لاهیجان زاده تصریح کرد: در 8 هزار سال گذشته کره زمین تنها 0.6 درجه سانتی گراد گرم شد اما در 100 سال گذشته یک درجه سانتی گراد افزایش دما در جهان به ثبت رسیده است.
 
وی یادآور شد: بیش از 56 میلیون هکتار از اراضی کشور مستعد تولید گرد و غبار هستند.
 
معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه 15 هزار و 500 مگاوات برق خورشیدی و نیروگاهی در ایران تولید می‌شود، افزود: شدت مصرف برق در جهان در حال کاهش است در حالی که مصرف برق در ایران روند رو به رشد دارد.
 
لاهیجان زاده ادامه داد: ایران جز 10 کشور تولید کننده گازهای گلخانه‌ایی است و 535 میلیون تن گاز گلخانه‌ای وارد جو می‌کند.
 
وی عنوان کرد: اغلب تالاب‌های کشور دچار آسیب دیدگی جدی ازجمله خشکسالی هستند.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز؛,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه